hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lyst til å starte opp noe selv
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Lyst til å starte opp noe selv
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  14:47:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har veldig lyst til å skaffe meg en gård og starte opp noe selv, men jeg vet liksom ikke hva jeg kan tjene noe på uten å måtte jobbe meg helt i hjel.

Hadde veldig lyst til å starte opp rideskole tidligere, men siden jeg ikke har noen rideinstruktør utdannelse selv så kan det bli litt vanskelig, og skal man drive litt skikkelig så man får inn noen kroner må man vel ha en del hester på hver time og ha en del timer per dag.
Så det blir jo fort veldig mye for en person alene, undervise pluss å gjøre rent og fore disse hestene.

Besøksgård er også noe som har summet litt i hodet mitt, men tjener man egentlig noe bra på det?

Har også hatt litt lyst til å drive oppdrett på ulike dyr. Seriøst oppdrett med utstillinger og det hele.

Men begge de to sist nevnte er jo usikre inntekter, og mye utgifter.

Er det noen som har noen gode forslag til meg?
Sitter og funderer en del om dagen, men har ikke funnet noen bra ide.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  15:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gårdsdrift generellt er ikke særlig lønnsomt i forhold til den arbeidsmengden du må legge i det...Du må ha masse dyr for å få noe inntekt som gjør at det er verdt det, og endel av inntekten går jo til fòr, kjøpe nye dyr, reparere ting og tang, osv...

Oppdrett er heller ikke noe gullgruve, først skal man bedekke hoppa, så skal den fores i 11 mnd før føllet kommer, så er det trening, fòr til føllet, gjerne i 2-3 år før man kanskje får solgt hesten osv...

De fleste jeg kjenner som driver med dette gjør det delvis pga tradisjoner (gården) og fordi de synes det er kjekt(avl), men de har alle jobber utenom for å greie seg...

ehm, men var jo ikke akkurat det du spurte om da, hehe...men ang. rideskole så er det jo en grei idè, men der skal jo hester kjøpes inn, de skal ha mat hver dag osv...

alt koster så sinnsykt mye penger=( Hjalp sikkert ingenting dette innlegget, men håper du får til noe=)

Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  16:47:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
jeg har en god idee susanne jeg er ensom i holmsbu flytt hestene dine hitt hehe. tre ledige bokser og hele pakke agnethe er no sabla treig så nå har jeg lagt ut annonse på at det er ledig stallplass :) kom til meg
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  22:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har en god idee susanne jeg er ensom i holmsbu flytt hestene dine hitt hehe. tre ledige bokser og hele pakke agnethe er no sabla treig så nå har jeg lagt ut annonse på at det er ledig stallplass :) kom til meg

Opprinnelig postet av Tia-Smashing

Takk for tilbudet, men er veldig "gira" på å skaffe mitt eget nå, og er litt lei av miljøet og mitt rykte her i Hurum og Røyken.

Så dette er kanskje min sjanse til å komme meg vekk og få begynne på nytt.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  01:02:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Jeg går og drømmer om å ha min egen stall. Med mange hester seff Kunne tenkt meg og drevet selvstendig med terapiridning ol...det er drømmen det
Hvilken utdanning må man ha for å kunne drive med terapiridning???

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  10:37:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Krogstad

Fysioterapeut + spesialkurs i terapiridning

Til tema: Du er ikke den eneste som drømmer om det, Susanne. Jeg har skaffet meg en stor gård i hjembygda mi (er pappa som eier den til jeg er voksen) og her har jeg skikkelig lyst til å bygge opp staller og bruke store deler av den dyrkede marken til paddocker, ridebane og en liten travbane. For at jeg skal overleve på det, så vil jeg vente med å ha mange hester til jeg har fått en utdannelse og kan jobbe ved siden av. Jeg har dessverre ingen forslag til deg, men jeg skjønner at du har lyst til noe sånt

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 31/05/2006 10:39:05 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  13:47:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Du må ha en ganske stor gård for å kunne leve av det, og du må dessuten dyrke tidkrevende ting, ikke bare korn og erter. De fleste bønder som lever av det, har jordbær, moreller, dyr (melk eller kjøtt) eller et eller annet nisjeprodukt i tillegg til vanlig gårdsdrift med korn og poteter. De må være villig til (og ha mulighet til) å satse endel penger. og man blir ikke rik av å være bonde, snarere tvert imot. Inntekten din avhenger stort sett av årets avlinger..risikabelt. Det er dessuten MASSE jobb på våren og sommeren, da de aller fleste andre liker å ha fri.

Skal du ha hester og evnt rideskole i tillegg, da blir det mye jobb for deg, Roxira. Men alt er mulig om man ønsker det nok selv! Hva med å leie en gård i en periode, og se hvordan det går?
Det er nok ikke så lett å få kjøpt en stor nok gård til å leve av, siden det fortsatt er odel her i landet...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  22:59:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Krogstad

Fysioterapeut + spesialkurs i terapiridning

Til tema: Du er ikke den eneste som drømmer om det, Susanne. Jeg har skaffet meg en stor gård i hjembygda mi (er pappa som eier den til jeg er voksen) og her har jeg skikkelig lyst til å bygge opp staller og bruke store deler av den dyrkede marken til paddocker, ridebane og en liten travbane. For at jeg skal overleve på det, så vil jeg vente med å ha mange hester til jeg har fått en utdannelse og kan jobbe ved siden av. Jeg har dessverre ingen forslag til deg, men jeg skjønner at du har lyst til noe sånt

Opprinnelig postet av Mari^_^

Du trenger ikke være fysioterapeut for å kunne holde på med terapiridning. (tror jeg da)
Jeg må klare å finne ut av det snart - hehhe

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  23:07:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Beklager Mari Men etter å lest litt på nett, så ser jeg at man må være fysioterapeut med spesiell utdanning Men tror enkelte andre yrkesgrupper kan drive med terapeutridning også, men må søke spesielt og få en litt annen godkjennelse enn fysiot. Bla bla bla ble litt OT - men men

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  23:14:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Krogstad: Ah, interessant ;) Jeg visste ikke det, bare spurte en veninne av mutter'n som er fysioterapeut, var hun som sa det der med at du måtte være fysiot. + at du burde ha noe kurs i tillegg. :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  00:52:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det går ann å samarbeide med en fysioterapaut i forbindelse med å drive med terapiridning. På stallen jeg rei da jeg var liten hadde de terapiridning en dag i uka. De dagene kom det en fysioterapaut og bidro i arbeidet.

Det går også ann å drive med hest sammen med funksjonshemmede uten å drive så mye med ridning. Iallfall hver dag.. Da trenger du muligens ikke samme bakgrunn. Norsk Hestesenter/Hest og helse tilbyr f.eks. handicaplederkurs på ulike nivåer. Ta kontakt med dem, finn ut hva slags muligheter disse kursene eventuelt gir deg.

Om man "lukter" på muligheter som terapiridning kan kanskje emner som bruk av hest i psykiatrien, og hest som et tilbud til vanskeligstilte barn og unge også være et alternativ. Det stilles nok en viss bakgrunn her også, men du trenger antagelig ikke være fysioterapaut iallfall.

Mer generelt om temaet.. Hest er vel kjent for å være en nisje man generelt må jobbe ræva av seg, og økonomisk sett få lite vinning ut av. Men man får jo mye annet.. Mqan kan selvfølgelig tjene godt, og jeg vet om hestefolk som tjener godt. Men det krever mye arbeidsinsats og storsatsing. I tillegg til mange år på baken før man har grobunn til å satse i de dimensjoner. Om man virkelig har lyst tror jeg likevel man bare må begynne.. Det koster nok mye svette og tårer, men man kommer nok ingen vei om man ikke begynner. Man bør også finn sin nise, hvor man tror det finnes marked, og man tror det er noe å tilføye.

Jeg vet du Roxira har tenkt litt på å ta kurs innen hestemassasje og saltilpasning. Jeg er ingen gründer, og vet hvordan du kan satse her. Men kanskje du kunne spesialisert deg på dette, og forsøkt å gå utifra det? Alternativ behandling (ok, massasje og saltilpasning er ikke så veldig alternativt men..) er veldig i vinden fortiden. Og jeg tror man kan finne nisjer her hvor man kan finne et marked. En ting som kan være interessant er å se på kurstilbud utenlands. F.eks. i England finnes det veldig bredt kurstilbud, og noen av kursene tilbys også via nett. Du må nok praktisere noe av utdannelsen, men kanskje du kan spesialisere deg litt ved å velge litt unike kurs? Evnt reise utenlands for å ta kurs du ikke nødvendigvis finner her i Norge. Men nå har jo flere av disse kursene også kommet til Norge.. Problemeeer vel heller om veld mange tar die kursene, om man da kan klare å tilby et unikt tilbud hvor etterspørselen er såpass at det går ann å leve av det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 09/06/2006 :  19:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta en titt på grønn omsorg. www.innpaatunet.no

:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.