hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - etter rier
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 etter rier
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kari kari

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  21:36:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer i grunn på kor lenge hestene har etter rier? vet at det tar sånn cirka 14 dager før livmoren er trekt tilbake. men hesten min føllet for 12 dager siden og har til tider store smerter som dyrlegen sier er etter rier. hun er helt normal,spiser,bæsjer,drikker osv. og så plutselig begynner hun å sparke seg opp mot magen og vil legge deg ned. temperaturen stiger også litt,men ikke til noe feber. og like plutselig som det kommer går det over og hun fortsetter å spise som ingenting har skjedd. er det noen andre her som har noen erfaring med dette?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  23:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du HELT sikker på at all etterbyrden er kommet ut?
Vel - da hadde hun nok allerede vært mye, mye sykere enn du beskriver, for det er meget farlig hvis ikke alt kommer ut.

Har ellers ikke noen erfaringer med etter-rier selv om jeg har hatt mange føll.

Hvis det ikke gir seg, finnes det vel medisiner som gis for å stoppe rier, men det er for å forhindre for tidlig føldsel. Jeg bare spekulerer nå.
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Såg i dagboka di på VIP'en at hoppa hadde problem med etterbyrden og gjekk på penicillin.. Da ville eg nok fått dyrlege til å sjekke hoppa grundig, for å finne ut om det kan vere noko galt likevel. Har ikkje hørt om hestar som har hatt etterrier så lenge etter fødsel..
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 24/05/2006 :  23:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nok en infeksjon der. Ufff har hatt det selv etter fødsel. Gikk på pencelin to ganger for å bli helt kvitt det. jææææææævlig vondt Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  05:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK - her ser det ut til at det kan være problemer på gang!
Få hoppa sjekket GRUNDIG av meget kyndig heste-veterinær!
Evt. må det foretas utskrapning av livmoren og tas prøver. Livmorbetennelse er ingen spøk.

14 dager med "etter-rier" har jeg aldri hørt om, det går max 1 - 2 dager.

Man vil jo helst ikke "erte på seg" en veterinær ved å stille spørsmål om "fastsatt diagnose" - men du kan jo gå for "varianten" om hva du har forsikret hesten - og føllet - for - HVIS noe skulle gå galt - OG som veterinæren DA ville være ansvarlig for å ha "oppdaget og behandlet" etter fødselen.

Det blir liksom "gæli" hvis en "amatør" kommer med forslag til en eventuell lidelse. Veldig greit hvis det ikke er riktig, men huffamei hvis "amatørens" små og forsiktige spørsmål viser seg å ha noe for seg.....

Jeg er en sånn "farlig person" for en veterinær: Jeg har holdt på med hest siden 1970, jeg er utdannet fysioterapeut OG ridefysioteapeut, så jeg KAN faktisk endel innen medisin og fysiologi. At jeg i tillegg er blitt funksjonshemmet selv pga. kreft i ryggmargen, så jeg knapt kan gå, gjør at "ingen" tror at jeg KAN noe som helst. Jeg bruker derfor helst ikke rullestolen når jeg er i stallen - bare mine to stokker for å holde meg på beina.

Heldigvis VET de fleste i stallen, og ikke minst stall-eier, at jeg faktisk KAN en del om hest og sykdommer, så jeg kan hjelpe til ved en del tilfeller.

Men det har hendt at mine smule erfaringer og kunnskaper gjenom 36 år er blitt "oversett" siden jeg ikke lenger er "gangfør". Jeg har ikke mistet "hodet" selv om jeg ikke har beina i behold!!!

Jeg har mang en gang opplevd at "hestejenter" gir "f..." i hva jeg forsiktig prøver å råde dem til fordi de IKKE tror at jeg kan "noe som helst" bare fordi jeg ikke kan gå normalt lenger.

Noen som vil vite mer om meg??
De ALLER fleste innen terapiridning og i nordlandshest-miljøet VET det meste om meg. Siden 1983 er jeg vel kjent i disse miljøene, både med hester og et unikt bruk av disse hestenen til terapiridning.

Akkurat nå er vi på jakt etter en egnet hest - hvem vil selge en hest til MEG??

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  09:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selger hest til deg uten noen som helst betenkeligheter jeg,men du ønsker deg nok ikke noen ekstra gangarter antar jeg...

Hadde en handicap-rytter som i sin tid var interessert i den hesten jeg hadde på den tiden og opplevde at hun ble meget overrasket da jeg ikke hadde noen reservasjoner med å selge til henne.Merkelig det der...men folk trodde tydeligvis at siden hun gikk m to krykker kunne hun ikke ta seg ordentlig av hesten sin.

Veldig dyktig jente,fikk seg jo hest (ikke min) og rir idag så vidt jeg vet på landslaget,seriøs som få,men hadde altså problemer med å få kjøpt hest,pg av et par bein som ikke funket helt optimalt.
Folk er rare.

OT,men det får så være.

On topic: Få sjekket den hoppa. Detta hørtes ikke bra ut!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  11:59:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Syntes ikke dette hørtes noe bra ut nei, men jeg synes HVERTFAL at du skal bytte veterinær.
Finn en som har lang erfaring med hester, gjerne en som har jobbet på en heste-klinikk eller noe.
Ikke en selvlært ku-doktor.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.