hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Røntgen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Røntgen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  18:43:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Skal selger bekoste dette? Hvor mye koster det å røntge før salg?

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  20:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nei. Kjøper bekoster dette, da det ikke er rutine med annet enn vanlig veterinærundersøkelse med bøyeprøve ved hestesalg. Røntgen kan du selvfølgelig si er avgjørende for handelen, og faller det uheldig ut kan du miste kjøperen og sitte igjen med regningen selv. Men er rtg. uten anmerkning som gjør at salget går sin gang, skal kjøperen betale. En rtg. er tross alt en ekstra sikkerhet som kjøper ønsker, á lá naf-test på bruktbil. En slik naf-test må bilkjøper koste selv.

Jeg kjøpte Quarter fra Danmark, og betalte rtg. ved kjøpet siden den var uten anmerkning og bildene fulgte hesten ved kjøpet. Selger var innforstått med at om det viste seg at hesten hadde feil og mangler, ville hun selv måtte betale undersøkelsen og at salget da ble avlyst.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  23:24:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
jeg vil absolutt anbefale at du får tatt røntgen av hesten dersom du vurderer å kjøpe en til mer en f.eks 25 000.
Vanlig prosedyre er å avtale med selger, at dersom hesten går igjennom uten anmerkninger av noe slag, skal kjøper betale, er der anmerkninger, er regningen selgers. Er der anmerkninger, og kjøper fortsatt er intr, er regningen fortsatt selgers, og en ny salgspris er aktuell.

Det er bare så utrolig mye dritt som kan være skjult inne i leddene uten at du kan hverken se det, eller finne det ut på en alminnelig handelsundersøkelse..desverre

Jeg kan gi deg et personlig eksempel, i mars kjøpte jeg den lekreste 4 års vallak, med et meget korrekt eksteriør, og med en fremragende stamtavle. der var ingenting å finne ved handelsundersøkelsen, men røntgenundersøkelsen avslørte spatt i høyre haseledd...ugh! Tenk om jeg hadde kjøpt uten rtg! Så hadde jeg sannsynligvis hatt en fin hest som etter en tid ble en syk hest.. Utrolig surt da hesten var akkurat det jeg var ute etter, men men, når man kjøper hest skal man ikke kjøpe problemer, problemene skal nok komme av seg selv...
Samtidig skal det være sagt, at der er mange røntgenforandringer som er uten betydning overhodet.

mvh Henriette
Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  20:46:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Da jeg fikk røntget hesten jeg skal kjøpe kostet det vel noe over 2000 kroner tror jeg... Men dette kommer jeg helt ann på hvor mange ledd du skal røntge, og sikkert hvor i landet du røntger også... Jeg røntget på Bjerke, og det er sikkert ikke det billigste alternativet... Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  13:21:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Når jeg kjøpte hest fra Nederland ble den røntget, det var ikke standardprosedyre, men ikke noe problem å ordne etter vårt ønske. Da avtalte vi at regningen på vetrinærundersøkelsen og røntgingen skulle deles mellom oss og selger. Tror hele greia kom på ca 200 euro, altså ca 1600 kr. Ikke så dyrt for en grundig vetrinærundersøkelse og røntgen av 12 ledd - men jeg regner med at det er langt dyrere i norge. Jeg synes det er viktig med røntgen, for bøyeprøver er i veldig mange tilfeller oppskrytt og lite pålitelige.
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.