hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dispensasjon for bruk av utstyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Dispensasjon for bruk av utstyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  16:46:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Eller omvendt er kanskje det jeg lurer på; gies det dispensasjon i Norge for ikke bruk av utstyr? Æh, vanskelig å skrive.

Drømte at jeg konkurrerte i natt og våknet med veldig lyst til å gjøre det, problemet er at jeg ikke kan ri med ridestøvler pga. en fot som tar kvelden da. I sprang er det vel lov med sånn chaps-lignende, mens i islandhestkonkurransene spiller det vel ingen rolle før det blir A-stevne, men hva med dressur? Er det mulig å få dispensasjon for slikt der?

Vet jo av ei i Sverige som har dispensasjon for å konkurrere barbak pga. helse, så (riktignok på islandsheststevner).

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  20:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes å huske at jeg har lest om dette i reglementet. Men uansett så tror jeg ikke dette er noe problem på klubb og d-stevner, spesielt om du skaffer deg en legeattest og enten snakker med arrangøren på forhånd og fremviser legeattesten i sekreteriatet før start og/eller til hoveddommer.
Hege Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  12:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Om du skaffer en lege erklæring kan du nok få dispansasjon. Denne må sendes inn sammen med en søknad til Rytterforbundet. Får du en dispansasjon må du vise den i sekreteriatet før start.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  13:52:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei. Gjelder denne dispensasjonen i såfall "hele tiden", eller må jeg sende inn en ny for hvert stevne? Det blir nok neppe med det første jeg stiller noe stevne, men kjekt å vite, for foten blir ikke bedre. Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  14:35:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Støvelskaft? Jeg har noen myke fine noen... Fra Skoies.. Eller funker ikke det heller? Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  15:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått en dispansasjon til å ri med pisk pga meget lite stryke og førlighet i bena, og den gjelder for alltid. Om legen skriver at det ikke vil endre seg til det bedre, vil du nok kunne få en varig en.
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  17:24:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Støvelskaft og jodphurs er lov i dressur. Har faktisk sett det brukt helt opp til og med Grand Prix. Men husk at støvelskaft ikke er det samme som leggchaps, og at leggchaps i glatt lær heller ikke er støvleskaft.

At det ikke er så farlig på klubb- og D-stevner er bare tull. Reglementet gjelder der også, og du kan ikke regne med at dommern tillater noe annet. Har man en legeerklært grunn er saken en annen, men da ville jeg som dommer, iallfall på D-stevne nivå, helst sett at ekvipasjen også hadde dokumentert dette med godkjennelse fra NRYF.

Det er ofte ikke et problem å ri med leggchaps. Men skal man unnlate en del av reglementet, må man nesten godkjenne mer avvik. Og da har man ikke lengre et poeng med et reglement..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  17:52:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Greia med ridestøvler er at de er "låst" i den normale fotstillingen, dvs. med et kne midt på leggen, en rett legg og et fotblad som står rett ut av leggen. Min høyre fot følger ikke helt denne standarden; kneet er vendt mot venstre, leggen er noe vridd og fotbladet er vendt mot høyre. Det er svært smertefult å bruke ridestøvler fordi jeg belaster foten feil ved å ha den i "riktig" stilling.

Har ikke prøvd støvleskaft, men dersom de gir mindre bevegelsesfrihet enn leggchaps er nok ikke det spesielt aktuelt heller, da jeg trenger noe som tillater at foten min er vridd.

Nå er jo ikke konkurrering dagsaktuelt for meg, men det er likevel kjekt å vite. Er også fullstendig klar over at jeg nok blir dratt ned på sits pga. den foten, men jeg er jo i det minste klar over problemet (jeg sitter med tåen rett ut, sånn omtrent).
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.