hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NL-hesten Viri 97(avkom)??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Etterlysninger
 NL-hesten Viri 97(avkom)??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  09:59:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Rasen nordlandshest/lyngshest var nærmest utryddet rett før krigen, under krigen ble mye av avlsmaterialet de hadde til rådighet, bl.a Rimfakse 2, n/l hestens stamfar, tatt av tyskerne til bruk i krigen. Da Rimfakse kom tilbake etter krigen var beina helt ødelagt av hardt arbeid og dårlig skoing, og han ble avlivet. Sånn var nok skjebnen til mange hester etter krigen.
Man hadde altså lite hester å avle på, og titter man bak i stamtavlene til omtrent samtlige n/l hester finner man veldig mye halvsøsken, helsøsken, mor-sønn, far-datter osv paringer, at innavlskoffisienten etterhvert ble veldig høy, med de skavanker som flere klapphingster, sterile dyr osv som det kan føre med seg, innså nok folk at noe måtte gjøres. Det måtte nytt blod inn i rasen, og jakten på riktig hest startet. Trolig har den finske kaldblodshesten og n/l hesten mye av samme avstamminger. Man kan jo ikke si at Viri er veldig ulik en n/l, bare se på bildet! Altså ble Viri importert inn fra Finnland på 70 tallet og satt i avlen. Noe av dealen med å ta inn Viri var at han ikke skulle linjeavles på, dvs at hester med Viri i blodet ikke skulle føres til andre hester med Viri i blodet.. Dette er ikke helt blitt praktisert. Viri ble avlivet på 80 tallet, ikke fryktelig gammel, men han var visstnok blitt veldig sær på sine eldre dager.

Det er diskutert mange ganger i n/l miljøet, og utenfor, hvor lurt det var å ta inn hest av fremmed rase såpass seint.. Det er mye forskjellig blod langt bakover i stammene, både fjording, døl, shettis osv.. Da redningsaksjonen ble satt i gang ble det brukt alt av hestemateriell, også de som bare hadde litt n/l hest i slekta. Da Viri ble satt inn i avlen var det ikke så lite å avle på som da redningsaksjonen ble startet, men man så vel at behovet for litt nytt blod absolutt var der. Den dag i dag er det folk som ønsker "Viri-frie" hester i avlen og kun avler på det, mens andre kanskje ønsker Viri i hestene.
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  01:08:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Dette var kjempeinteressant stoff om Viri og de finske hestene!
http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  02:53:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo da - det ble mye rabalder i rekkene da Viri ble satt i avl i Troms på tidlig 80-tall.
Merket det godt selv, da jeg var redaktør for medlemsbladet for nl-hest i disse årene (1985 - 1995). Fikk inn mange innlegg, noen med "forherligelse" av Viri, og andre med rasende utfall mot å blande inn en fremmed rase nå som rasen endelig var "reddet". - Det var mye som ikke egnet seg på trykk.... (Jeg ble til og med truet med rettssak for et innlegg jeg tok inn, som ikke passet de som likte Viri.)

Nå har årene gått, og hestegenerasjoner har gått. Nå er det få igjen av de direkte avkommene (født 1982 - 85), så nå er det "kvartinger" og "åttendelinger" og de med mindre finsk blod som er i aksjon.

Det er nå mye fin nl-hest som nå har Viri som bestefar, oldefar eller tipp- osv. Det hele har roet seg.

At det er noen som vil prøve å "unngå Viri-blod" for å ha en "original gen-pool" å komme tilbake til, er forståelig, av avlsmessige grunner. Men her sliter man med at få hingster er far til så mange føll, at man har vanskelig for å finne dyr som ikke er i slekt her også.

Hvis jeg hadde masser av tid, kunne jeg nok si mye mer om dette, siden jeg har samlet et hestekartotek som er ajour frem til 2000. Vel har det skjedd mye de siste 6 år, men jeg har kunnet hjelpe mange med dette kartoteket og mine hestelister. I en periode noterte jeg også alltid hvor mye Viri-blod de enkelte hestene hadde. Nå har det kokt bort i kålen...

Noe annet jeg også noterte, var om hestene hadde "hvit-gen", dvs. om de var gule, borkete, svarte eller skimler med dette genet, og kunne derfor rådgi avlere som lurte på om de skulle avle med den og den hingsten ut fra sin f.eks. gule hoppe.

Grunnen til det var at jeg med min skimlete hoppe og en svart hingst fikk et hvitt, blåøyd føll - en total overraskelse - inntil jeg fant ut at begge foreldre hadde "hvit-gen". Og jeg som hadde håpet på et svart eller skimmel føll....

Om "lynnet" til Viri og hans nærmeste avkom har det gått adskillige rykter. Noen har "bekreftet" at finne-hestene var "striere", mens andre sier det motsatte.

Selv om jeg satt midt i "vepsebolet" på 80-tallet, så tror jeg nå at det meste har roet seg. Uansett, at Viri kom inn i rasen, er et faktum alle må innfinne seg med.

Jeg har nok endel bilder av Viri-avkom, men jeg har ikke lært meg å legge inn bilder her (= data-noldus). Men hvis jeg får spesifikke spørsmål/ønsker og e-adr., så kan jeg prøve om jeg mestrer kunsten å sende et bilde eller to direkte til den som spør.

Vet at det er gitt "oppskrift" tidligere på hvordan man skal legge inn bilder hit, men jeg har liksom ikke fått det med meg. - For da skulle jeg nemlig på flekken ha lagt inn et bilde av min søte, gamle nl-hoppe Sunniva sammen med mine svar - sånn som dere har på venstre side hver gang dere svarer.

Hmmm - må få min datter til å lære seg dette, og så vise meg hvordan det gjøres....

Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  10:02:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe etter Viri som heter Katinka. Hun er etter Monark, og er halvsøsteren til Susannes Tigergutt. 140 i mankehøyde og 10 i lynne! Kan brukes til alt Legger inn noen bilder. Katinka har 2 pr. 1 i kvalitet

katinka og jeanette hopper

katinka ligger

tristan, katinka og bella
Gå til toppen av siden

kjers

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  15:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er etter Viril Boy, og Viri er hans farfar. Lynet (som han er registrert som) er PRIKKLIK viril boy. Etter den finske linjen har han fått veldig lange bein, og er ganske smal. verdens nydeligste hest spør du meg. :):)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.