hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - starte stevner med unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 starte stevner med unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  22:51:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
som de fleste vet så har jeg allerede startet et lite stall stevne med 3 startende i klassen, og kan ikke kalle det så stort men
men det arrangeres et til stevne på stallen og ble spurt om jeg skulle være med denne gangen også..Og det er nemlig det jeg er så usikker på. Noe som sier meg at jeg ikke burde, aner ikke hvorfor...

han er jo bare 4, og vil ikke at han skal være en " konkurranse hest" enda...men det er jo heller ingen store greier han blir med på så..
uansett er det snakk om et LD:1 programm igjen..

arugmenter for/imot å starte igjen om 3 uker?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  22:59:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg skulle tro at det går bra, siden det er på stallen der du står. Dermed blir det ikke så mye stress pga transport o.l. Ta det bare som en vanlig rideøkt, så er det nok ikke noe problem siden det er LD.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  08:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Med 4-åringer har du kun lov til å starte opp til og med LC (da selvfølgelig LD:1 også..), i tillegg til klasser spesielt for 4-åringer. For å stille spørsmålet andre veien, hvorfor skal du ikke starte? Et sted må man starte, og jeg synes du skal gjøre det. Iallfall dersom det gikk fint forrige gang. Man får heller sette målene og kravene med å starte deretter.

Men hvorfor starter du LD:1? LD:1 er en klasse for den urutinerte rytter, for å kontrollere at du som rytter kan styre hesten og holde hesten i riktig gangart. Dette er på ingen måte en unghestklasse, og det er heller ikke en verdifull tilbakemelding på hva hesten yter du får. Siden du faktisk rir en unghest velger jeg å tro at du på langt nær er en urutinert rytter som ønsker en tilbakemelding på hvor vidt du klarer å styre, og holde hesten i henholdsvis skritt og trav. Hva er det som gjør at du ikke kan starte LC?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  13:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det sånn at alle hester fyller år offesielt rett over nyttår? for jeg skal mest sannsynlig ha med meg en 4 åring på skolen, og hadde vært gøy å starte vertfall LB i løpet av året... Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  16:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ja, sånn er det Weingi, og du har ikke lov til å starte høyere enn LC med en fireåring. Altså født i 2002.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  18:27:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
spoff: jeg syns bare ld:1 var et sted å starte bare..
er jo sant at det ikke er noen unghest klasse, og er for urutinerte ryttere..
men føler vi ikke er helt klar til å starte lc enda..han fatter jo galopp, og tilog med på volte, men syns ikke at det har noe poeng å starte den klassen enda, ettersom flere punkter vil få veldig dårlig karakter i grunn..han søker ikke ned enda, han kommer aldri til å klare overgangen mellom mellomgalopp/ arbeids trav på diagonalen..ikke misforstå meg, men tenker ikke kun på at han skal i form i programmet..

ja jeg er er kokurranse preget av meg, og vil ikke starte lc før han går lc greit på trening..

vet ikke om dette var svar nok jeg men ;)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  22:48:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man må jo vurdere hvorfor man starter. For min del ønsker jeg verdifull tilbakemelding. Og da synes jeg det er bedre med en verdifull tilbakemelding i en LC som kanskje ikke går så bra, enn en tilbakemelding om at jeg, på en ung hest, har en sånn og sånn sits, jeg klarer/klarer ikke å styre, og jeg behersker å holde hesten i riktig/feil gangart. Jeg vil vel definere meg som overkvalifisert til å bli dømt for å styre hesten og ri i riktig gangart. Så for å ikke ødelegge rekruteringsklassen starter jeg aldri LD. Om hesten så ikke er klar for LC, så er ikke hesten startklar. Evnt må det være mer verdifullt med tilbakemelding om deg og hesten i LC, selv om LCen er dårlig. Enn en tilbakemelding om at du sitter pent og pyntelig til urutinert rytter å være, i LD.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:20:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er jo veldig sant det duu skriver, og er ikke uenig i det hele tatt ;)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  00:01:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes kanskje også det er litt kjipt mot de andre startende å starte klasser som er langt over ditt nivå, og det regner jeg med LD er om du holder på å utdanne hesten selv.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 25/05/2006 :  01:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv en 4 åring, og hadde det vært noen passende stevner her i nærheten i dressur, hadde jeg helt klart startet LC. God erfaring for hesten å bare komme rundt å kikke litt på ting, en del av miljø treninga til unghesten det også... Også det å reise ett sted og så ut å gå, er ikke sikkert det er like vellykka første gang.

Lykke til hvis du bestemmer deg for å ut å starte unghesten din.. Og husk åikke ha for store forventninger til babyen...
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  20:42:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes kanskje også det er litt kjipt mot de andre startende å starte klasser som er langt over ditt nivå, og det regner jeg med LD er om du holder på å utdanne hesten selv.

kan du være snill forklare den litt bedre?

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  21:05:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
LD er som spoff sier, en klasse for ryttere "under utdanning" og uten rutine.
Jeg regner med at du - som rir inn en unghest - er over nivået på de fleste som starter LD.

Dermed synes jeg det er litt kjipt gjort å starte disse klassene, fordi du hever nivået.
Feks ville man jo sett på det som litt kjipt om en som har startet 120 cm i sprang, plutselig skulle begynne å starte 50 cm feil og stil (eller hva det heter) igjen, bare for å gjøre det.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  22:18:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Feks ville man jo sett på det som litt kjipt om en som har startet 120 cm i sprang, plutselig skulle begynne å starte 50 cm feil og stil (eller hva det heter) igjen, bare for å gjøre det.

Opprinnelig postet av lino

Dette blir jo noe litt annet, siden den hesten som da hadde hoppet 120 cm, hadde god rutine, og var erfaren med dette, og dermed overklassifisert til å starte 50 cm. Men denne fjordingen (er det Kross de heter?) er ikke rutinert eller erfaren enda, og kanskje ikke Kross syns den er klar for å starte LC, kanskje pga galoppen. Så jeg syns dette blir to forskjellige ting, siden fjordingen ikke har startet MB dressur f eks

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  23:06:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har faktisk tenkt litt på det du sa lino, og jeg har litt lyst til å prøve lett c, og da får vi kommentar på hvordan det har gått med treningen og hva vi må trene på..
Men har ikke bestemt meg for hva jeg skal enda, men tror ikke jeg starter ld denne gangen..
enten lc eller ingenting denne gangen

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  15:39:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lino

Dette blir jo noe litt annet, siden den hesten som da hadde hoppet 120 cm, hadde god rutine, og var erfaren med dette, og dermed overklassifisert til å starte 50 cm. Men denne fjordingen (er det Kross de heter?) er ikke rutinert eller erfaren enda, og kanskje ikke Kross syns den er klar for å starte LC, kanskje pga galoppen. Så jeg syns dette blir to forskjellige ting, siden fjordingen ikke har startet MB dressur f eks

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

I mitt eksempel tenkte jeg faktisk på at rytter brukte en urutinert hest til å starte 50 cm Feil og Stil.
Ponget er at ingen av disse klassene er ment som utdanningsklasser for hester, men for ryttere. I begge klassene bedømmes rytterne mer enn hestene, og dermed kan du i teorien ri hva som helst og vinne fordi du som rytter er god.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.