hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye forandrer beina til føllet seg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvor mye forandrer beina til føllet seg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  17:27:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette spørsmålet så da valgte jeg under avl og oppdrett. På føllet til hoppa så liker jeg absolutt ikke fremknea.

De ser ut sånn som det bildet veldig tydelig viser. Er dette noe som kommer til å forandre seg av seg selv? Har dyrlege som kommer i begynnelsen av neste uke, men klarer ikke å vente så lenge med å få svar. Blir nesten litt bekymra for jeg har ikke lagt merke til noe sånt på andre føll.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:12:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Etter min erfaring (som ikke akkurat er veldig mye, kremt) så retter slike ting seg ofte etterhvert. Jeg ble helt sjokka over beina til et føll f. i fjor, de "stod til alle kanter" og særlig frembeina var ikke gode. Hos han rettet det seg av seg selv utover høsten, men det er kanskje best å la en veterinær se på det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:18:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Hvor gammelt er føllet?

Mange føll blir født med skeive bein, noen kan se helt ekstreme ut, men i de aller fleste tilfellene pleier dette rette seg opp i løpet av de første dagene/ukene til føllet.

Skjer ikke dette av seg selv så kan dyrlegen trå til med hjelp, ved å sette på ev. "skinner" eller støttende bandasjer el.

Er ingen ekspert på dette, men det var det dyrlegen fortalte meg..

På det bildet der synes jeg det ser ut som om føllet har for stramme sener/korte sener, og ikke klarer strekke beina skikkelig ut.
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:21:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Er akkuratt det som er, hu klarer ikke strekke dem skikkelig ut. Hun ble født den 25 mai, så hun er ikke så gammel men jeg har ikke sett noen forbedring enda. Til tider så skjelver hu i frembena, er spesielt viss hun skal strekke seg etter noe på bakken eller er sliten. Da skjelver hun veldig mye i knea. Syns det ser ganske så skummelt ut. Men dyrlegen kommer mest sannsynlig på mandag så får høre hva han sier. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 25/05/2006 :  18:48:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hun har for korte sener, og da er det viktig at man tar litt forhåndsregler. Man ønsker ikke at føll med denne defekten skal vokse for fort, da blir problemet verre. Den eneste måten å hindre hurtig vekst er å begrense tilgangen på energi, og det gjøres ved å begrense foringa på hoppa. Går hoppa på gress, ta henne av, gi begrensa med høy og kraftfor. Hopper som gir melk skal jo i utgangspunktet ha mye og relativt kraftig kost, men når situasjonen er som den er må man bare endre det. Vi har et føll her også som er sånn, og der står mora på streng diett, føllet er bedre allerede. Senevev (kollagen) vokser seint, og trenger litt tid, man må bare vente til det har vokst etter med å fore på, slik at beinet ikke vokser ifra. Pass på at føllet ikke beveger seg alt for mye (ja, bevegelse er generelt bra, men akkurat i dette tilfellet må det begrenses) så det ikke blir slitent i beina, du sier jo selv at hun av og til skjelver..

Skinner er mer aktuelt for føll med for slakke sener der koden tar nedi eller føllet begynner å få tendenser til at tåa vokser opp.

Generelt greier føll stort sett å vokse seg til det aller meste, og blir bra etterpå, bare man tar forhåndsregler og behandler og forebygger så snart som mulig.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  19:05:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Tusen takk for bra svar Anniken B. Hu står ikke på gress enda, men har fri tilgang på grovfor og får 2liter champion oppdrett til dagen. Hun beveger seg en del, men har begrensa med plass og det er ganske gjørmete ute der nå for tiden. Vi er ute å gresser ca 20min til dagen, men da får hun ikke løpe for jeg har henne i leietau. Jeg vil jo ikke at hoppa skal bli tynn heller men heller at hun blir litt tynn enn at føllet får varige problemer. Vet du hvor leng tid det kan ta før det er bra igjen? Hun vokser jo ekstremt fort i denne alderen, så jeg håper det går relativt fort.

Kommer dette til å være et problem etter at senene har vokst til beina? Viss jeg slipper hoppa ut på gress igjen senere i sommer vil problemet kommet tilbake?
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 25/05/2006 :  19:22:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvor lang tid det tar kommer an på hvor fort det vokser. Ser du har fjording, tror neppe hun blir direkte tynn med det første.. Det kan ta en måneds tid, men det ser du. Når det først har vokst ut igjen er det ikke noe i veien for at føllet ditt blir 100% normal, og helt frisk igjen. Da vil det nok også vokse i proporsjon til hverandre, og det er liten sjangse for at problemet oppstår igjen. Hun har nok ligget litt krøllete inni mamman sin, samt at mora kanskje har overført litt for mye energi til å "lage" henne på slutten. Slike defekter er langt ifra uvanlige, og er somregel ikke noe problem for føllet så lenge man håndterer det riktig.
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  19:30:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Hun har faktisk lett for å bli tynn. Er lettere å få henne tynn enn å få henne til å legge på seg. Håper bare alt blir bra igjen vil jo bare beste for lille Evita. Men det at mora har overført for mye energi på slutten tror jeg mye på, for magen vokste ekstremt fort og hun ble tynn på slutten. Føllet var jo også veldig stort når det ble født. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 25/05/2006 :  19:43:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
I ekstreme tilfeller der hoppa blir tynn går det jo også an å melke av hoppa litt, eller også ta på føllet munnkurv, selv om det er lite ønskelig.. Bedre at hoppa di blir litt i slankeste laget en periode, går alltids an å få på vekt igjen senere når hun kommer på beite.
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  19:50:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Det har du jo rett i. Hun blir jo ikke noe brukt enda så hun kan godt bli litt tynn. Bedre det ennn at føllet får problemer. Munnkurv får jeg nok vurdere med tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til dette. Får prøve meg på melking i tillegg for hun har alltid hatt mye melk, hadde to føll en sommer uten at det var nødvendig å tilleggsfore føllene for hun hadde nok mat til dem
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 25/05/2006 :  20:12:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Melk av og frys ned, så kanskje det kommer til nytte en gang senere også. Dessuten så skal hestemelk være veldig sunt..
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  21:13:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Hehe. Har smakt det før og det var ikke godt:p. Men kan jo fryse det ned og se om det kommer til nytte.

Er så utrolig glad for at du kunne svare på dette, har vært borti mange føll før men aldri sett noe som dette før. Tusen takk for svarene Anniken B.
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  18:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
At et nyfødt føll er bukkebeint og "henger" på krysset er ikke uvanlig. Min erfaring er at følla forblir bukkebeint lengre hvis de står innestengt i en boks sammen med hoppe mesteparten av døgnet pga dårlig vær/lite beite, enn hvis de går ute på beite sammen med hoppa døgnet rundt.
Et føll etter hingsten vår var bukkebeint til han var 2-3 uker, fordi føllet og hoppa kun var ute av boksen et par timer til dagen (dårlig vær), helt fin i beina med en gang han fkk være mere ute.

Kan sikkert være noe i det Anniken svarer deg også; jeg har ikke vært borti "ekstreme" tilfeller.

Har du hørt med Sigmund N hva han mener?? Han har jo lang erfaring med føll...
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  19:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
De knærne likte ikke jeg heller!
Men.. De vokser nok annerledes når føllet blir eldre ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

marinagj

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  19:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
beina på et føll vi fekk i fjor hadde sånne bein og dei er ikkje sånn idag, os dei rettar seg nok etter kvart
elsker hesten mi herkules over alt på jord Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  21:15:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Disse har stått på¨utegang hele tiden. Får bevege seg så mye de vil, og jeg har ikke sett noe forbedring. Har hørt med Sigmund men han visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, han har jo enda ikke sett hu lille. Får høre med dyrlegen hva han mener også Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.