hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Balkenhol
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Balkenhol
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  04:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det kom f.eks. spørmål om hvorfor en ikke legger nakkestykket som tilhører nesereima over det vanlige nakkestykket. Da var svaret at sideremmene ville "tvinnes" inn i sidestykkene, og derfor forstyrre. Men hvordan blir det da med hanoveranske nesereim? Den ligger jo mer "utenfor" nede på nesa, men vanligvis festes den på undersiden av nakkestykket på hodelaget.

Opprinnelig postet av spoff

Den hannoveranske neseremmen legges faktisk oppå nakkestykket nettopp fordi den skal festes under bittet.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  08:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Den hannoveranske neseremmen legges faktisk oppå nakkestykket nettopp fordi den skal festes under bittet.

Opprinnelig postet av eligj

I følge "boka" skal hannoveranske nesereim ligge under nakkestykket. "Boka" er da illustrasjon fra dressurreglementet (tillegg 1), boka "Hestehold i praksis" (av Mats Mellberg). Landbruksforlagets hestehåndbok "Bitt og hodelag" + Pennyboka jeg hadde da jeg var liten.

Det er mulig årsaken er at nesereima ligger mindre i veien for bittet på denne måten. Men det er en ganske vanlig "feil" å legge nesereima over nakkestykket, og jeg mener å huske (på skoleponniene på rideskolen jeg rei da jeg var mindre, hvor nesten alle hadde slike nesereimer) at dette ikke var noe problem med hensyn på bittet, men det er godt mulig jeg husker feil. Burde seff sjekket dette på hesten nå i dag..

Men uannsett. Boka sier at hannoveranske skal ligge under nakkestykket.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  11:23:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men uannsett. Boka sier at hannoveranske skal ligge under nakkestykket.
Opprinnelig postet av spoff

Hm, det er ikke det jeg har sett i praksis. Da lurer jeg veldig på hvorfor den skal ligge sånn. Det blir jo mer "klumpete" med resten av hodelaget.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  11:53:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hm, det er ikke det jeg har sett i praksis. Da lurer jeg veldig på hvorfor den skal ligge sånn. Det blir jo mer "klumpete" med resten av hodelaget.

Opprinnelig postet av eligj

Jeg har sett begge deler i praksis. Muligens hvor flertallet av de som har den under nakkestykket er blandt de "proffe". Jeg vil jo tro at nesereima ligger bedre og ikke forstyrrer bittet ved å ligge under, men det kommer jo litt ann på hvor kort/lang selve stykket mellom festene på nesereima er. Altså lengden på øvredel over ringene liksom er. Men jeg vil påstå at denne nesereima kanskje har det mer likgyldig måte å settes på, enn den høye/engelske eller aachennesereima. Og siden Balkenhol påpekte at nesereimas nakkedel var så smal, så kanskje hannoveransk nesereim kan legges over nakkestykket. En ting er at det er jo faktisk penest (synes jeg) å legge den under.. Men velbehag for hesten går forran skjønnhet mener jeg. Så jeg lurer på hvorfor regelen egentlig er at hannoveransk skal ligge under, for den vil ikek være til hinder på samme måte som årsaken til at den engelske eller aachenreima legges under som Balkenhol nevnte. Burde seff spurt på seminaret, men det var jo veldig skummelt

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/12/2003 11:54:42 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  12:12:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter litt fundering har jeg kommet til at hvis hannoveraneren passer til hesten, så bør det ikke være noe problem å ha den under nakkestykket. Hvis man ser på den meget beskrivende tegningen i dressurreglementet som spoff viser til, så ser man at ringenes plassering gjør at neseremmen ikke kommer i konflikt med bittet eller sidestykkene.

Hvis man legger neseremmen over nakkestykket, så blir nakkestykket og sidestykkene liggende klemt fast på samme måten som på Aachen-remmen, dog ikke så langt ned, men det er jo uansett ikke helt bra.

Så jeg gir meg, enig med "boka" :). Merkelig nok, så pleier faktisk litteraturen å ha rett. Tror det har noe med at den bygger på flere hundre års erfaring, og det er en del mer enn mine 15..

Redigert av - eligj den 06/12/2003 12:14:29 Gå til toppen av siden

Linneahansen

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  11:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var også på seminaret. Det var kjempebra!Veldig bra skrevet av eligj,helt enig med deg i det du skriver. Kjipt vi fikk se goethe så lite. Han er den mest talentfulle hesten innen dresssur i Norge for tiden,syns jeg. Rytteren hans er også utroilg dyktig. Hørte noe om at grunnen til at det ble litt kort og usammenhengende med han var at de var forsinket tidsmessig og at Balkenhol hadde tatt for lang lunsj. Synd for Siril som jeg så red av i en god stund. Hun hadde sikkert fått beskjed om å varme opp til en bestemt tid,og kan ikke ha vært så gøy at Balkenhol kom så sent fra lunsjen. Goethe virket litt tom da han ble vist,og Siril endte sikkert derfor opp med å drive han litt for mye med sjenklene. Denne hesten er som sagt herlig!Det var veldig gøy å se hvor mye flinke Stine Gøtesens hest forandret seg da både hest og rytter slappet mer av. Ikke lett for rytterne å ri under det skarpe øyet fra en av verdens beste! Syns det var utrolig fascinerende å se Balkenhol ri...Lanja til helene Waaler så super ut,og på Funny Face la han inn et "nytt" gir!! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  13:30:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tror det ble noe tull med hestene som skulle ut i ilden. Vet Siril irriterte seg noe om at det ble litt kort tid mellom Carmen og Goethe. Jeg er også "forelska" i Goethe, så synd jeg ikke fikk sett han mer .. Men har dog sett han endel ellers, på Paul Fielder trening bl.a. Noe som også er veldig morsomt, men som ikke blir helt det samme som et slikt seminar, da et slikt seminar henvender seg i større grad mot publikum også.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Linneahansen

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  19:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,det er klart det er publikum det må tas hensyn til. Gleder meg til å følge Goethe og de andre dressurhestene mot neste års sesong. Hadde vært veldig gøy om man kunne få en tradisjon i Norge på å arrangere slike seminarer. Det trenger vi for å øke både ride-og hestekunnskapen! Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/12/2003 :  22:15:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på en ting Balkenhol sa som jeg ikke fikk helt med meg.

Da han snakket om såkalte "sjenkelgjengere", så sa han noe slikt som at "Anky kan ri sånn, men dere kan ikke gjøre det". Var det dette han sa? Hvordan forsto dere dette i så fall?

Mente han at "Selv om Anky gjør det, så betyr ikke det at det er riktig, og at dere kan gjøre det samme"?

Eller mente han at "Anky er flink nok til å gjøre det, så hun kan gjøre det, men dere er ikke flinke nok, og skal derfor la være"?

Eller mente han noe helt annet? Eller sa han noe helt annet? :)

Synd han snakket tysk. Oversettelsen var grei nok, men jeg har følelsen av at vi som ikke forstår tysk, gikk glipp av noen ting underveis allikevel.
Gå til toppen av siden

Linneahansen

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  07:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
sjenkelgänger betyr at hesten går veldig flashy med masse benbevegelse,men ikke ærlig over ryggen. Det ser spektakulært ut,men kan være meget skadelig hvis hesten ikke er fysysk klar for å gå slik og kun blir ridd på denne måten (eks unge auksjonshester). Det Balkenhol mente var at Ankys ridning ikke nødvendigvis passer andre. Gjør man hennes rollkur feil,vil dette skade hestene. Balkenhol er forøvrig imot Ankys treningsmetoder,men selvsagt,hverken han eller andre kan la være å se at deres system har gitt resultater av edleste metall. Alikevel bør deres ridning ikke uforbeholdt adopteres av andre. Det sier Anky og hennes trener også selv. Så Balkenhol mente nok at vi burde holde oss unna slik ridning Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.