hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - det var ikke sykdommen Colitis X, men salmonella
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 det var ikke sykdommen Colitis X, men salmonella
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  15:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei
min venninne har vært sikkelig uheldig!

hesten hennes ble kvelden og natten til torsdag fryktelig syk han begynnte og svette så han nesten ble svart og dette er en skimmel!

han heiv etter pusten og hadde en tempratur på 36 grader så dvs at han kaldsvettet!

han ble kjørt til vetrinærhøy skolen og der ble det konstatert at han hadde betennelse i tarmen som senere utviklet seg til indre blødninger men han er fortsatt i live og de kjemper for og redde han!

men hva kommer dette av ?
bli sånn akutt syk om kvelden og så nå sveve mellom liv og død ?

de kalte visst sykdommen bare for x siden de ikke hadde mye kunnskaper om den og den rammet som regel hester i trening!

noen som har vært bortig dette?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete
Redigert av - Tigull the best 4 life den 15/06/2006 22:44:47

Kajsa

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  15:40:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Tja, det kan dessverre være "Colitis X" de snakker om, og at dere kanskje ikke har fått med dere ordet før x`en? Dette er en farlig og dødelig tarmsykdom. Jeg kan svært lite om det, men jeg fikk mange treff da jeg googlet "colitis x" +hest. Du kan prøve det og se om du blir noe klokere.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  15:43:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
takk kanskje jeg finner ut noe!

er det ingen sjans for og overleve når di får en sånn sykdom?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  15:53:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Joda. Dessuten er det ikke sikkert at det er det den har da, det er bare mitt gjett. Jeg har søkt litt etter sykdommen nå fra jeg skrev det forrige innlegget. Jeg fant denne siden her, den var oversiktelig og grei og gir en del opplysning: http://compepid.tuskegee.edu/syllabi/clinical/large/lam/chapter1.html

God bedring til ponnisen

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  18:17:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
NOTE:
Horses that survive the first 72 hours of illness will usually require medical attention for 7-10

ja håper han blir bra!
de er kvalifisert til Norges serien

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  18:24:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Får håpe han blir bedre snart da :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  19:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
han er bedre nå

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:10:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei nå har de funnet ut at det ikke er Colitis X men salmonella hesten til venninna mi har fått!
den første i norge med denne sykdommen!

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:09:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Wæææ,stakars!
Litt ot.menjeg hadde salmonelle for et år siden...og det var stygge saker!Jeg ble lagt inn på sykehus et par ganger grunnet dehydrering.Nesten så skrotten gav opp gitt.

Flott at det går bedre med hesten!Visste virkelig ikke at de kunne få det!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:25:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
han er den første hesten i norge som er registret med sykdommen

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:25:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
han er den første hesten i norge som er registret med sykdommen

xxxx

Skrevet - 16/06/2006 :  01:17:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
I andre land er ikke dette noe ukjent,men det er fordi det finnes flere hester der og følgelig flere sykdommer.

Hester får bla. salmonella hvis drikkekaret i boksen/"badekaret" på beite ikke er skikkelig rengjort og at vannkvaliteten er "diffus".
Er man litt slapp med og ofte skifte vann,er det også en viktig faktor.

Matrester (kraftfor,høy,medisiner osv.), og annet "søl" i vannet sammen med "slemme" mikroorganismer (patogene bakterier ), utvikler Salmonella.

Salmonella er en sykdomsfremkallende tarmbakterie.
Men skiller seg litt ut ved at den ikke nødvendigvis lever i tarmene til hesten.
De trenger inn i selve cellene i tarmveggen, hvor de så utskiller giftige avfallsprodukter som medfører diaré.
Salmonella kan også føre til forgiftningstilstander som kan være dødelige.

-Håper dette var til litt hjelp.

Redigert av - xxxx den 16/06/2006 01:44:00 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/06/2006 :  02:05:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
En annen ting som ofte sprer salmonella er fugler. På stutteriet har vi masse duer i stallen dessverre, men med åpen stalløsning som vi har er det umulig å holde dem ute..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  10:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I andre land er ikke dette noe ukjent,men det er fordi det finnes flere hester der og følgelig flere sykdommer.

Hester får bla. salmonella hvis drikkekaret i boksen/"badekaret" på beite ikke er skikkelig rengjort og at vannkvaliteten er "diffus".
Er man litt slapp med og ofte skifte vann,er det også en viktig faktor.

Matrester (kraftfor,høy,medisiner osv.), og annet "søl" i vannet sammen med "slemme" mikroorganismer (patogene bakterier ), utvikler Salmonella.

Salmonella er en sykdomsfremkallende tarmbakterie.
Men skiller seg litt ut ved at den ikke nødvendigvis lever i tarmene til hesten.
De trenger inn i selve cellene i tarmveggen, hvor de så utskiller giftige avfallsprodukter som medfører diaré.
Salmonella kan også føre til forgiftningstilstander som kan være dødelige.

-Håper dette var til litt hjelp.

Opprinnelig postet av In Nancyville

takk! kjempe bra info!

jeg sa til venninna mi det er ikke akkurat viktig og være først da
hun kunne liksom la andre teste ut sykdommen og da fikk vi humøret hennes opp et par hakk!

blir hestene som regel friske av dette

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  15:49:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=2857 <-- Den hesten..? Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  18:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.