hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kriseteam!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 kriseteam!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 07/06/2006 :  09:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei dette emnet skulle sikkert vært et annet sted men jeg velger og legge det her pga hendelsene den siste tiden!

jeg synes det bør være kristeteam på stevner eller i allefall et team man kunne kontakte om ulykker som fører til avliving av hesten til noen i og med at det er en veldig traumatisk opplevelse for alle!

var selv med da en venninne mistet hesten sin i fjord sommer og da sto det 100 mennesker rundt som var sjokket og mange gråt og noen trengte virkelig noen og snakke med etter hva jeg forsto!

så kanskje noe sånt burde finnes?
hva synes dere om det?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 07/06/2006 :  11:08:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å gjennomføre dette på alle stevner, noen stevner er veldig små og det vil jo koste en del.

Men, på større samlinger/stevner/treninger osv bør det absolutt være et kriseteam tilstede, samt medisinsk personell (som jeg håper de har, for det er vel en regel).

PS: Dette hører kanskje inn under et annet emne enn gangartsridning?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 07/06/2006 :  11:53:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med lino.

Og ja - dette hører vel ikke hjemme under gangartsridning, det kan jo skje på alle stevner, ikke bare på islandsheststevner.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 07/06/2006 :  17:02:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med lino.

Og ja - dette hører vel ikke hjemme under gangartsridning, det kan jo skje på alle stevner, ikke bare på islandsheststevner.

Opprinnelig postet av Mari^_^



ja det hører ikke hjemme her men i og med at det var her emnet ble diskutert så tenkte jeg det gikk greit!



tenker heller ikke sånn at de skal være på stevnene alltid men at det er et team man kan kontakte om det blir en krise

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Innlegg: 157

Skrevet - 07/06/2006 :  17:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle kommuner skal vel ha et kriseteam tilgjengelig innen rimelig tid dersom ulykker inntrer, på lik linje med ambulansetjeneste. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 07/06/2006 :  17:23:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
okei

det er jo bra da!
men tenkte litt mer på hestemennesker som kanskje forstår bedre en noen som kanskje ikke liker hest engang

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway
Innlegg: 276

Skrevet - 07/06/2006 :  17:24:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Noen som vet om de hadde Stevnevetrinær i pinsa?
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Innlegg: 62

Skrevet - 07/06/2006 :  17:48:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke det var noen stevneveteriær. Ingen som "sto klare" når ulykken min intraff iallefall.

Det jeg nesten synes er værst var at det ikke var noen lege der eigang! Trenk om noen hadde dette av og brekke nakken!?
Mamma måtte ringe til lege til meg. Men de ville nesten ikke komme, visste ikke hvor dyrskueplassen var og spurte om ikke jeg kunne komme ned, for de hadde bare en vakt... IDIOTISK!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Fengur

Innlegg: 77

Skrevet - 07/06/2006 :  18:27:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke påbudt med stevneveterinær på nasjonale og lokale stevner, kun på internasjonale. Men stallansvarlig skal vite hvem vaktahavende veterinær er og hvordan denne tilkalles. Iflg stevnestrukturen BØR det gjøres avtale med en veterinær som er tilgjengelig på stevneplassen, enten som dommer, deltaker eller medlem av arrangørklubben.

Når det gjelder lege så er det vel ikke vanlig å "leie inn" en lege til stevnehelgen? Det er jo uansett hva man bedriver tiden med så er det jo ikke alltid en lege tilstede. Men det kunne vel være mulig å få en avtale med røde kors eller ambulanse på slike arrangement?? Har ikke sett noen slike på noen av de stevnene jeg har vært på i alle fall...
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 07/06/2006 :  18:41:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ambulansepersonell finner man jo på enhver fotballkamp, så hvorfor ikke på et stevne?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Innlegg: 157

Skrevet - 07/06/2006 :  18:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ikke Dag Lindheim stevneveterinær i pinsen da?

Uansett, så var det vel flust med veterinærer der, 4 stk faktisk, i tillegg til en slakter.
Problemet var vel at ingen hadde med seg nødvendig utstyr for avlivning.
Tonje Næss sa i alle fall at heretter bør alltid stevneveterinær ha med seg boltepistol eller medikamenter nok til avlivning.

Ambulansesentralen i Seljord ligger 3 min fra Dyrskuplassen, så det er vel kanskje derfor de ville at du skulle komme ned Malene...

Kriseteam er vel helst meningen at skal infinne seg ved alvorlige trafikkulykker, personlige tragedier o.l, men folk er forskjellige og folk tar ting på ulik måte. Noen tar ting hardere enn andre, og et kriseteam hadde vært på sin plass.

Forøvrig så er det ikke påbudt med lege på stevner nei, men som regel så pleier røde kors, norsk folkehjelp eller ting i den duren å være tilstede, men ikke alltid , siden det ikke er påbudt.
Om uhellet skulle være ute, så er det utrolig hvor mange kompetente mennesker man finner blandt publikum, selv om det overhodet ikke er godt nok.

Da Elisabeth Saga brakk ankelen på en telecup hadde vi heldigvis en sykepleier blandt rytterene, som fikk spjelket og ordnet beinet da det var et komplisert brudd.
Det beste hadde klart vært en lege i beredskap, men ting koster penger...

Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway
Innlegg: 103

Skrevet - 07/06/2006 :  21:00:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Vi snakket faktisk om akkurat dette med at det burde vært stevneveterinær og Røde Kors/Norsk Folkehjelp på stevneplassen, i teltet vårt på søndagskvelden.. At ulykken skulle inntreffe allerede dagen etter er fælt..
Det finnes en del mennesker i miljøet som er veterinærer, sykepleiere og kanskje også leger, som uansett ville vært på Pinsestevnet og andre større stevner.. De burde vel kunne betales for å være i beredskap hvis ulykken skulle være ute?!
For å si det sånn hadde jeg med glede plussa på noen kroner på påmeldingsgebyret til stevnet for å vite at noen var der hvis noe skulle skje enten meg/min hest eller andre og deres hester.
Det må vel kunne gå an å gjøre en rimelig avtale med folk som likevel skal være på plassen, om at de kan være bakvakter, og ha med nødvendig utstyr til slakting, forbinding, smertestillende, parafin i tilfelle kolikk o.a.. Hvis hver av de 250 deltakerne spytter i noen kroner hver kommer vi langt, putter man f.eks også på litt ekstra i campinggebyr kommer man enda lengre..
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway
Innlegg: 103

Skrevet - 07/06/2006 :  21:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Da min kjære Irja døde av tarmslyng for snart 6 uker siden var jeg på et kjørekurs med henne. Takk og lov var kurset på Jarlsberg; 15 min kjøring fra stallen hjemme.. Men tenk, det kunne vært mye lengre unna.. Hun ville stadig legge seg, og det å få henne til å stå lenge på hengeren ville vært nytteløst.. Vi kjørte henne fra Tønsberg til Veterinærhøyskolen i Oslo, da vi kom fra lå hun på ryggen i en dobbel gaupenhenger med skillevegg.. Det var et helvette å få henne ut.. Hun ble avlivet under tarmslyngoperasjon samme kveld..
Hva om dette skjedde på en stevneplass?! At jeg var langt hjemmefra, og det ikke fantes stevneveterinær eller folk med telefonnummere til lokale dyrleger?
Jeg hadde store problemer med å få tak i veterinær denne dagen.. Og andre dager for den saks skyld, men det er ekstra ille når man står med en dødssyk hest og bare får tak i en veterinær som ikke kan hest, og som mener at hesten ikke er syk...
Råder alle sammen til å samle opp telefonnummere til mange forskjellige dyrleger.. Jeg synes jeg hadde mange å ringe til da Irja var syk, nå har jeg sikra meg med enda flere...
Hadde hun fått riktig behandling med en gang kunne hun muligens vært reddet.. Det er litt sårt å tenke på.. Derfor er det greit å være føre var til neste gang noe sånt kanskje skjer, om det er med andre eller meg..
Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway
Innlegg: 288

Skrevet - 07/06/2006 :  21:22:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ambulansepersonell finner man jo på enhver fotballkamp, så hvorfor ikke på et stevne?

Opprinnelig postet av Mari^_^



da jeg kjørte aktivt alpint mener jeg også å huske det var ambulanse til stede på renn, iallefall på super-g-renn eller større renn (ikke på lokale klubbrenn men alle som var for flere kretser). å ri er vel en like farlig sport som alpint og fotball, så synes absolutt det burde være både menneskelege og hestelege tilstede på store stevner.

kriseteam er vel en annen sak....det er vel mer sånn som er tilgjengelig på sykehus og benyttes for mennesker som har vært med i store ulykker, vært vitne til drap o.l. for å hindre at de får psykiske problemer senere, og ikke noe som brukes dersom noen mister en de er glad i..selv om det kanskje skjer på en noe dramatisk måte. mulig jeg tar feil altså.

...:: ::..
Redigert av - Elenion den 07/06/2006 21:25:03 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 07/06/2006 :  21:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
det er jo en krise når en hest dør sånn under konkurranse!

da vi var i valdres og en av de lagene vi konkurrerte mot fikk en hest som sprakk hovedpulsåra så var det ingen som kunne hjelpe de stakkars jentene som mistet hesten sin!

men vetrinæren var der i løpet av 15 minutter kanskje mindre!
så selv om han ikke kunne gjøre noe så var det kjapt

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Innlegg: 157

Skrevet - 07/06/2006 :  21:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

kriseteam er vel en annen sak....det er vel mer sånn som er tilgjengelig på sykehus og benyttes for mennesker som har vært med i store ulykker, vært vitne til drap o.l. for å hindre at de får psykiske problemer senere, og ikke noe som brukes dersom noen mister en de er glad i..selv om det kanskje skjer på en noe dramatisk måte. mulig jeg tar feil altså.

Opprinnelig postet av Elenion



Jeg vil nå si at å miste hesten sin på den måten Malene opplevde ( siden det vel er grunnlaget for denne diskusjonen) er en meget traumatisk opplevelse, som man for kan risikere å få psykiske problemer av i ettertid.
Folk som ikke er så tett innpå dyr , har en tendens til å ikke forstå hvordan et dyr kan fremstå som et familiemedlem, og hvor hardt det går inn på en når de dør fra oss, da særlig under dramatiske omstendigheter.

Jeg synes ikke de skal stå på pinner på stevner altså, i tilfelle uhellet skulle være ute, for det er jo heldigvis en svært sjeldent gang. Men jeg ser ikke noe galt i å kontakte dem om man synes det trengs, uansett om det er hest eller menneske som har dødd. Som sagt så skal alle kommuner ha et kriseteam som er tilgjengelig relativt kjapt.
Heldigvis er det sjeldent man trenger å benytte seg av den muligheten.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.