hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høne vs.egg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Høne vs.egg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Madam Fame

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  22:57:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Hva kom førs, høna eller egget, er blitt diskutert mye.. Kom over dette nå:

- Egget kom før høna
Den eldgamle debatten om hvem som kom først, høna eller egget, er nå avsluttet etter inngående drøfting i sprenglærde universitetskretser i Storbritannia. Det var egget.

Forklaringen er innviklet, som man kan vente seg når det handler om et såpass vanskelig filosofisk spørsmål. Men ifølge professor John Brookfield ved universitetet i Nottingham må man ta utgangspunkt i arvestoffet DNA, meldte britiske medier fredag.

DNA endrer seg ikke i løpet av et individs utvikling fra embryo – tidlig fosterstadium – til ferdig skapning, sier Brookfield. Det betyr at den første høne må ha vært embryo inne i et hønseegg, og utelukker at høns kan ha blitt til ved mutasjon av en annen art, framholder han.

Fjærfebonden Charles Bourne gir professor Brookfield medhold i et resonnement bygd mer på bondevett enn avansert vitenskap. – Hvis en kenguru la et egg og det kom en struts ut av egget, ville det jo være et strutseegg og ikke et kenguruegg, framholder han.

Det logiske svaret på dette argumentet er trolig «hæ?», men så vel fjærfebonde Bourne som professor Brookfield er sikre i sin sak. De forstår likevel at de risikerer å bli hakket på av folk som er av en annen oppfatning.
(©NTB)

Noen som fremdeles er av en annen oppfattning?

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  23:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spennende... Tenk at høyt utdanede mennesker bruker tiden sin på det... * Sukk*

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  23:39:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Det var egget! Egget var nemlig et dinosauregg!!
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  23:54:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gi meg millionene mine. Den der teorien har jeg hatt siden barneskolen, eller noe. Så klart ploppet det ikke en høne ut av himmelen .. Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  00:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gi meg millionene mine. Den der teorien har jeg hatt siden barneskolen, eller noe. Så klart ploppet det ikke en høne ut av himmelen ..

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Åssen teori??

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  00:35:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Gi meg millionene mine. Den der teorien har jeg hatt siden barneskolen, eller noe. Så klart ploppet det ikke en høne ut av himmelen ..

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Åssen teori??

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

At egget kom før høna. Som jeg sa; så klart ploppet ikke høna ned fra himmelen.
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  02:00:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kvar kom egget frå da? Ploppa det ned frå himmelen?
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  09:39:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Tydligvis!
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  09:40:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Gunvor, Løkki og Belinda

Les hva jeg har skrevet litt lengre oppe da...
egget var et dinosauregg...

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  09:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høna kunne vel ploppet ned fra himmelen vel! For det første er de talentløse på å fly og dessuten kan de med litt god vilje ligne litt på en fyllesjuk engel...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  09:53:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
LOL!!!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  10:11:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid ment at egget kom først, men jeg har ikke hatt noe bevis på det/teori. :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  10:34:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Gunvor, Løkki og Belinda

Som forskerne selv sier; gener forandrer seg ikke mens individet er levende, men de kan finne på å forandre seg mens individet fortsatt blir dannet (dvs. i magen, inne i egget osv.).

Det kan godt være at to fugler som egentlig ikke skulle paret, paret - og dermed fikk ut en fugl med ekstremt dårlige flyegenskaper og med hønelignende utseende, og denne fikk etterhvert pare seg med fler osv., eller det kan være to fugler av samme art som paret og fikk en fuglunge med diverse skavanker (men ikke ille nok til at den ble rammet av survival of the fittest).

Egget kom nok ganske enkelt fra en fugl ..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  10:37:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det der var en god forklaring Silje. Høres ut som noe veldig riktig, for det er jo sant at høna ikke bare kan dukke opp i løse lufta
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  11:09:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Ny teori fra meg: Litt mindre serriøs men:
GUD skapte høna som la egget!
Tror kanskje den teorien allerede er lagt, menmen... Fant den opp på nytt jeg da

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  13:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er jo sant at høna ikke bare kan dukke opp i løse lufta

Opprinnelig postet av Mari^_^

Her er jeg IKKE enig!
Høner kan visst materialisere seg ut av ingenting.Det er kjent innen hønsing og kalles "plutselig behøning".

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.