hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ukonsentrert hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ukonsentrert hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LinnMerethe

Skrevet - 02/06/2006 :  15:47:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en døl som jeg prøver å få igang nå slik at vi kan delta på noen stevner osv.,han kan ikke så mye ennå så vi er fortsatt i startfasen med å gå i riktig form,sette bakbena godt under seg og sånne "basic" ting.Men han er så sinnsykt ukonsentrert,alltid så er det noe som interesserer han,enten om det er ei ku på nabojordet eller en bil på veien.Jeg får han noen ganger til å gå "pent",da mener jeg i riktig form eller hva man skal kalle det,og da er han konsentrert om bare det.
Men siden dette hører til sjeldenhetene pga. manglende muskler ol så blir jeg litt frustrert, det er som om han ikke hører på meg.Lysten til å sette på han ørehette med propper og hele skylapper er der noen ganger kan du si(det var en fleip).

Men jeg håper noen skjønner problemet mitt,og kan fortelle meg om det er noe jeg kan gjøre for å få han litt mer "med meg"??

Ride with the wind

carambee

Skrevet - 02/06/2006 :  16:40:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tja, mitt beste tips er å gjøre masse rare ting.
Ri masse vendinger, overganger,og oppfinnsomme rideveier. Kanskje legge ut noen bommer så han må se hor han går.

Prøv å gjøre slik at det skjer noe omtrent hele tiden. Da får han mindre tid til å kikke rundt.
Passer du på gjøre dette avslappet og med god bruk av sete og sjenkel (ikke bare tøyle) så vil du samtidig får en lydigere,smidigere og sterkere hest.

Ikke ha altfor lange økter på banen heller. Så ikke han begynner å "ønske seg bort".

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  17:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Hvis det å "aktivisere" ham hele tiden, kunne du jo kanskje prøvd med helstengt (Klaffer) hodelag en liten stund, og se om han konsenterer seg litt mer...
Dette har vi gjort med ene hoppen vår, funket fint.. Hun var veldig vimsete og så på alt annet enn det hun skulle hun også..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  23:33:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis det å "aktivisere" ham hele tiden, kunne du jo kanskje prøvd med helstengt (Klaffer) hodelag en liten stund, og se om han konsenterer seg litt mer...
Dette har vi gjort med ene hoppen vår, funket fint.. Hun var veldig vimsete og så på alt annet enn det hun skulle hun også..

Opprinnelig postet av Lene & Redlight

Men hva skjer da når du tar den av?
(understreker: spm stilt av nysgjerrighet, ikke for å være vrang eller slem eller noe annet dumt...ja, Guro er lei av å bli misforstått;-))

Guro
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  20:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Min døl er akkurat lik. Han er det jeg kaller tittete. Skal sååå lite til før han vingler fordi noe på andre siden av veien er såå spennende eller sååå skummelt... Bedrer seg etterhvert vil nå jeg si. Ta hesten med på masse, gi mden mange impulser. Ri med andre på banen, ta den med ut på stevner selv om den ikke starter. Gjør den verdensvant, så plutselig finner den ikke alt like spennende lengre. Å sette skylapper på tror jeg bare hjelper der og da, ingen langtidsvirkning. Tror jeg da... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  23:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unghesten min pleier jeg å "tvinge" til å konsentrere seg. Dette gjør jeg ved som nevnt å aktivere den, ved å variere arbeidet og feks ta en volte og bøye igjenom om den ser "spøkelser" på utsiden av ridebanen. På denne måten lærer den at når vi skal jobbe- skal vi jobbe! Og deretter får hun ros og pauser på mine premisser og ikke når det passer henne. Dette synes jeg er veldig viktig, og det skjerper hesten. Jeg blir aldri sint på hesten, men leder oppmerksomheten over på arbeidsoppgavene. Nå er jeg veldig heldig med unghesten min, for den er faktisk veldig skjerpet til å være så ung og våken hest:)

Samtidig er det som supermaja sier, viktig å ta med hesten på ting, slik at den får opplevd ulike miljøer osv, og dermed blir den ikke så lett anfektet og dermed ukonsentrert.

Noen hester er mer "vimsete" enn andre, og det kan være mange grunner til at hesten ikke konsentrerer seg (slik som at den har vondt/er øm, veldig mye overskudd, kjenner at rytter selv ikke er konsentrert eller forventer at hesten ikke skal være konsentrert osv osv).

Hege Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 04/06/2006 :  21:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Samtidig er det som supermaja sier, viktig å ta med hesten på ting, slik at den får opplevd ulike miljøer osv, og dermed blir den ikke så lett anfektet og dermed ukonsentrert.

Opprinnelig postet av Hege J

Han er en skikkelig kaffehest som skal ha med seg alt,i de fleste tilfeller er dette superpositivt,men ikke når vi jobber på banenHan er en sånn type som gjerne er med på besøk til naboen

Ride with the wind Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.