hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridetur i sydenland...opplevelser?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ridetur i sydenland...opplevelser?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  19:12:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
For en tid siden var jeg på Gran Canaria. Da vi hadde vært der noen dager, bestemte vi oss for å bli med på en saga-utflukt...og jeg fikk overtalt min lillesøster til ridetur.
Ting jeg reagerte på...

Hestene:
Hestene så bra ut.. Bortsett fra litt manglende hovstell (ikke noe graverende), så de friske og sunne ut. Men når man arrangerer rideturer for turister, burde man vel sørge for at hestene er "nybegynner-vennlige"?
Vi ble først delt inn i to grupper.. de som kunne ri, og de som ikke kunne ri. Jeg gikk til "kan-ri"-gruppen, og fikk utdelt en 3-årig spretten et-eller-annet. Trodde ting skulle gå greit, men det ringte noen bjeller da jeg måtte bli leid rundt i en innhegning mens de andre gjorde seg klare...
Hesten var gal. Eller, dvs...den var ikke gal - MEN den var ikke klar til å brukes på en sånn tur. Den steilet, bukka, trippa og rista på hodet som en gal, tydelig ikke komfortabel med situasjonen. Først gikk jeg over til "kan-ikke-ri"gruppa som bare skulle skritte, men da hesten ikke roet seg, byttet jeg hest med lederen. Fikk da en nydelig liten araber-sak, som gikk supert...inntil vi red ned en sti med en bratt skråning på den ene sida. Da tilta det plutselig for hesten, og han bukka og hoppa.... en halvmeter unna skråningen fikk jeg kastet meg av. Og hva sier lederen? Joda, at sånn hendte av og til... What?? hadde jeg ikke fått hoppet av, hadde jeg vært død. iallefall hardt skadet!
De andre deltakerene fikk også oppleve en god del hopp og sprett i løpet av turen... flere av de som aldri hadde ridd før, ble satt opp på relativt fyrrige hester.

Ridestiene:
Det var stein i stein, og det var ikke runde steiner. Jeg ville kalt stien uridbar, og jeg ville ikke engang drømt om å ri i noe annet enn skritt! Men joda...trav og gallopp på skarpe steiner.

Sikkerheten:
Jeg er klar over at Norge kanskje har litt andre sikkerhetsstandarder enn Gran Canaria. Men når Saga anbefaler turen, bør de ikke da i det minste ha godkjente sikkerhetshjelmer? Det var nærmest som å ri på tur i caps...

Flere som har vært på ridetur i sydenland? Positive eller negative opplevelser? Hva bør man kunne forvente?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 24/05/2006 19:13:05

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  19:28:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg var også på ridetur på Gran Canaria (ifjor). Jeg reagerte først og fremst på at de red lange turer i sterk varme. I tillegg var flere hester uskodde, og som du sier - stiene var for det meste bare stein. Jeg red en eldre vallak, og hadde det veldig koselig. På denne turen var det kun sikkerhetshjeml til de under 14, dvs. jeg fikk ikke.

Vi reiste med Ving, og vi skulle nok ha ridd på tur med dem istedet. Stallen som arrangerte turer for dem så noe bedre ut, med hjelm og andre turruter, men også her var det dessverre både dårlig hovstell, hester som ikke trivdes og merkelig ruter.

Da vi var der i år, så var jeg bare innom for å se på hestene. Synes det at de ikke burde la unge, usikre hester gå på turer, noe jeg så skjedde der..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  19:42:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hoff hoff...

dette er bilde tatt i fra når vi var i Hellas (2 uker siden)

fremhovene på ett esel:

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  19:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
åhhh, det så ikke godt ut, Karen! Stygge dyremishandlere *marit petra sint!*
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:45:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Var å red på Gran Canaria jeg også.. Stiene var ikke helt bra, men ikke så galne som dere andre beskriver dem..
Vi brukte hjelm (tror jeg), og hestene var jo helt på tuppa.. Vi var det eneste som fikk trave/galoppere, de andre sine reiseselskaper var MYE strengere enn Star Tour..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  21:04:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på ridetur tre år etter hverandre når jeg har vært på ferie på Tenerife. Også der blir man delt inn i grupper, erfaren eller uerfaren. Jeg har vært i gruppe erfaren hver gang (selvsagt.... *hihi*) Hestene har ikke vært etter norsk standard, men helt greie. Passe spreke, men ingenting tull. Den jeg red siste året kunne til og med nesten gå til tøylen (kremt! bøye nakke iallefall), så den likte jeg godt.
Utstyret derimot er jo et eget kapittel! Hadde ALDRI ridd med så utslitt og lappet utstyr på min hest, men det virket iallefall....
Turstiene er jo mest sang og stein, men det er jo ikke så rart når hele Tenerife er en vulkanøy. Om jeg hadde galloppert med min hest der? Noen av stedene, ja, ellers mest trav. Men gøy var det uansett =)

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  22:59:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Har ridd mange ganger på Gran Canaria ja....
Ene gangen red jeg med en hel haug av irske folk,tror ikke de var så erfarne og hu ene datt av så måtte leie hesten tilbake for hun tørde ikke ri lenger.
Og den hesten jeg red da bukket omtrent hele tia....

Og en annen gang red jeg helt alene,kun med han guiden...
Og da var det full galopp over stokk og stein fra start til slutt...
Og det på en hest som abselutt ikke hadde bremser...
Så det er den mest voldsomme turen jeg noen gang har hatt hvertfall.

Men heldigvis her red de kun morgen og kveld så slapp den værste varmen....
Men var ikke akkurat så mye muskler på de hestene der....
Men vi fikk da hjelm her,godt utslitte...

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  23:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å si at de red kun på kvelden på Tenerife. Mener turene begynte kl 19 om kvelden, og når vi kom tilbake til "ranchen" var det grilling og kos.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nei, utstyret var jo også et eget kapittel. Lapp i lapp og tjo og hei. Søstera mi satt plutselig med tøylene i hånda...da hadde bare detti av :( Ikke helt safe!

Vi red midt på dagen, i stekende sol... og hestene sto bundet på en slags ridebane uten skjerming fra sola. Huff huff...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.