hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Animalintex
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Animalintex
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  13:15:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Kaldblodshoppa jeg leier fikk et stygt sår rett nedenfor hasen pga rusten stålstreng som lå og slang uti skogen. Såret ser ut til å gro fint nå omsider, men hasen er fremdeles litt hoven. Pipa er også bittelitt fyldigere enn normalt, og foten er litt stiv ennå. Merker ingenting i skritt, men hun traver urent.
Det er tre uker siden hun skada seg nå, og såret ble verkende og hesten veldig halt etter noen dager. Hun ble behandla med antibiotika kur og fucidin salve, og ble bedre. Men er fremdeles ikke 100% frisk i beinet igjen.
Jeg kjøpte en pakke animalintex på FK for å bruke på såret, men dyrlegen sa jeg måtte ikke finne på å bruke det rett på åpne sår! Så leste jeg nå nettopp inne på skoies om animalintex: "Ideell å bruke til sårskader. Renser og trekker ut bakterier i såret. Et produkt som virker og som bør være i alle staller." Blir helt forvirra her jo! Det jeg lurer på er om noen har erfaring med Animalintex på sår og/eller hovne bein?

xxxx

Skrevet - 29/05/2006 :  13:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare gode erfaringer med Animalintex.
Men;blør såret mye, legger jeg ikke på noe før det har fått blødd fra seg.
Ellers tetter man det til slik at det gror før alt "gæddet" har fått verket ut og da blir det hovent og betent innvendig.
Det er bra at det blør for da renser såret seg selv.
Når den verste blødninga har gitt seg er animalintexen/andre omslag fine å bruke.
Man hindrer at bakterier trenger utenifra og inn,samtidig trekker væsken fra omslaget inn i såret og forhindrer ny bakterieutvikling.
I tillegg reduserer omslag at store hevelser kommer og sprenger,for det holder blodsirkulasjonen i beinet igang.

På alvorligere og dypere sårskader/infeksjoner med verk, foretrekker jeg personlig jod eller kloraminomslag.
( I kombinasjon med antibiotika-kur fra veterinær.)

(edit pga. tilegg)

Redigert av - xxxx den 29/05/2006 13:36:29 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  13:27:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Nancy har jeg også bare gode erfaringer med Animalintex, men som med alt annet: følg instruksjonene bakpå pakken nøye.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  14:29:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Har tenkt på å forsegle såret med et eller annet før jeg tar på animalintex'n, men da prøver jeg å teipe den fast og bandasjere selv om såret er der ennå. Såret ser igrunn pent ut nå, og gror fint uten å væske lenger. Får prøve kloraminomslag hvis ikke dette omslaget gjør susen på hevelsen. Det "krympa" hvertfall foten til varmblodsen min da han enda opp med tømmerstokkbein for et par år siden Skal vi se, var det 10% oppløsning med kloramin man skulle bruke? Var veterinæren som ordna det sist, men jeg mener å ha lest noe om 10% et eller annet sted... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/05/2006 :  15:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal vi se, var det 10% oppløsning med kloramin man skulle bruke? Var veterinæren som ordna det sist, men jeg mener å ha lest noe om 10% et eller annet sted...

Hakke peiling jeg, blander på slump som jeg gjør med saus.
Ingen som har mista hår og hud enda ihvertfall..Hadde noen fullblodser før som måtte ha omslag i ny og ne pga. ivrig lek i luftegården med andre,og da fikk jeg litt "rutine"..
Men jeg anbefaler å følge bruksanvisninga hvis du føler deg usikker.
Hadde nok gjort det selv også nå for det er leenge siden sist jeg har måtte legge kloromslag gitt..

Redigert av - xxxx den 29/05/2006 15:14:03 Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 30/05/2006 :  08:46:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Synes også animalintex er veldig bra, men vet om ett produkt som faktisk er bedre...
Det er en grønn leire som heter vertargil, kan brukes i åpne sår, tørker ut såret og holder bakterier unna, og ennå bedre holder fluer unna på beite.

Fikk vite om dette produktet av min vetrinær da den ene unghesten min som føll fikk skade på hasen, dette er ett veldig vanskelig sted å få noe til å sitte, og på føll i vekst skal det hels ikke ha på bandage. Leira kommer i en boks i tørket tilstand, tilsetter vann og smører på/i såret... Kjempe effektivt... Og det såret var virkelig stygt...

mvh klara
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  11:51:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
He he, tror ikke jeg har helt teken på Animalitex Brukte det som vått omslag, men å feste det på beinet var omtrent som å prøve å teipe fast en klump nylagte froskeegg! Biten jeg festa (eller "festa") på framsiden av hasen løsna i løpet av første timen. Men resten hang da faktisk på i dag tidlig da jeg var ute for å ta det av. Brukte nesten en hel rull sportstape og tre bandasjer tilsammen, så ut i fra forbindingen så det ut som det var beinbrudd, minst! Merka ingen stor forskjell , for der bandasjen satt på var det lite fylninger. Litt bedre kanskje? Men det var nettopp der det falt av at det trengs mest.
Longerte hoppa i trav og galopp begge veier i går, og da kunne jeg ikke se at hun halta noe som helst. Så det går rette veien hvertfall, selv om hasen er litt fyldigere enn normalt

Hvor får man tak i Vetargil? Fikk opp en helsekostside da jeg søkte på produktet, men der mista jeg sporet. Det er ikke selve såret som er problemet på hesten min lenger, men hevelsene i og nedenfor hasen. Men til sår på ubandasjerbare steder, så høres dette supert ut

Redigert av - Asbjørg den 30/05/2006 11:53:44 Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 30/05/2006 :  14:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk det som sagt av en vetrinær på sørlandets dyreklinikk i kristiansand... Tror det er ett tyskt produkt. Ganske dyrt, men bruker ikke så mye pr gang, og kan brukes igjen hvis det har vært vått.. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  15:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hihi. Jeg bruker Vertargil som ansiktsmaske jeg :) I tillegg til litt sårbehandling på hesten. Kjøpte den på hestesportcenteret as. Men jeg bruker ikke den tørre utgaven, men ferdig blandet på tube. Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  19:56:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Veterinær hadde på animalintex på hesten til søstra mi ein gong. Da hadde ho på gasbind først, så den våte animalintex'en, så bomull/vatt, og så bandasje utanpå der igjen.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  21:54:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Animalintex er super. Jeg bruker animalintex til det meste av skader og sår. Våte sår som væsker bruker jeg tørr animalintex med elastisk selvklebende bandasje fra apoteket rundt. Helt supert. På tørre sår eller hovne ben bruker jeg den bløt men kun dynket i rent lunkent vann. På eldre sår funker også Nelex bra, fåes hos vet.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er driiiiitbra, brukte det på en hest med mugg, den forsvant på 5 dager, dette var myye mugg. Da brukte jeg den våt.. Og festet den med vet-flex (selvheftende bandasje) og det satt veldig bra hele natta (de skal jo ikke ha det på mer enn 12t av gangen).

Snakk om lett måte å behandle sår! Bare lunkent vann på Animalintex'en og klæsj på såret. Ikke no jod og omslag og ekkelt pulver i vann som gir irritasjoner på huden på hesten. Fysj..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.