hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trøbbel med Grønt Kort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Trøbbel med Grønt Kort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  11:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Aner ikke om jeg skal starte i nærmeste fremtid, men jeg vil alikevel bli ferdig med det grønne kortet.

Det hadde seg nemlig slik at i min forrige klubb deltok jeg på dette kurset, så disse filmene trygg med hest osv. Så det som gjenstod på mitt grønne kort var ridningen.

Men så hadde det seg slik at to av de jeg tok kurset med, slapp denne ridedelen! Fordi de hadde ridd så mye! Jeg hadde like mye erfaring, om ikke mer, og hadde tidligere startet et titallstevner på stallen, så de visste jo hvem jeg var! Så de slapp ridedelen og fikk det grønne kortet etter teorien.. Da ble jeg vel egentlig så forbanna at jeg boikottet resten, syns det var GRÅDIG urettferdig..

Så nå, hvis jeg f.eks vil gjøre meg ferdig med det i Bergen eller noe(ikke på samme rideklubb), må jeg da også ta HELE teorien på ny?
Lurte også på hvordan jeg skal kunne klare å ri et LC program i dressur på det prakiskte, når jeg aldri har ridd et program før, har ingen hest å øve meg på, og ingen som kan trene meg!!?!?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

lino

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  12:31:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hmm, kjip sak det der, og veldig irriterende.
Vi har ei på stallen som fikk starte D-stevne uten grønt kort fordi "alle vet at hun kan ri". Veldig kjipt for oss andre som også vil starte og som alle vet kan ri, men som ikke får spesialregler..

Har du et kursbevis eller noe som viser at du har tatt teoridelen? I så fall ville jeg tro du skulle slippe å ta den på nytt, men vet ikke helt sikkert.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  12:59:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvordan kan de ha fått utlevert det grønne kortet når de egentlgi ikke er gjordt det ferdigt?? Dette er jo egentlig rent lureri i mine øyne!!..

Jeg hadde ringt Norges Rytterforbund i ditt tilfelle og spurt hva du kan gjøre, om du må ta hele kurset på nytt. Eller om det går an at du får en bekreftelse fra din gamle klubb på at du har gjennomført teorien, og bare trenger rideprøven.

Jeg har et inntrykk av at klubbene varierer veldig i hvor "alvorligt" ridetesten skal være. Noen arrangerer mer konkurranseliknende opplegg, mens andre bare tar det helt "amatørt". Hvis der ikke har vært de helt store endringene de siste åra da.. Jeg tok jo for 4 år siden så det jo mulig det har endret seg og blitt mer strengere..

Men uansett, jeg syntes du skal kontakte Norges Rytterforbund og høre hva du kan gjøre

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  13:32:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ja, jeg vurderte å gjøre det. Helt hull i hodet at "de" skal få Grønt Kort for ingenting.. Kan vel nevne at den ene av de personene tror fortsatt at hesten går på tøylen når den blir ridd med et skarpt western bitt og knekker i nakken, og rykker hesten i kjeften hvis den stresser... Sier jo litt!!

Men fortsatt; hvordan skal jeg klare å ri det programmet? :(

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  13:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vil tro du bare må ta ridedelen, hvis det står på kortet ditt at du har gjennomført begge teorikursene med unerskrift av kursholder.

Programmet vil jeg tro du klarer helt fint uten å øve, hvis du rir testen på en ok hest. Det er jo ikke spesielt vanskelig, og om du husker hvor du skal ri og sitter fint, så går det sikkert bra

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 27/05/2006 13:41:28 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  13:48:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg kan jo forsåvidt bare melde meg inn i klubben igjen, den her hjemme.. For selv om jeg kommer til å ha hest i Bergen til høsten, kan jeg fint være medlem i en rogalandsklubb, sant?

Da kan jeg jo bare gi beskjed til de i klubben at jeg har tatt det forbaska teorikurset, og også nevne at noen slapp unna praksisen..

Men på den praktiske delen; kan jeg ri LC programmet i total feil rekkefølge uten at det gjør noe? Så lenge jeg viser at jeg behandler hesten ordentlig, og har riktig sits, kan holdt, overganger og volter?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  13:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
LC1 er jo ikke vanskelig, og du klarer det nok om du får ri en hest som kan litt i programmet.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  13:53:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nei... Da må jeg jo få låne hest også.. Men regner med at jeg får lånt en skolehest eller noe..

Sprangdelen, var det å hoppe 2 hindre på rundt 50 cm?

Altså praktisk del; LC program og 2 hindre? Noe mer?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  13:56:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Her ser du hva du må gjøre
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  14:04:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hu hei! :) Kroppsdeler, (visitering) og saltøyetsdeler skulle gå greit, men om jeg husker aalle punktene på trafikkregler og visitering etter punkt og prikk kan vel diskuteres! Regner med at det er ikke så nøye?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  16:01:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Når jeg tok grønt kort så fikk vi programmet opplest mens vi red. Greien er at du skal vise at du kan "styre" hesten i skritt trav og gallopp. Vi fikk ingen bedømming, vi bare red og var ferdig med det liksom.

Flere som tok den grønne kortet sammen med meg slapp ridedelen. Dette var fordi de allerede hadde vært ute og startet, bare ikke på distriktnivå. Jeg synes ikke det var urettferdig, da slapp vi også mye venting (den praktiske delen tar jo litt tid).

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:16:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hørtes ikke så innvikla ut med opplesning ;)! Men saken er at jeg har startet mye mer og drevet på hest lengre enn hun ene som slapp den praktiske delen. Og alle gangene jeg hadde startet hadde mer eller mindre vært på den stallen.. Syns det burde være likt for alle!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  16:40:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Ja, da skjønner jeg deg godt. Det burde absolutt vært likt for alle i den settingen.

Hos oss måtte jeg ri rundt på en bitteliten skoleponni, mens 11-12 åringer som begynte å ri to år i forveien slapp å vise rideferdigheter. En smule flaut når man har egen hest og har ridd "alltid".

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  18:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt teoridelen til grønt kort og må ikke ta den på nytt. Klarte ikke lett:C programmet. Hadde samme problemet som deg, ingen hest og øve på, ingen steder og øve og ja, i det hele tatt. Fikk låne hesten til ei venninne av meg, men hadde aldri ridd den før så jeg visste ikke hvordan den reagerte. Så det gikk rett i vasken, husket programmet, men hesten hadde lett for å fatte feil galopp hvis den var litt stiv(var visst det denne dagen) og det gjorde den selvfølgelig med meg. Så da fikk jeg null poeng der og endel andre småting som for tidlig overgang osv(ekstremt følsom hest).

Så jeg anbefaler deg og ta en ridetime eller to på den hesten du skal låne så du blir kjent med den før du skal ta prøven. Den dommeren vi hadde tok dette veldig seriøst og var veldig streng og det at du ikke kjente hesten hadde ingen betydning. Jeg personlig synes kanskje hun gjorde forskjell på de elevene som rei hos henne på kurs og oss hun aldri hadde møtt..

Nå for tiden har jeg gitt opp grønt kort, får se om jeg kanskje tar siste del seinere... Er så surt og ikke klare det på første forsøk, arg !!

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

malinas

Skrevet - 27/05/2006 :  21:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her hvor jeg ri måtte vi ikke ri LC:1 på "prøvedagen", men vi måtte ha ridd et godkjent program tidligere for å få godkjent prøven.

Teoridelen er egentlig ikke så vanskelig, iallefall ikke hvis man leser litt på det på forhånd. Selv tok jeg knappen idag;D

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  11:49:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Jeg tok grønt kort i fjor, da tok jeg først ridedelen (rideknappen 5), og så tok jeg sikkerhetskurset og KR-kurset i en annen klubb. Når jeg tok rideknappen trengte jeg ikke å ri programmet, siden jeg hadde ridd godkjent LC-program før. Men da måtte jeg ha en protokoll å vise til, det gjaldt de samme reglene for alle. Hørtes ut som om det er en del forskjellsbehandling rundt omkring her!

tviler på at du trenger å ta det på nytt, så lenge du har noe bevis på at du har tatt kursene. forresten tror jeg du nok må ri programmet i riktig rekkefølge og sånn

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.