hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vondt i skulder/rygg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Vondt i skulder/rygg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 25/05/2006 :  11:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi har den siste uka begynt å tulle veldig under ridning. Går fint uten sal, og det går også greit i begynnelsen av turen, men etter en stund så begynner hun å riste på hodet og prøver å bite etter gjorten/salen. Prøvde å ri henne med longeringsgjort, men reagerte på den også... kun barbak som er ok.
Har hele tiden trodd at det må ha noe med salen å gjøre, og skal prøve en bomløs sal på henne til helga, men begynner jo nå og lure på om det kan være andre årsaker til at hun ikke vil ha sal på seg. Kan hun ha vondt i ryggen eller evt skulderen? Har prøvd å trykke langs ryggraden, men hun ømmer ikke noe sted. Er lite muskelsatt i ryggen, så kan jo også være at det er ubehagelig å ha noen oppå?
Har også lagt merke til at det kommer av og til knekke lyder fra venstre skulder, det er også alltid på denne siden hun prøver å bite etter salen. Men hun halter ikke. Har prøvd å leie henne i trav på hardt underlag, og i nedover bakker, men hun springer helt fint. Men når hestene galloperer på beite så rister hun på hodet litt. Mulig jeg overanalyserer ting, men begynner å bli litt fortvilet når hun holder på slik. Ser jo at det er noe som plager henne.
Kommer dyrlege for å se på henne og for å sjekke tennene, men når det ikke er akutt så kommer han ikke på dagen. Klarer jo ikke å finne noe fysisk galt på henne, men har mer en "følelse" av at det er noe som er vondt. Hun ble tatt bøyeprøver av rundt jul og disse var helt fine, men det begynner jo å bli en stund siden.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  00:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke mye å stille "diagnose" på, men du kan feks prøve å trykke rundt på skulderen. Kan hun ha fått en smell av en annen hest, rullet seg så hun har truffet på en liten stein.
Kan du prøve å "stretche" fobeina og se om de er like bevegelige fra skuleren og ned.

Ja, selv en liten skrukk på en voylock kan være nok til at en hest reagerer - husk at den kjenner godt når en flue lander på ryggen dens....

Finner ikke på noe mer akkurat nå, men nå har du et par ting å sjekke.

Det er lettere å finne de 999 tingene det IKKE er, enn den ene tingen det ER.....
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  01:25:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv ostepati, kiropraktikk......
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 26/05/2006 :  15:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt en fysioterapeut som drev med hest i nærheten hadde jeg kontaktet han med en gang, men vi på "bygda" er ikke bortskjemt med sånt

Hadde dyrlege til henne i går og raspet tennene hennes. Han mente at dersom hesten hadde hatt vondt i skulderen så hadde det første utslaget vært at hun haltet. Det gjør hun ikke.. Er heller ikke øm hverken i rygg eller skulder.
Streching hadde jo vært en mulighet, men jeg har bare sett dette blitt gjort, og kan det ikke selv, så jeg tør ikke prøve det alene når jeg ikke kan det.
Red på lang tur i dag uten sal, og hun gikk kjempe-fint. Virket ikke som om hun har vondt, så jeg kan ikke forstå hva den knekke-lyden er for noe
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  18:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten kan fint ha vondt i skuldrene uten å halte eller ømme når du klemmer.
det har jeg selv erfart.
jeg trodde ikke hun hadde noe ubehag i skuldrene før jeg fikk en dyktig dame til å gå over henne. da viste det seg at hun hadde muskelknuter langs skulderbladene og jeg vet selv hvor vondt det kan være...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 26/05/2006 :  19:29:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hesten kan fint ha vondt i skuldrene uten å halte eller ømme når du klemmer.
det har jeg selv erfart.
jeg trodde ikke hun hadde noe ubehag i skuldrene før jeg fikk en dyktig dame til å gå over henne. da viste det seg at hun hadde muskelknuter langs skulderbladene og jeg vet selv hvor vondt det kan være...

Opprinnelig postet av lucky june

Hvordan reagerte/oppførte hesten din når han hadde muskelknuter? Hvilken behandling fikk han?
Har veldig lyst å fått fysioterapi på hesten min, men vet ikke om noen i nærheten.. Nærmeste sted blir evt haugesund eller bergen..
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  20:24:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
reagerte med å bli forholdsvis hissig å ri.
jeg trodde det var fordi hun hadde stått en stund pga beina (uavhengi av rygg/skuldre)
hun hoppet, bukket, kastet seg rundt, steilet - hun gjorde vel igrunn det hun kunne for å gi meg et hint om å komme meg av henne.
hun ble/blir massert masse (det fingrene mine tåler)
blir på samme måte som med mennesker.
når Line viste meg hvordan jeg skulle gjøre det så er det faktisk akkurat det samme som fysioterapeuten min gjør på meg, bare med litt mer kraft.

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 26/05/2006 :  23:07:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne virkelig tenkt meg å prøvd fysioterapi på henne.. Har prøvd å trykke litt på skulder og rygg, men hun ømmer ikke... Derimot så syns hun det er helt nydelig viss jeg lar hånda gli langs rygg/skulder/hals med jevnt hardt press.. Da holder hun på å sovne Skal bestillle boka ttouch og tteam, massasje og bakkeøvelser for hest. Dette virket veldig spennende.. Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  02:02:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kjenn på "banan-muskelen" som går mellom frembeina og bakover mot navlen (i gjortleiet). Er denne hoven eller øm? Om du drar fingrene mot deg, fra midt under magen til hesten og mot hoftene dine (ikke bruk makt!), får du noen reaksjon da? Er denne muskelen størst på venstre side i forhold til høyre?

Dette er bare tankespinn, det kan være "en million" ting som gjør at hesten reagerer som hun gjør.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  09:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Juni ømmet heller ikke i skuldrene, men syns det var utrolig godt å bli massert så mulen ble ti cm lenger:)
klarer kjenne du muskelknuter/spenninger på et menneske?
blir det samme på hest. vi ømmer ikke vi heller hvis noen tar på det, men vondt er det;-)

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/05/2006 :  09:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjenn på "banan-muskelen" som går mellom frembeina og bakover mot navlen (i gjortleiet). Er denne hoven eller øm? Om du drar fingrene mot deg, fra midt under magen til hesten og mot hoftene dine (ikke bruk makt!), får du noen reaksjon da? Er denne muskelen størst på venstre side i forhold til høyre?

Dette er bare tankespinn, det kan være "en million" ting som gjør at hesten reagerer som hun gjør.

Opprinnelig postet av Kajsa

Har kjent etter der så gjorten ligger, men det kjennes ganske normalt ut. Ikke ømmer hun heller
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.