hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sal til ung hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sal til ung hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  14:50:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har lest flere emner om dette, men føler at jeg ikke finner de svarene jeg er ute etter.

Vi skal ha sal til en ung fjordvallak. Han er i trening, og vil nok derfor 'vokse' endel etterhvert (få mer muskelmasse). Jeg er ute etter en stødig og behagelig allroundsal.

Noen merker å anbefale?
Burde jeg investere i en skikkelig sal nå, eller er ikke det vits p.g.a. at hesten kommer til å endre seg fremover?
Lærsal eller ikke?

www.hestene.no

lino

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  15:29:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig glad i syntetsaler, men dette er vel stort sette en smakssak.
Du burde enten kjøpe en billig sal, eller en sal der man kan bytte ut bommen enkelt.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  15:58:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
En veninna nevnte noe om 'fish-innlegg', som man kan regulere salen med. Er dette noe for en ung hest?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/05/2006 :  16:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe sal til unghest, igjen, nå. Og jeg har prøvd en del saler, med forskjellige bom str. Og har funnet en perfekt en nå, som jeg skal ta med å få en omtrent lik en ut i uken.

Og jeg går for en billig sal i lær, så får jeg heller kjøpe en dyrere en når hesten er ferdigutvikla.
Men sånn som Rosita, så har jeg jo hatt den samme salen ganske lenge nå, og salen passer perfekt, enda. Selv om hun har lagt på seg en go del og satt en del muskler.

Ellers at det er gode og fine puter under salen godt for hesteryggen, er iallefall min erfaring. Men da må man passe på at bommen ikke er trang. For da blir det au-au..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Billig sal i lær. :) Skal huske på den. Har du noe merke å anbefale X-tine?

Bustetrollet

Skrevet - 27/05/2006 :  16:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Billig sal i lær. :) Skal huske på den. Har du noe merke å anbefale X-tine?

Opprinnelig postet av Mari^_^

Nå er ikke jeg noen fasit =P

Merke på saler ja. Sitter jo å funderer på hvilket merke salen min er, som jeg ikke vet. Så jeg vil tro det å kjøpe en sal som passer hesten godt er best. La merkene "stå åpne" og tenk på hestens rygg.
Merket har vel ikke så mye å si når salen passer hesten best?

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:21:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nei, men jeg synes det er greit å ha noen merker å kikke på der ute i jungelen av salmerker :P

Takk for hjelpen :)

Henriette444

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  17:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg ville ha kjøpt en sal av god kvalitet, selv om du bare skal bruke den en stund. Erfaringsmessig ligger disse bedre på hesten, og det er jo viktig at hesten ikke forbinder salen med noe dårlig når den skal settest igang. Dessuten, kjøper du er brukt kvalitetssal (som godt kan være noen år) kan du etter du "er ferdig med den", sannsynligvis selge den uten å tape noe særlig på det.
Ang. saler som kan endres bomvidde på, er det bare tull at disse kan tilpasses alle hester. kanskje bomvidden kan endres, men det hjelper jo lite dersom stoppingen ikke er korrekt til hesten osv...
mvh Henriette
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  17:38:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Jeg har allerede noen brukte saler liggende, jeg tviler på at disse passer, men jeg skal prøve dem. :)

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  20:20:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hvorfor skulle ikke de brukte passe da?
jeg har en brukt en, men skal selge den snart tenker jeg..
så lenge salen passer så er det samme om den er ny eller brukt mener nå jeg..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/05/2006 :  20:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun tror nok ikke de passer pga. salens str. Sikkert brukt på større hester enn fjording.

Men sånn vart det når jeg kjøpte sal, den virka aalt for stor når jeg hadde den på armen.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  20:25:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
De er brukt på fjordhester før, men den ene er for 'trang', den andre er rett og slett for stor. Det er jo en sjanse for at de passer, men han skal uansett ha ny sal etterhvert. Har ikke fått go' gutten hjem, så jeg får ikke prøvd enda..

Bustetrollet

Skrevet - 27/05/2006 :  20:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke satset på brukt sal iallefall.. Enda viktigere med en go sal når han er så ung vil jeg tro.

Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  20:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ung hest, fem år i år, og har hatt han siden han er tre. som jeg ser det er salen minst like viktig når hesten er ung om ikke viktigere enn senere. en unghest med dårlig rygg på grunn av sal som ikke passer er totalt unødvendig og kan føre til omfattende skader som hesten i verste tilfelle må leve med resten av livet... kjøp heller en brukt lærsal av god kvalitet enn å "spare" litt penger nå med å kjøpe en billigsal. som jeg ser det er det i lengden mer økonomisk å legge penger i det utstyret som virkelig betyr noe for hestens trivsel :) selv om det svir litt i lommeboka.

en del av kieffer og passiersalene kan varmes om i bommen og i tillegg stoppes om slik at de kan tilpasses hesten etterhvert som den utvikler. har selv en passier grand gilbert og kieffer aachen :) supre saler som hesten trives godt med!
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  21:00:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En veninna nevnte noe om 'fish-innlegg', som man kan regulere salen med. Er dette noe for en ung hest?

Opprinnelig postet av Mari^_^

Kan det være en slik sal hun mente? http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?s=2&kat=12&pid=4646

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  21:03:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Ja, jeg er klar over at det er viktig med riktig utstyr, for jeg vil jo ikke ha skader på han. Kommer til å prøve flere saltyper sammen med 'fagfolk', så hjelper nok de meg med hva jeg burde velge.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.