hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ble bitt av hoppa mi
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Ble bitt av hoppa mi
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  13:02:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Hei, ja nå skjedde det jeg aldri hadde trodd. Hoppa mi beit meg når jeg lot henne lukte på hånden min som alltid når jeg kommer. Hadde det vært datteren min som ofte gir henne godis, hadde nok hånden hennes vært ødelagt.
Skulle fore henne og min forklaring er at hun ville si at jeg skulle forte meg, men hun har vel ingen grunn til å ta i så hardt?
Hun har vært litt "nappete" med leppene, men aldri gjort dette.
Kan ikke bruke hånden i dag, det værste var ikke bite merkene, men at hun bet tre av fingrene mine sammen, slik at det hovnet kraftig opp. Var på legevakten og heldigvis ingen brudd, men fikk stivkrampe-sprøyte og bandasje. Hva hadde dere gjort med dette i fremtiden? Har ikke lyst til å være for streng med henne, men dette må ikke skje igjen, da neste gang kan være en av barna mine. Her er bilder, så dere ser hvordan hun beit.

og litt hovent her ja.

Heidi

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  13:04:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Klarer ikke å få bildene mindre desverre:(
Heidi

Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:04:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Usj, det så ikke godt ut :| Har ingen råd å komme med, men huff! Det kan bli farlig hvis du ikke får gjort noe med det, for som du sier - tenk om det var et barn hun hadde bitt tak i!
Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 24/05/2006 14:05:36 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  15:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Auda! Damer kan være lumske tidvis.

Noe du/dere iallefall bør avvikle er mating fra hånden.

Har kun to ganger fått nærkontakt med tannebissene til dyret. Begge ganger i låret mens jeg pusset under magen eller strammet gjord. Hun pleier stå og nappe litt i "lufta" når jeg gjør dette men plutselig var låret mitt der og jeg tror gampen ble like forskrekket som meg. Behøvde ikke brumme eller noe. Hun "hoppet" bort i ene kroken av boksen og skjønte nok at hun hadde gjort noe som ikke var helt akseptabelt. Begge episodene er godt over 1,5 år gamle og har igrunnen ikke hatt noen "problemer" med dette i ettertid. Er jo selvsagt lettere å "ta forhåndsregler" når man vet hva som kan irritere hesten enn når den biter sånn helt "ut av det blå".

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  16:42:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huff, det der så ikke godt ut. Driver endel sammen med unghester, og da sitter tennene i sidene på meg ganske ofte, men jeg har lært meg triks for å få de til å slutte. Litt eklere er det når hesten biter uten forvarsel..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  17:16:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ALDRI la en slik hest få spise utav hendene dine! Det ville jeg ha kuttet helt ut, jeg ville også ha vist henne hvor skapet skal stå, altså: Hun skal VENTE til du har lagt høy og annet fòr på plass, før hun får lov til å nærme seg. DU skal bestemme når hun får lov. Du kan ha grime på henne i første omgang, la henne stå foran deg, og så begynner du gradvis å riste på tauet, øk på helt til du får en reaksjon fra henne. Med engang hun viser tegn til å gå bakover, roser du og slutter å riste på tauet slik at hun skjønner tegningen. Fortsett slik til hun lærer seg å rygge flere steg bakover, og forstår det skikkelig. Deretter stiller du henne opp i et hjørne eller i enden av boksen, med grime og et langt leietau som du brukte i første omgang. Du legger fòret på plass, prøver hun seg da, rister du i tauet og rygger henne bak. La henne stå litt og tenke, før du da slipper henne og tillate henne å spise. Ikke gjenta dette for mye, da kan det fort bli for mye. Du kan også prøve å veive med et tau foran henne dersom hun prøver å gå frem til fòret. Går hun for langt frem dag, får hun snerten av tauet veivet borti seg, de fleste holder seg borte da.

edit pga. skrivefeil

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 24/05/2006 17:17:37 Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  19:00:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Takk, det med å veive et tau foran henne vil garantert funke. Men dere har nok missforstått, jeg mater henne IKKE med hendene.
Jeg skulle bare hilse på henne før jeg gikk for å hente mat. Det gjør jeg alltid hver dag. Har aldri hatt noen problemer med sånnt tidligere.
Kommer nok til å være skikkelig "på vakt" i fremtiden.
Glad for gode råd

Heidi

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 25/05/2006 :  13:55:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Akkurat defor hestene aldri får snop fra hånda, det legges på bakken/i krybba og hesten må vente til vi sier versågod.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

thelatinocowboy

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  14:02:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
forsto jeg det rett at du aldri hadde fora hesten fra hånda? bare lurer for egendel. men jeg har et tips som du kan prøve ut det kan virke litt brutale, men på en måte er det ikke det syns jeg. det du kan prøve er når du er med hesten din så føler du med på den hele tiden samtidig som du kan gjøre andre ting også hvis den gjør teng eller begynner og skal bitte så bare møter du den med armen så den for litt vont selv og etter og ha gjort det noen ganger skal du de ha slutt. har aldri fått prøvd det selv men har hørt det av andre bare du ikke slår hesten etter på for det kan du nesten rege med at den ikke kjønner tror jeg. lykke til vidre. mvh Tommy
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.