hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger råd!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Trenger råd!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wichtoria

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  21:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir/trener en kaldblods på snart seks år utenom min egen hest.
Det er mye dressurpotensiale i henne, hun bøyer seg så fint og traver veldig fint på banen. Hun har gått LD til 75%.
Hun er ikke ex-traver, er ikke innkjørt en gang.
Men hun har ikke blitt ridd så mye før jeg begynte med henne, og derfor har ingen longert henne så mye at hun kan galoppere på volte.
Trenger tips til hvordan jeg kan gå frem for å styrke galoppen hennes, og etterhvert gjøre den roligere og mer behersket.
Hun har ikke kontroll i galopp og når jeg først får henne i galopp på volte under longering går det alt for fort.

Jeg har heller ikke råd til ridetimer så jeg kan bare ta de jeg får gratis for stallarbeid, og det er nesten bestandig sprangtreninger jeg får være med på da.

Tar i mot tips med glede!

LisaFi

Skrevet - 29/05/2006 :  22:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Et tips fra meg- IKKE galopper i det hele tatt, om du ikke synes det går bra.
Å galoppere bare for å galoppere har ingen hensikt, og styrker heller ikke hesten noe særlig.
(Annet enn å bekrefte oppførsel du helst ikke vil ha. Å "bikke avgårde" på framparten vil sannsynligvis bare gjøre den halt på framkodene i tillegg.)

Jobb inn styrke i hesten med samlende sidebevegelser (dvs versade, renvers, travers,- ikke skjenkelvikninger- de er bare løsgjørende, ikke samlende. Skjenkelvikninger er alikevel et greit hjelpemiddel for å lære hesten betydningen av sideførende sjenkel, og "utrettende" sjenkel), og jobb med FATNINGER,- ikke galopp.

Fatt galopp, hold den i et-to steg, og bryt av igjen. Til å begynne med er en- to fatninger på hver hånd mer enn nok for ei treningsøkt- dette er krevende for hesten!

Gradvis gjør du flere og flere fatninger pr treningsøkt, helt til hesten faktisk orker å gjøre,- la oss si f.eks ti fatinger (likt på hver hånd, selvsagt..) på en treningsøkt. Først da er hesten sterk nok til å ris FRAM i galoppen.

Da også, ri kun en halv til en, maks to volter i galopp, og bryt av før hesten "ramler sammen". Det er veldig viktig at hesten ikke lærer å "ramle avgårde" i galoppen til den "ramler utav det" igjen, om du forstår hva jeg mener. Kontrollert opp- kontrollert ned. Ro- og Ros!

Dessuten er det jo ganske typisk for hester med travblod å ha lyst til å løpe fort- ergo unngå dette...

Et galoppsteg- ros, bryt av, finn roen igjen, ros på nytt.

Fatt gjerne fra skritt, og lær den å gå pent fram i galoppen.

Jeg ville unngått å longere i galopp om hesten bare ruser, da er det lettere å kontrollere den under sal.

Men aller først, noen måneder med sidebevegelser som styrker bakbeinas evne til å gå inn under hestekroppen og bære, noe som virkelig behøves i galopp.

Håper dette kan være til nytte!

Hilsen Lisa.

Redigert av - LisaFi den 29/05/2006 22:12:20 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  09:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
skriver under på Lisa sitt innlegg...fatningene gjør hesten sterk, ikke selve gallopperingen... Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/05/2006 :  18:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi har nok et godt poeng her, skal ta dette med meg og huske på det når jeg en dag skal lære travissen min å galoppere skikkelig..

Det hørtes ut som et veldig godt råd i forhold både i forhold til samling og å få hesten til å konsentrere seg.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 30/05/2006 18:29:08 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.