hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye erfaring krever dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 hvor mye erfaring krever dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sabrinan
» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  11:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ei jente på snart 19 år som rir litt på en rideskole. Jeg er ingen erfaren rytter, men kan det grunnleggende.. Jeg kan også stelle, sale på/av osv.. Jeg har veldig lyst å han en hest på halvfôr, ikke bare fordi at hest er en utrlog gøy hobby, å bare for å ri. men får å få erfaringer å lære masse, da jeg virkelig liker å drive med hest.. de er jo verdens vakreste dyr..

Hva synes dere jeg absolutt bør kunne før jeg vurderer å spørre om hest på fôr? Jeg kan ha en av dem som er på rideskolen på for...

Takknemlig for alle svar!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  11:28:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du bør kunne grunnleggende stell av hesten, og du burde kunne håndtere den. Om du finner en snill og rolig hest som passer til ditt nivå, så synes jeg det er en svært god idè å være fòrrytter. Du kommer til å lær veldig mye! Hvis du er usikker på om du kan nok, så kan du kanskje spørre hesteeieren hva han/hun ønsker at du skal kunne?

Lykke til :)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  18:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er greit å kunne sale av og på selv, være trygg på hesteryggen, generellt stell, litt om de vanligste sykdommene, være obs på skader osv...bruk sunn fornuft, så tror jeg du kommer langt bare med det...

Dersom du er litt uerfaren kan det være greit med en hest som er snill og som ikke tester deg for mye ut.
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  20:15:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Syns ikke man trenger å kunne alt mulig, liksom, for jeg har ridd i 2 år skal skaffe meg hest på halvför jeg også <3 Men du burde kunne sale på, grunnleggende stell, litt om sykdommer osv. Som de andre sier, er det jo greit med en snill og rolig hest
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  08:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg krever at forrytter skal kunne omgås hestene på en rolig og fornuftig måte og bruke hodet.
jeg legger ikke så stor vekt på rideferdigheter (går ut i fra den hesten jeg har nå) da det kommer med erfaring.
men jeg legger veldig stor vekt på ærlighet på alle måter og at h*n spør hvis det er noe.
og h*n måtte være villig til å lære og ta imot råd.

om jeg skulle hatt forrytter og måtte bruke 3 mndr på å lære h*n stell, legge på sal osv så ville jeg uansett fått igjen for det den dagen rytter klarer seg helt alene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

_Frizzie-Jenta_

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  19:33:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må jo kunne sal av og på. skritte, trave og galoppere. Og det kommer jo oxo ann på hva hesten krever av deg som rytter også. Og man burde føle seg klar til det og kunne ta ansvar for det. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  21:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med en trygg og erfaren hest, så synes jeg du kan nok til å ha den på for.
Det er en fin måte å lære mer på.

Men sånn som jeg som har en 5-årig hingst, krever en del mer erfaring.

Så det kommer an på hesten synes nå jeg.

Anette Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  21:00:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som de fleste her skriver så legger man vekt på at man kan det grunnleggende. Sale av og på,pusse,litt om sår og skader. Men man skal jo også legge vekt på hvordan hesten er. Om det er en gamel snill hest eller en ung og krevende osv. For min del måtte jeg ha en som kunne en del og som var litt tøff. Dette fordi hesten min var ung og uerfaren og litt ustabil til tider. Ville ha en som kunne litt sånn at jeg slapp å uroe meg hver gang hun var i stallen.

For din del ville jeg valgt en eldere,rolig og erfaren hest som du kan lære av.
Gå til toppen av siden

MaRiTa 89

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  01:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMaRiTa 89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMaRiTa 89  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig og ha min ridetrener som forvert, så kan ikke klage. Men jeg selv fikk meg forhest da jeg var ganske fersk. Kunne det grunnleggende innen stell og ridning. Red mest på bane(halv død islandshest:P), men fikk så en gal/sprek kaldblods x-traver på for, og red masse på tur. lærte masse av det også! Har jeg måtte ha en annen forvert nå(har hest på helfor), så har jeg satt litt høye krav, siden hun ikke er MIN. Og hun er spesseil, vanskelig å ri, tar en stund å bli kjent med henne. Så jeg har satt krav på: Alder(over 16, helst, da har de som oftes vett i hode, husker selv mine fjortis dager), kunne mestre en til tider hyper hest med masse personlighet som kan finne på litt av hvert. Og erfaringer. Og vil at de skal ri til instruktør en dag i uken(hvis de har skulle hatt henne 2dager fks). Så jeg har satt sånn passe store krav, men ikke vert kresen. Jeg er selv ikke verdens flinkeste, og ikke mest erfarene ryttern, så om det er forvertens første forhest har jeg ikke brydd meg om, heller det ann hundre vis av andre. Det jeg legger mest vekt på er ærlighet, og at jeg kan stole på den personen. Hvor godt hun og hesten "min" passer sammen. Det kommer først uansett:) før alder også:) Minste alderen er 14år da sefølgelig(blir rytteren skadet alvorlig blir det ikke dekt av forsjikring hvis det eventuelt skjedde på tur alene eller med andre under 14år, da det er den aldersgrensen for å ri alene på tur med ridehest- 16 på travere)...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  01:57:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skulle hatt fôrrytter på hesten min ville jeg lagt større vekt på at personene var ærlig og hadde interesse for å lære, enn at det var en person som kunne mye fra før. En erfaren person KAN være midt i blinken som fôrrytter, men det kan også bli fullstendig krasj hvis han/hun har egne meninger om hvordan ting skal gjøres som er stikk i strid med hva jeg mener er rett. Ja, hestefolk ER ofte litt sære, og vil helst at ting skal forgå på sin egen måte Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  11:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns så lenge man kan det grunnleggende innen ridning og føler seg trygg på akkurat den hesten man har funnet, så er det ingenting i veien for å være forvert. Det er faktisk det man lærer av. Men husk at det å være forvert er også et stort ansvar, og det blir en mer selvstendig måte å drive med hest på.

Finn deg en hest du føler deg 100% komfortabel med som er rett for deg på alle mulig måter. Men siden denne hesten du snakker om står på rideskolen og du kjenner til den fra før så antar jeg at det ikke er noe problem

Er ikke noe fasitsvar på hvor mye man skal kunne, det dreier seg vel mer om holdning, ønske om å lære og ansvarsbevissthet
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  12:36:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Jeg fikk en "gal" hest på helfor når jeg aldri hadde sittet på en hest før, så alt går an. Denne hesten ble jo (unskyld om jeg skryter) så og si helt plettfri etter å va vært 1 1/2 år hos meg. Alle uvanene fikk jeg lært av han. Så du kan helt sikkert mer enn nokm til å ha hest på helfôr:)
Lykke til:D

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  12:38:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Minste alderen er 14år da sefølgelig(blir rytteren skadet alvorlig blir det ikke dekt av forsjikring hvis det eventuelt skjedde på tur alene eller med andre under 14år, da det er den aldersgrensen for å ri alene på tur med ridehest- 16 på travere)...

Opprinnelig postet av MaRiTa 89

Hm, dette visste ikke jeg. så hvis jeg hadde hatt en forrytter på 13 år, og hesten eller rytteren blir skadd på tur med henne, får vi ikke noe på forsikringen? gjelder dette bare noen forsikringsselskaper? er det noen som har peiling som kan utdype?

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  14:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Minste alderen er 14år da sefølgelig(blir rytteren skadet alvorlig blir det ikke dekt av forsjikring hvis det eventuelt skjedde på tur alene eller med andre under 14år, da det er den aldersgrensen for å ri alene på tur med ridehest- 16 på travere)...

Opprinnelig postet av MaRiTa 89

Hm, dette visste ikke jeg. så hvis jeg hadde hatt en forrytter på 13 år, og hesten eller rytteren blir skadd på tur med henne, får vi ikke noe på forsikringen? gjelder dette bare noen forsikringsselskaper? er det noen som har peiling som kan utdype?

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Det har alldri jeg hørt om før...rart synnes jeg.
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  15:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt om noen aldersgrense på forsikring. Dette deles vel opp i to, eier av hesten står ansvarlig for forsikring på selve hesten, og den personen som rir er dekket av egen ulykkesforsikring.

Det er ikke hesteier som står til ansvar hvis noe skjer med forrytter, og er forrytter under 18 år så må foreldre skriver under på forrytter-kontrakt hvor slikt står spesifisert.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.