hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan skal jeg få hesten min slank igjen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvordan skal jeg få hesten min slank igjen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

~Stine~

» VIP

Skrevet - 07/01/2003 :  18:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI!
Hesten min har lagt mye på seg i julen(siden han ikke har blitt så mye brukt pga. kulde).
Hvordan skal jeg slanke han igjen???
Håper på svar!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:18:04

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  20:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke no for å gi hestene mindre mat når du skal slanke dem! Da er det bedre å begynne å trene mer igjen slik at de omdanner det ekstra fettet de har til muskler! Det fungerer ihvertfall, jeg gjør det med hestene mine hver høst etter beite.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  21:04:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det du kan gjøre er å gi den litt mindre høy til ett av måltidene hver dag i en liten periode. Det beste er å gi den litt mindre til middagsforet, men husk, bare for en kort periode. Så gjør du som kerry sier, begynn å ri hesten mer, begynn på bunnen og ri deg oppover! Lykke til

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 08/01/2003 :  14:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Enig med Kerry!Ikke gi den mindre mat!!!
Begynn å trene den!
-Er sikkert ikke så kult for hesten å gå rundt og være sulten heller!

-Milla
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 08/01/2003 :  22:45:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg ville gitt hesten halm blandt i høyet, slik at magen stabiliserer seg. Siden det ikke er så mye "mat" i halm, er det en fin kombinasjon til "hester med for store mager" Ri eller kjør hesten din mye i skritt. Nå sier jeg ikke at du ikke bør trave eller galoppere, men gå for det meste. Terrenget er en god plass. Ri/kjør gjerne lange turer. Holder du på slik i en lengre periode, får hesten din både kondis, den blir slankere og får mer muskler.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  10:21:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg synes ikke halm bør blandes med høy. det er det de forer med i danmark, og mange hester hoster og får allergi/astma av det.

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  15:57:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man skal kutte ned på noe, skal man hvertfall ikke kutte ned på høyet!!! Heller kraftforet!! Og for mye halm gir jo stor mage etterhvert. Kutte ned bittelitt på kraftforet, evt. byggen hvis du forer med det, da det er fetende, og god og variert trening er mitt tips...

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  19:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
og hvis hesten ikke blir ridd over lengre tid, skal man kutte litt ned på kraftforet så den ikke får overskudd.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  00:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hosten kan komme fra halm med mye støv i. Bruk bare halm av god kvalitet. (Uten støv)
Nei, det er ikke bra med for mye kraftfòr på en hest som ikke blir mye brukt. Da fører det til, som amayan sa, overskudd. Da kan hesten blir forfangen.
Det er jo stor forskjell på høy og halm rundt omkring. (sterkt høy, grovt høy, fint høy, hakket halm osv.) Hvilken høysort eller halmsort (ol.) en bør bruke, kommer jo helt an på hesten. Noen hester lever godt på silo, andre fint høy osv.
Mitt tips: aldri gå rett etter "boka", men bruk også din egen kunnskap når det gjelder din egen hest.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  17:43:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
for helst med høy eller silo (sil oer veldig bra for astma hester eller hester som hoster) halm er ikke verdens beste å fore med da det kan føre til en del prob. i magen o.a.

Gå til toppen av siden

Berit-74

» VIP

Skrevet - 16/01/2003 :  12:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
For mitt vedkommende har jeg trent selv i 18 år og vet derfor en god del om trening og matinntak. Det å redusere maten er ikke så veldig lurt for hesten hvis den i utgangspunktet får passe med mat. Den beste måten å slanke en hest på er å ta lengre turer med jevn fart. Ikke ri kun en time men ta heller en og en halv. Når du har brukt hesten ca. 20 minutter har forbrenningen kommet godt i gang og da er det viktig å holde den i gang en god stund. Det samme er med oss mennesker. Tre turer i uken à 1 1/2 -2 timer gjør underverker. Hesten spiser sunt nok fra før, hvis du forer riktig. Har du mulighet til å ri dressur på bane er det også kjempefint slik at den bygger riktige muskler. Og det er også gjennom musklene at vi forbrenner energi. Gå til toppen av siden

CC

Skrevet - 16/01/2003 :  17:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øk treningsmengen. Å begynne å trikse med maten kan fort føre til underernæring, så det beste er å bare la hesten tren mer. Moderat tempo.

Skal du kutte ned på maten, så IKKE kutt ned på grovforet!! Heller på kraftforet. Og du kan godt erstatte høyet med halm. Det er like mye problemer med dårlig høy som med dårlig halm, så bruker du god havrehalm så vil neppe hesten få noe problemer med det.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  17:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg tenkte på det at hvis hesten ikke blir ridd, så bør man kutte ned på kraftforet, ellers får den overskudd. ikke kutte ned på høyet/silo.

ellers så bør man seff trene hesten sin mer, men hvis det er sånn at den ikke blir ridd, så må formengden kuttes ned.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  18:40:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ha gitt hesten mer mat enn at den får i seg alle de næringene den trenger. Jeg ville gitt hesten vitaminer i kraftfòret(den lille mengden den får...) + jeg ville gjort det som jeg har sagt tildligere=)
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 14/05/2003 :  16:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at du kan blande halm i høyet,har aldri sett noe galt i det. Og setter opp et variert treningsprogram for hesten. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  17:17:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man skal kutte ned på noe så er det ikke høyet. Kutt heller ned på kraftfôret! Prøv å bruke hesten din litt mer og ri litt "hardere" etterhvert. Det er veldig effektivt å kjøre hesten hvis du har mulighet til det. Det gjorde jeg med hesten min da jeg kjøpte henne fordi hun var ute av form...

Cooz Lill og Ninni
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.