hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Egoistisk med selvmord?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Egoistisk med selvmord?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  19:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
japp man må jo gjøre det så det ikke rammer andre!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Det kan ikke unngås.. men her mener jeg følelsesmessig..

Men å hive seg ut foran toget er jævla egoistisk!

Opprinnelig postet av Lopke

ja men egentlig ikke for det tenker ikke de som er så langt nede

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  19:58:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
japp man må jo gjøre det så det ikke rammer andre!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Det kan ikke unngås.. men her mener jeg følelsesmessig..

Men å hive seg ut foran toget er jævla egoistisk!

Opprinnelig postet av Lopke

Ja,det syns jeg å. Bare tenk på han som kjørte toget. Å familien som måtte indetifisere henne, å se henne øddelagt etter påkjørselen. Grusomt.

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  20:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å familien som måtte indetifisere henne, å se henne øddelagt etter påkjørselen. Grusomt.

Opprinnelig postet av missy_

Det hadde ikke jeg tålt..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  21:58:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Tenk at ting kan bli så ille at man vil gjøre ende på seg selv, det må virkelig være fælt.. egoistisk? jeg vet ikke.. kanskje kanskje ikke...

Jeg har ikke opplevd noen som har gjort det.. Men det er mange som snakker om det, jeg er så redd for og dø at jeg kan ikke skjønne hva det skal løse..

Man kan alltids få det bedre, har man mot til og dø burde man egentlig ha mot til og snakke med noen.. hvem som helst egentlig...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  22:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleide å tenke at selvmord er egoistisk. Jeg diskuterte det faktisk med venninnen min noen år før hun tok det siste steget og utførte det.

Jeg har et litt annet syn på det i dag. Javisst er det utrolig vondt for de som sitter igjen. Jeg er "mot" selvmord i det at jeg skulle ønske at ingen følte at det er den eneste utveien. At antallet selvmord er økende sier litt om samfunnet føler jeg. At de ikke får hjelp før det er for sent, er kjempetragisk. Selvmordsforebygging er et veldig viktig, og samtidig veldig vanskelig.

Noe av det som gjør det så vanskelig er alle tankene som de etterlatte sitter igjen med. "Kunne jeg gjort noe annerledes? Hvorfor prøvde jeg ikke å hjelpe? Hvorfor så jeg ikke signalene og gjorde noe?" Og det er spørsmål man aldri får noe svar på. Det er ganske vanlig å både føle skyldfølelse fordi man ikke gjorde nok, og å føle at den som tok sitt liv var egoistisk nok til å "gi opp".

Men man vet aldri hvordan den personen hadde det før han/hun tok sitt eget liv. Hvis man ikke har vært der selv er det vanskelig å se hvor svart og håpløst alt ser ut, og hvor vanskelig det er å be om hjelp. Som jeg har sagt er disse personene psykisk veldig syke. Derfor synes jeg ikke at man skal være fordømmende og si at det er egoistisk å forlate denne verden. Det som har skjedd kan dessverre ikke forandres. Det man kan gjøre er å ta vare på de som er i live, og bry seg. Og så kan man huske den som er død for den han/hun var, og ta vare på de positive tingene.

Jeg vet at min venninne følte en enorm skyldfølelse for det hun gjorde, men at hun samtidig følte et "svart hull som spiste henne opp innvendig". Jeg har tilgitt henne for det hun gjorde, selv om jeg skulle gitt alt for at hun fortsatt levde. Men jeg får heller konsentrere meg om de vennene jeg har, og ta så godt vare på de som jeg klarer.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  22:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sies av de som "har greie på det", at mennesker som tar sitt eget liv er mennesker som er "disponert" for det. Noen mennesker ville aldri klart å ta sitt eget liv, mens for enkelte av oss er det ikke så vanskelig.

De mener også at mennesker som er i stand til å gjøre slutt på livet ikke kan stoppes. De vil klare å gjøre det uansett, det er bare spm om tid.

Og da regnes ikke de som gjør forsøk på forsøk og aldri "får det til". Dette er mennesker som aldri vil gjøre det, de er mer ute etter oppmerksomhet.

JEG sier ikke at det er sånn, jeg har hørt det, bare så det er klart
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  22:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel også slik at om man har forsøkt å ta sitt eget liv en gang, er det veldig stor sjanse for at man prøver igjen. Men jeg tror nok også at de som gjør det fordi de vil ha oppmerksomhet, også er i stand til å utføre det.

Det som virkelig er skummelt er smitteeffekten selvmord har. Derfor er det vanskelig å vite hvordan man skal snakke om det.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:27:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Selvmord er sef. enormt trist for de etterlatte....
Men om man sliter så mye er det vel bedre å gjøre slutt på det enn å leve et jævligt liv bare pga av at de andre ikke vil du skal gjøre det...
Må ærlig si at jeg har vært inne på de tankene ganske mange ganger før,men tror ikke jeg hadde hatt mot nok til å utført det uansett hvor mye jeg hadde villt.

Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet ikke helt om selvmord er egoistisk eller ei! Hva om personen har det vanskelig, hva om ingen virkelig gidder å høre på det han ønsker å formidle.. F.eks en mann med masse barn, jobb hele døgnet, og en egoistisk kone som ikke gjør en skit selv.. Alle tror da han har et flott liv med biler, og stort hus og hytter i fleng,, men hva om han virkelig ikke har noen å dele livet med... Red for å svikte kona,, fortelle sannheten. tja, hvorfor ikke heller ta livet sitt, enn å ende opp som skilt i en hybel.. tja,, vet ikke om dette ble helt forstålig,, men skjønner dere hva jeg vil frem til? Mennesker som har det vanskelig,, mennesker som kanskje har blitt såret, vond oppvekst eller lignende.. Personen har kanskje ikke den samme gleden i livet som oss andre.. <3
www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:33:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med maane.

Jeg har en veninne som er langt nede fortiden(skal ikke gå mer inpå det her) og jeg frykter at hu skal ta sitt eget liv. Jeg hadde fått veldig skyldfølelse hvis hu gjorde det fordi vi har kranglet en del over småting i det siste, ting vi trenger å krangle over, men det går veldig innpå henne. Blir redd over hvor mange som tr sitt eget liv...

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  23:55:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lest alle svarene her, men jeg mener at de aller fleste av de som mener selvmord er egoistisk ikke selv har vært der at det er et reelt alternativ!
Mennesker som tar/vurderer selvmord er syke - er det egoistisk å være syk?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:14:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det sier vel seg selv hvor vondt du har det,da man ikke ønsker å leve lenger.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm, jeg vet ikke om jeg synes selvmord er egoistisk eller ikke. De som tar selvmord føler ofte at alt er håpløst, at det ikke finnes noe løsning og at de rett og slett ikke klarer og leve lenger. Noen klarer bare rett og slett ikke mer og velger og ta sitt eget liv for å få slutt på det hæ***te de lever i. Jeg klarer egentlig ikke og ta noen stilling til om jeg synes det er egoistisk. Ja, det er utrolig trist for alle de etterlatte, men når alt ser så svart ut er det kanskje noe denne personen ikke orker å ta hensyn til. De har sikkert enorm skyldfølelse før de tar sitt eget liv, men de ser ikke noen annen mulighet for å bli kvitt smertene enn å gjøre det. Og det er utrolig trist...

En bekjent av meg mistet moren sin etter at hun valgte å slutte sitt eget liv. Dagen før hun tok livet sitt ville hun legge seg inn, men fikk beskjed da hun kom dit at hun var for frisk til å legges inn. Dette gjør meg utrolig irritert og litt bitter. tenk om de kunne ha lagt henne inn, da ville hun kanskje levd i dag!

Men de som kjører inn i lastebiler eller steller seg på toglinja for å dø, de har jeg ikke særlig sympati for. Mye av grunne til dette er vel at onkelen til mamma er lastebilsjåfør og han opplevde at noen gjorde dette engang. Han sleit utrolig psykisk etter dette. Så hvis noen bestemmer seg for å ta sitt eget liv så skulle jeg ønske at de ihvertfall ikke gjorde det slik at uskyldige lastebilsjåfører osv får det livet på samvittigheten. Det fortjener de absolutt ikke!

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:34:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
når man først er så langt nede at man har tenkt og ta sitt eget liv så er det ikke veldig lett og hjelpe den det gjeller tilbake!

da har liksom fornuften pakket snipp veska og reist og har ikke tenkt og komme tilbake!

så om man opplever noen som begår selvmord så synes jeg man heller isteden for og bli sint på den personen skal tenke at de har det bedre nå en her på jorda!

for de vil jo ikke kjenne at du er skuffet sint eller lei deg uansett men du vil kjenne det og kanskje bli like syk?
hva vet jeg

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt å bli sint og skuffet over en person som har forlatt denne verdenen. Like normalt som å bli trist og gråte. Det er sorgprosesser man går gjennom, og hvordan man takler sorgen er veldig individuelt.

MajaPeWs: Kanskje du skal prøve å få venninnen din til å snakke med en voksen person, f.eks helsesøster eller noen andre hun stoler på? Jeg er sikker på at du er en god venninne, men du skal ikke være den eneste hun støtter seg til. Si at du bryr deg og støtter henne selv om dere kan være uenige. Og kanskje du selv skal snakke med noen voksne om at du bekymrer deg for henne?
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.