hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Torpedo

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  09:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som ikke vil gå på henger. Sist bruke vi ca 5 (?) timer. Han er ikke redd i følge en ekspert vi fikk litt hjelp av, bare sta. Men jeg har litt vanskeligheter for å tro det også, for han er aldri sånn sta. Men lurer på om noen har noe tips? Nå er det snart tid for sommerbeite og vi må begynne å øve med hengeren. Når man blinder hester med f.eks en genser, tror dere hesten vil gå på da? Det er vel egentlig det eneste vi ikke har prøvd!! Eneste som har hjulpet på han er at vi går på hengeren, jeg ser rett frem hele tiden, stopper ikke, senker ikke farten, går rett på hengeren som om det bare var den vanlige veien som gikk videre. Da pleier han som regel å steile til siden og gå opp på lempen fra siden av hengeren. Han tørr alltid ta forbeina på lempen men ikke lengre. Kødder han seg når vi går på hengere, bare snur jeg og går på hengeren igjen. MANGE ganger, helt til han løper innpå. Noen som har tips til meg? All hjelp mottas med stor takk!!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  13:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Når eg var på horsemanship kurs med Don Shaw,så var det en hest som skulle lære seg å gå på henger.Da leide han hesten mot hengeren,men litt før han kom til rampen,snudde han og gikk en volte.Sånn fortsatte han bare at han gikk nærmere og nærmere rampen for hver gang.Tilslutt bare gikk han rett innpå hengeren og hesten fulgte(om enn litt nølende etter).
Ellers så kan du jo prøve å gjøre sånn at han forbinder hengeren med noe gøy/godt.At han får noe når han har gått innpå eller noe.
Går og ann og feste en longeringstau eller noe på ene siden av hengeren,også drar noen tauet rundt bakparten hans mens du leier han inn så greier han ikke å gå tilbake.

Bare noen tips som de her ute pleier å bruke.
Ellers så går mine fint inn på hengeren,men de får alltid noe godis når de er kommet innpå=)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  15:24:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Forrige hesten min brukte vi "genser-metoden" på én gang, og det fungerte helt fint, han gikk helt greit på. Hadde nok ikke gjort det om jeg ikke hadde hatt dårlig tid, men..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:56:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg jeg hadde på for var heller ikke begeistret for å gå på henger (eller inn andre dører for den saks skyld). Han var heller ikke redd virket det som, og sto helt fint når han kom inn. Trikset med han var å gå litt bak han (litt bak forbeina, altså, ikke helt bak), sånn at han fikk gå inn først. Med en gang vi prøvde å gå foran eller å tvinge ham inn begynte han å tulle, rygge, småsteile, snu, osv. Den eneste andre metoden som har virket er at to mannfolk har løftet ham inn :PO (og det var inn i stallen :P).

Ellers får du legge henger trening til foringen, og gi for når han er inne i hengeren. Da forbinder han det ihvertfall med noe positivt, og går gjerne lettere inn neste gang.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  02:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
For alle hester er "mørke og trange huler" noe av det skumleste som finnes, da instinktene deres sier dem at "inni der ligger en bjørn eller løve og lurer". Det er bare ca. 4000 år siden dette var et faktum, og hester "glemmer aldri"....

Nå har jeg selv aldri hatt hester som er "henger-redde" - de har tuslet pent og snilt inn når jeg har bedt dem om det. No problem.

MEN, så har jeg opplevd div. av hester som det har vært omtent umulig og HELT umuilig å få lastet inn. Har liksom vært grei og sagt "joda jeg kan kjøre hesten" - men så har det tatt timevis å få gampen inn i hengeren.

Alle "triks" forsøkt. Godsnakk, reimer bak hesten, pisker og det meste. Et par ganger har vi måttet rygge hengeren HELT inntil stalldøra, med lemmer på sidene, så hesten ikke hadde en nubbesjans til å klemme seg utenom - OG med sterke mannfolk med grimetauet rundt forbommen, flere folk bak med pisker osv, så hesten ikke hadde nubbesjans utenom å komme inn i hengeren. Da måtte bakbommen og bakdøra på i lynets fart, så ikke hesten fikk sjans til å rygge ut igjen.

Puh! For et slit!

Å lære hester å gå på henger er noe av det viktigste man må lære dem - fra de er føll.

Ja, du kan snakke du, sier mange som har sett mine hester gå rett på hengeren. Har til og med opplevd at andre heste-eiere har spurt meg om å få "låne" min hest til å gå først på hengeren, og SÅ har deres hest fulgt tillitsfullt etter. Med bakbommene på, kan så min hest komme ut igjen, mens den "ulykkelige" hesten fikk oppleve at lemmen ble smelt på plass i løpet av sekunder.

Jo - det finnes så mange historier om frakt av hest på henger....
Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  08:12:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vist hesten min nekter å gå inn på hengeren så fester jeg tømmene i grimen og tømmekjører han inn. Da går han inn uten protest.. Kanksje det hjelper for din hest også? Min hest er mye kjørt så det kan være derfor det funket så bra for min hest.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  12:40:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har en hest som ikke vil gå på henger. Sist bruke vi ca 5 (?) timer. Han er ikke redd i følge en ekspert vi fikk litt hjelp av, bare sta. Men jeg har litt vanskeligheter for å tro det også, for han er aldri sånn sta. Men lurer på om noen har noe tips? Nå er det snart tid for sommerbeite og vi må begynne å øve med hengeren. Når man blinder hester med f.eks en genser, tror dere hesten vil gå på da? Det er vel egentlig det eneste vi ikke har prøvd!! Eneste som har hjulpet på han er at vi går på hengeren, jeg ser rett frem hele tiden, stopper ikke, senker ikke farten, går rett på hengeren som om det bare var den vanlige veien som gikk videre. Da pleier han som regel å steile til siden og gå opp på lempen fra siden av hengeren. Han tørr alltid ta forbeina på lempen men ikke lengre. Kødder han seg når vi går på hengere, bare snur jeg og går på hengeren igjen. MANGE ganger, helt til han løper innpå. Noen som har tips til meg? All hjelp mottas med stor takk!!

Opprinnelig postet av Åssmo

send meg en priv medling så kan jeg gi deg nummeret til en som hjalp meg med og få hesten min på hengeren som vi også brukte så lang tid på og få inn på hengeren

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ingenei

Skrevet - 11/06/2006 :  23:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi er heller ikke begeistret for henger og vil ikke gå på den uten vidre. Hun kunne trø på lemmen akkurat med forbena, men ikke lenger. Det som funket for oss da var at vi "stablet" bena for henne, løftet en og en fot om gangen lenger å lenger oppå. Å hver gang vi løftet en fot lenger opp og hun ikke flyttet den fikk hun en godbit (pelletsbiter) Dette har vi gjort (er ikke ferdig med hengertrening enda) 2 ganger så langt å hun visste framskritt på bare de 2 gangene allerede. Ikke sikkert det funker for deg,men verdt og prøve
Og ta tau bak rompa er en metode jeg ikke liker for da blir hesten tvingt på en plass den ikke liker fra før av å blir ikke det spor bedre av sånt fra gang til gang den skal fraktes. Bare verre! Ikke det at du nevnte du gjorde det, men jeg bare sa det
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 12/06/2006 :  10:18:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Jeg har samme problemet med en av mine hester og. Han har litt klaustrofobi og kan være skikkelig kip å få på henger. Jeg kan ikke ha noe bak da går det rett til værs med frambena og helt hysterisk og han er rå på å rygge ut om han føler seg fanget. Så jeg bruker litt tid heller og lokker han på med en bøtte med for. Viser vei med bøtta så han skal gå rett på og så får han spise litt og litt til han er innpå. Da må han få spise litt mer så han "roer" seg og så om jeg er alene kan jeg snike meg bak for å sette på bommen. Må som regel gjøre det et par ganger for han vet hva som skjer når jeg går bakover......men det funker bra for meg å gjøre det på den måten.

Har du ikke prøvd det så gjør det og se om hesten din vil gå lettere på. Er ikke sikkert alt er lett med en gang, men gi det heller den tiden du må så skal du se at neste gang forbinder han hengeren med noe godt og vil nok bli lettere og lettere å få på. Må du forsette med forbøtta så gjør du det. Så lenge det funker og hesten og du er glad for løsningen er det ingen grunn til å endre på noe.

God sommer og lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.