hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kald,varm og fullbl.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Kald,varm og fullbl.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*june*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  15:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer veldig på dette med kaldblods, varmblods og fullblods..
Hmm, vet ikke helt hvordan jeg skal stille spørsmålet så dere skjønner..
Men, allefall: jeg vet godt hva kaldblods er, og ser med en gang at en hest er en kaldblodshest.
Jeg vet oxo hva varmblods er, men hvordan ser man om en hest er varmblods?
Og hvordan ser man om en hest er fullblods?
Uten å vite hestens rase altså..
Man ser jo ganske enkelt at en hest er kaldblods, uten å vite rasen..
Er fullblods også en egen "blodsgruppe"

Noen som skjønner hva jeg mener her...?

Bustetrollet

Skrevet - 06/06/2006 :  16:40:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller: Hva er forskjellen? Utseendemessig osv. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  17:02:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er faktisk en del kaldblodstravere som likner veldig på varmblodshester.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  17:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er halvblods? er det blanding av varmblod og kaldblod? eller blanding av varmblod og fullblod? Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 06/06/2006 :  17:25:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fant dette på nettet:

Halvblods, kaldblods, fullblods? Nybegynnere forstår lite av hva disse begrepene skjuler, mer erfarne skjønner litt mer og noen få skjønner nesten alt. Det hele dreier seg om inndeling av hesteraser etter fysiske særtrekk, lynne og innblanding av orientalske hesteraser.

Blod som overført begrep er kjent i sammenhenger som ikke er knyttet til hest. Blodsbrødre, blodhevn, blod er tykkere enn vann, hett blod, blått blod osv. Også innenfor hestemiljøet har ordet blod fått en overført betydning spesielt knyttet til beslektethet eller raser. Men det kan også være en forståelse av typer og egenskaper. Det har ingenting med temperaturen på blodet å gjøre hvis noen har vært innom den tanken.

Begrepene har på sett og vis geografiske opphav og historien forteller oss at vi har med å gjøre hestekulturer som går flere tusen år tilbake i tid og delvis i helt andre deler av verden. Den groveste sorteringen er mellom kaldblodsraser, eller det mer akademiske begrepet oxidentale og varmblodsraser som har utgangspunkt i orientalske hester.

Fullblodshester er i realiteten tre hesteraser som for øvrig er i nær slekt; arabisk fullblod, som er det foredlende utgangspunkt, engelsk fullblod med lukket stambok fra år 1791 og angloarabisk fullblod som er en blanding av de to første. Karakteristikk for disse hestene er smekker kroppsbygning og livlig temperament. Edelhet er ofte brukt som beskrivelse. Det engelske navnet fullblod er "thorowbreed" som kan oversettes med gjennomavlet.

Varmblodshester tilhører forskjellige hesteraser som er markant influert av orientalske hesteraser og engelsk fullblod. Begrepet er oftest knyttet til den amerikanske traveren, men også som et samlebegrep for edle hester av alle slag. Dette er hester med lettere kroppsbygning, høystilt med slanke tørre bein, forholdsvis beskjeden vekst av hovskjegg og man. Livlig og utadvent lynne.

Kaldblodshester tilhører hesteraser som ikke har, eller har lite innblanding av orientalske hesteraser. Disse hestene kjennetegnes av kraftig kroppsbygning, grove, relativt korte bein med kraftig vekst av man og hovskjegg og et rolig flegmatisk lynne. Eksempel på kaldblods hesteraser er dølahester, fjording, shire, ardenner for å nevne noen.

Halvblodshester er et samlebegrep for hesteraser med innbyrdes store variasjoner, og de har i ulik grad innblanding av kaldblod og fullblods i sin opprinnelse. Stort sett de fleste sportshester kan plasseres under dette begrepet. Karakteristikk er som for varmblodshester, men med stort spenn både mot fullblods og kaldblods. Eksempel på halvblodshester er den svenske og danske varmblodsavelen. Hanoveranere, Oldenburgere, Trakhenere og mange flere.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  17:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
bra innlegg, men de siste 3 linjene forvirra meg litt mer... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  17:37:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Fullblods referer enten til Arabisk fullblodshest(ox) eller Engelsk fullblodshest(xx) (eller anglo-araber (x), altså blanding mellom disse), begge veldig renrasete og edle raser. Alle moderne varmblodsraser har innslag av fullblods i seg.

Halvblods, har jeg lest og lært, er blanding varmblod og kaldblod. Altså varmblods som er noe tyngre. Men halvblods og varmblods brukes mye omhverandre.

Les gjerne tidligere debatter om dette ;)
kaldblods, varmblods, fullblods, halvblods....
kald, varm, halv, full blods
Halvblod og varmblod
Kaldblods og Varmblodsraser

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  18:00:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akhal-Teke regnes også blant fullblodsrasene.

OT, men jeg klarte ikke å la være.

Edit; Og hva i #3€!#%&!!! var vitsen med å sende innlegget før jeg skrev det ferdig!!?

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 06/06/2006 18:03:00 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  18:12:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
thorowbreed

Også o/t, men fy-fy til de som skrev det som Birgitte&Vicky hadde sakset, det staves "thoroughbred". Your English teacher must be turning in his grave *glis*

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/06/2006 :  10:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
thorowbreed

Også o/t, men fy-fy til de som skrev det som Birgitte&Vicky hadde sakset, det staves "thoroughbred". Your English teacher must be turning in his grave *glis*

Opprinnelig postet av Eva V

Helt korrekt, jeg bare skummet gjennom det jeg fant, og var ikke så opptatt av skrivefeil - eller for å si det sånn - jeg gikk ut i fra at det var korrekt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.