hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få omplasserings hund
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Få omplasserings hund
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  12:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
ja dette blir jo litt merkelig snikk snakk da, men jeg er spent på å høre om dere har gjort no liknende... Fant ingen annen link om det samme inne her heller...

i morgen skal jeg endelig hente hunden som jeg å samboeren min har ventet lenge på..vi skal adoptere han siden de andre eierene ikke lenger hadde plass til han, og en annen utvei hadde blitt å avlive han.
Han er en brun labrador på 3 år..

Hunden er jo utrolig snill og god og det skal bli så koselig å få litt liv på gården.

Er det noen andre som har fått omplasseringshund der ute?

isåfall, har dere noen gode/ dårlige erfaringer å komme med?

Vet av erfaring at det ikke er bare bare å overta en hund for andre, for hunden kan jo fort endre gemytt...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  13:18:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Min hund er omplasseringshund;)
Leste en artikkel i den lokale avisen våres om en dame som drev med omplassering av hunder.Eg var
11 år da så fikk mamma til å ringe for meg.Hun visste da om 2 hunder som skulle omplaseres,en voksen og en på 4 månder.
Vi dro å så på valpen,han hadde vært gitt bort før,men de som fikk han ville ikke ha han lengre.
Da vi kom bort der satt verdens søteste lile blandingshund på trappen og "bjeffet".Svart å hvit var han med en flekk rund ene øyet=D
Vi ble så forelsket i den lille fyren at vi tok han med oss hjem:)
Visst ikke vi hadde tatt han hadde han blitt avlivd derfor døpte vi han Flax=D
Han er verdens snilleste hund,men vi mistenker de som hadde han før for å ha vært stygg med han.For han er redd mannfolk,spesielt de med caps og/eller solbriller.Da bjeffer han noe sinnsykt til de,men så lenge de sitter seg ned å snakker med han og tar av seg caps og solbriller til han er blitt kjent med de så går det fint=)
Ellers så e han litt overbeskyttende mot meg da,viss noen skriker eller slår meg eller noe,men det e kun bjeffing.Han er en liten vakthund jaxD

Har kun gode erfaringer med omplassering,det eneste er at vi må huske på at vi ikke vet noe om fortiden til hunden så at det kan være gode grunner til at de oppfører seg som de gjør.
Og at f.eks ang at Flax er redd manner og sånn så passer vi alltid på å si ifra til de vi har besøk av sånn at de ikke tror at han er farlig eller sint-han er jo bare redd...

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 01/06/2006 :  13:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
gamlebikkja mi var omplasseringshund med verdens beste gemytt, men... vi fikk han direkte fra eier som hadde hatt han siden fødselen og omplasseringsfolkene var i dette tilfellet kun formidlere.
enkelte raser som rottweiler, doberman og shæfer ville jeg ikke tatt imot som omplasseringshund for min erfaring med disse er at de er enmannshunder til de grader og de er lette å ødelegge mentalt hvis de havner hos feil eier fra de er små.

det er også vanlig at hunder i alderen 1-2 år omplasseres pga diverse unnskyldninger men ofte er dette fordi hunden er i trassalder og eier ikke takler dette.
man kan risikere å ende opp med en hund som er totalt vrang fordi den ikke har hatt grenser å forholde seg til i oppveksten. mye av dette kan trenes bort men det krever en konsekvent eier og helst en del kursing (lederskap igjen).

men igjen, hvis du bruker en seriøs omplasseringstjeneste så kan det gå veldig bra, be gjerne om referanser fra de som driver tjenesten, sjekk nøye ut hvordan hund og hvordan bakgrunn den har hatt (hvorfor omplasseres den ?), hvordan trening har hunden (dressurkurs ?), uvaner (alle hunder har minst en uvane selv om den ikke er viktig) og så videre.
sjekk også at dere har mulighet til å levere tilbake hunden hvis det ikke fungerer, vi hadde en måneds prøvetid på vår.

labrador er en rase jeg ikke ville vært redd for å ta imot som omplasseringshund, min erfaring er at de er veldig greie i gemyttet og takler forandringer lett, anbefaler dog et dressurkurs for å bli kjent med hunden og etablere lederskap.

lykke til og gi oss oppdateringer :)

Redigert av - smulemor den 01/06/2006 13:50:41 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  14:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
har vært å hilst på labradoren 3 ganger før vi bestemte oss. Første inntrykket var nydelig, der han lå i hundesengen sin med ene kattungen ved halsen hans som sov.
Deretter var dem hos oss å så hvordan vi bodde til. Siden vi bor på gård så er det jo gode tur og løpe muligheter også hos oss da. Eneste uvanen jeg har hørt og sett han har hatt er at han tigger dersom det er noen som spiser noe...hehe... men dette er jeg vant med fra hund tidligere så det skal jeg nok takle.

Ellers skal jeg komme med oppdatering så fort jeg har hentet han, fått han i hus og vært hos han ei stund:)
Har ikke gledet meg slik siden jeg fikk hesten:-)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  14:50:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
min hund kommer fra omplasering.. jeg fikk han ikke direkte men av en vennine.. han er den lydigste hunden jeg har møtt.. han var også 1 premiert.. han ble omplasert fordi eierene ble allergiske etter en tid.. en av ungene antar jeg.. venninen min fikk den for og roe ned sin litt.. ehh.. ville valp.. he he.. men så ble hun gravid og en diger golden og en spretten shæfer ble litt mye.. da fikk jeg overta han.. jeg er litt usikker på om hun egentlig mente det.. he he.. men hun har nå ikke sagt noe..

han er en nydelig hund.. liker alle dyr og er super snill.. har hatt han i 7 år nesten nå tror jeg.. dessverre er han helt døv blitt...

skal jeg ha ny hund vil jeg nok sterkt vurdere en på omplassering .. det er mange hunder som trenger nye hjem her i verden...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  14:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angela^, så heldig du er Har også planer om å skaffe meg hund, men det ser ut til at jeg må vente i 1 års tid Kanskje omplasseringshund hadde vært noe, når den tid kommer?

Håper det går bra med deg og vofsen

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  15:32:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Til Angele^:

Blei så glad nå jeg:D
Du/dere er bare supre som adopterer en hund...dere redder et liv!
Syns det er dumt å avla frem for mye hunder iogmed at så mange trenger å bli omplassert...men,men..
Lykke til, hunden kommer sikkert til å få det kjempe fint:)

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  16:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er ganske fint å begynne med en omplasseringshund første gangen...da har du en som er som regel trent lydig.. i stedet for å bli tilknyttet en liten valp i begynnelsen da man som regel har mya å gjøre fra før, samt at du er med på å redde en hund.
Selv synes jeg det var fint å nå kunne være med på å redde nok ett dyr fra avlivning.. Gjorde det med katten min også
åå kl 15 i morgen henter jeg Bruno

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:07:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg har en greyhoundmix fra omplassering, mye jobb slit og tårer skal jeg love deg det ble :p Men angrer ikke ,er veldig glad i henne. ( ok angrer iblandt, feks når hun spiste sin 4. dyre telefon )

Gå til toppen av siden

mighty_spin

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  19:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Simba fikk vi fra fod gården eller hva den nå heter.

doffen den nye hunden min fikk er også omplasering men fra privat.

gamle vipen min er mullert Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  20:18:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Go Angela
Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  20:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt to hunder fra omplassering, og tok til meg en fra veterinær som skulle avlives fordi eieren døde.

Den ene er Sophie som vi har nå. Hun var kun 3. mnd da vi fikk henne så det syntes vi var et pluss. Tar du en ung hund kan du forme den selv. Positive sider ved henne er at hun er rolig, ble fort en del av familien og er lærevillig. Negative sider ved henne er at hun ikke er husren (jobber med saken) og at hun tydeligvis har blitt tatt fra moren så altfor tidlig. Hun prøvde seg også veldig på rangstigen, men skjønte fort hvem som står øverst. Hun sutter på teppet sitt og graver med forlabbene og er bitteliten til tider. Angrer ikke et sekund på at vi tok henne til oss, for hun er akkurat den type hund vi ville ha. :) Vi ville ikke ha en kennelhud, men var fast bestemt på en ung omplasseringshund. Etter en god runde på nettet og mange lange diskusjoner fant vi da gullet vårt, og her skal hun bli til hun er gammel og grå.

Den andre hunden var en hund som hadde levd et litt spesiellt liv. Eieren var en eldre mann som var litt "sigøyneraktig" av seg, og hadde ingen fast boplass. Mistenker at han var litt hard på flaska også.. Denne hunden var 6 år da jeg fikk han, og var en tøff kar. Jeg jobbet mye med hvem som var sjefen der i gården. Han fungerte bra med sønnen min og meg, men var ustabil ovenfor andre. Han knurret og bet, og den dagen jeg så han fly på kameraten til sønnen min uten grunn, torde jeg ikke annet enn å gi han tilbake til eier. Vi hadde avtalt dette på forhånd om vi av en eller annen grunn ikke kunne ha han lenger.

Hunden fra veterinær var en vhorster på 8 år. Med litt detektivarbeid fant jeg ut at forrige eier så absolutt ikke hadde vært snill med han. Han ble rett og slett banket hver gang eieren var på fylla.. :.( Hunden hadde vært en enmannshund hos en gammel mann, og hos meg var det en hel familie med en katt han skulle bli del av. Dette fungerte ikke i det heletatt, for han hylte konstant bare jeg gikk til postkassen, og han var så nervøs at han sket inne og sparket det rundt daglig. Ingen god opplevelse.. Uansett hvor mye jeg jobbet med å få han trygg fungerte det ikke. Det var denne merkelige oppførselen som gjorde at jeg ville finne ut mer om han. Jeg klarte jo ikke levere han til avlivning, men fikk omplassert han. Da kom han til sønnen til hun som drev omplasseringen. Han var en ung gutt som bodde landlig til og ikke jobbet den tiden. Håper virkelig hunden fikk det bra til slutt..
Hadde jeg visst det jeg vet i dag om denne hunden ville jeg latt han bli hos veterinæren. Ikke alltid det beste å skulle leke barmhjertig samaritan og redde alt og alle. Denne hunden ville kanskje fått det bedre på de evige jaktmarker..

Hunder til omplassering kan ha både god og dårlig bakgrunn, så jeg råder alle til å sjekke det de kan av info om den aktuelle hunden. Er ikke alle som er lydig trent nei.. Noen kvitter seg med hunden nettopp fordi de tok den til seg som søt valp og egentilg ikke kan det grann om hundehold. Når hunden blir stor og tøff og ikke har fått de rammene den bør ha er det bort med den. Andre kan ikke ha den lenger pga. allergi, de skal flytte, eierne har blitt syke eller gamle og klarer ikke ta seg av hunden lenger osv. Disse hundene har nok hatt et mer stabilt liv og er muligens lettere å hanskes med.
Er det en hund som har hatt mange eiere ville jeg vært skeptisk. Er det en hund som tydelig ikke har hatt grenser ville jeg også vært skeptisk. Har du tid og mulighet til å oppdra en "skadet" hund er det helt supert om du tar til deg en slik hund, men pass for all del på at den ikke behøver vandre videre i systemet.

Så til deg Angela: Det virker som dere får en fin og rolig hund som har hatt det bra. Krysser fingrene for at alt går bra, og legger til et stort:
GRATULERER!

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/06/2006 :  14:14:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Jeg har bare hatt omplassering hunder etter at jeg flyttet for meg selv, for jeg er oppvokst med hund og ville forsette å ha det. Første hunden min var fra FOD gården. Der må du komme personlig for å hilse på dem og fylle ut skjema. De vil vurdere om du er skikket til å ha hund, om du har "greie" på hund osv. Kan vel være litt rart for enkelte, men de gjør det utfra det beste for hundene de har inne. Mange vet de ikke noe særlig om, men de fleste kommer fra familier og bor hos fam. til de får ny eier.

Har ellers bare fått omplasserete hunder via venner som ikke kunna ha dem lenger. En dachs, som er borte nå, og en blandingstispe. Så har vi en rottweiler som vi fikk etter å ha annonsert etter en "voksen" hund. Han er super og tross i at han nå er i sitt 4!! hjem så er ikke psyken hans ødelagt. Men uansett rase så kommer det helt ann på hvordan de har hatt det fra de er små.

Kommer nok til å forsette å ta til meg hunder fra folk som ikke kan ha dem. Er gal nok til å ville ha en strihåret dachs til, (en ny Trym, med masse fine barter, he he) har også lyst på Wippet (slik liten mynde), og masse andre hunder. Skulle bodd på gård jeg...... Har også lyst på mange forskjellige hester....Hva med en kjempesvær lotto gevinst??? Det hadde vært noe det......he he

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  15:01:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan går det med vofsen angela?

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  20:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen:)

Jo det går utrolig bra. Han ble villig med oss på fredagen, og har blitt veldig avhengig av meg allerede. Meget tillitsfull og snill hund. Tigger litt da men det er det eneste også.
Ble ihvertfall veldig fort glad i han. At noen ville gi fra seg en så snill hund er helt utrolig.. Ikke funnet noen andre uvaner ennå:)
Om alt går så smurt skal jeg ikke klage nei:)
Skal legge inn ett bilde av Bruno på galleriet nå:)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  20:26:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så fint at alt går bra med dere da ;)
www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.