hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke bitt til longering?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilke bitt til longering?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  11:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har pr i dag kun ett bitt til Vickie, som jeg også bruker når jeg longerer. Siden jeg har opp til flere hodelag er det praktisk å ha et eget til longering, så jeg slipper å bytte på det ene bittet jeg har.

Jeg har et tredelt D-ringsbitt med kobberrulle.

Er det nødvendig å bruke ett av samme type til longeringen? Jeg har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe et helt vanlig todelt trinsebitt med litt tykkelse på til dette.

Er dere andre enige i at det er lurt?

(Det er nå dere skal si JA)

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 23/05/2006 :  12:10:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det er generelt lurt å variere litt i type bitt man bruker, og iallfall ha to forskjellige som man varierer imellom. Bare å prøve seg fram til et annet bitt hesten din også trives med.
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Jeg longerer helst med muffebitt jeg, siden det ligger noe stødigere i munnen til hesten enn vanlig todelte med løse ringer. Noe annet som er viktig er jo at du finner ut om hesten fungerer fint og trives på et todelt, når du vanligvis bruker tredelt. Det er jo bare å prøve, så finner du jo fort ut hvorvidt det fungerer eller ikke
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  12:37:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bitt har jo blitt diskutert opp og i mente på forumet tidligere, men jeg synes fortsatt det er utrolig vanskelig å finne riktig bitt. Det er en jungel uten like, og like mange meninger som det er bitt å velge i.

Men en ting er enkelt, og det er at jeg er ute etter et bitt som er så mildt som mulig og som samtidig passer best til min hest. Det er jo et greit utgangspungt.

Jeg har også tenkt litt på et tungefeilsbitt, (til bruk til vanlig), men har hørt at det bare er tull og effekten er ikke det den skal være. Hun har tungen mer ute av munnen enn inni til tider, og jeg bruker derfor en kryssneserem for å begrense dette. Jeg går ut i fra at jeg må gjøre mine egne erfaringer, men enkelte ganger er det ingen vits i å finne opp hjulet på nytt heller...
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  12:42:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg longerer helst med muffebitt jeg, siden det ligger noe stødigere i munnen til hesten enn vanlig todelte med løse ringer. Noe annet som er viktig er jo at du finner ut om hesten fungerer fint og trives på et todelt, når du vanligvis bruker tredelt. Det er jo bare å prøve, så finner du jo fort ut hvorvidt det fungerer eller ikke

Opprinnelig postet av Ozzy&Kristina

Bruker du da et tredelt muffebitt? Hun går veldig bra på tredelt bitt, og muffebittet var et jeg vurderte da jeg gikk til anskaffelse av D-ringsbittet.

Guri malla, jeg kommer til å ende opp med opptil flere nye bitt enn bare ett...
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  13:17:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ozzy&Kristina

Bruker du da et tredelt muffebitt? Hun går veldig bra på tredelt bitt, og muffebittet var et jeg vurderte da jeg gikk til anskaffelse av D-ringsbittet.

Guri malla, jeg kommer til å ende opp med opptil flere nye bitt enn bare ett...

Opprinnelig postet av Birre

Nei, jeg bruker et vanlig tykt todelt muffebitt. Bruker todelte av den enkle grunn at hesten min rett og slett verken trives eller fungerer på tredelte. Rir som oftest dressur på enten todelt muffebitt eller vanlig todelt trinse, og rir sprang med et todelt d-ringsbitt med kobberruller. Har da erfart at hesten er mye mye roligere og stødigere i munnen/hånden når jeg rir på muffebittet (sammenlignet med vanlig trinse med løse ringer), og har da kommet frem til at det er pga at det blir liggende stødigere.

Om hesten fungerer veldig godt på tredelte, så hadde jeg kanskje prøvd et tredelt muffebitt som du nevner. Alle hester er jo forskjellige, ikke alle fungerer på det samme

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow."
Redigert av - Ozzy&Kristina den 23/05/2006 13:18:31 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  13:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har du helt rett i. Kanskje det er det jeg skal gå for - et to eller tredelt muffebitt?

Takk for gode tips, det setter jeg stor pris på
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  13:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er generelt lurt å variere litt i type bitt man bruker, og iallfall ha to forskjellige som man varierer imellom. Bare å prøve seg fram til et annet bitt hesten din også trives med.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Hvorfor det?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  13:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Anniken B.

Hvorfor det?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jeg lærte en gang at hesten kan få en tendens til å bli en smule munndøv av å gå på det samme bittet. Eller for å vri litt på det, ved å bytte type bitt av og til får man en hest som er mer var på bittet.

Om det stemmer vet jeg ikke, jeg har ikke prøvd det selv.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  14:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten blir "munndøv" vil jeg tro det er rytteren som burde skiftes ut og ikke bittet..
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  14:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om hesten blir "munndøv" vil jeg tro det er rytteren som burde skiftes ut og ikke bittet..

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Det kan du kanskje ha rett i, men ta f eks venninden min som er ganske så fersk rytter og fikk sin første hest i juli i fjor. En Haflinger hoppe som er tung, lat, sta og stri. (Dårlig valg av førstegangshest spør du meg, men det er nå en annen diskusjon). Det er tydelig at hun er ridd kun på tøylen, hun er det jeg vil kalle munndøv.

Hun har gått på vanlig todelt trinsebitt, det tykkeste som finnes, og hadde det vært min hest ville jeg kanskje forsøkt å bytte ut bittet enten med et skarpere eller bittløst hodelag i en periode, for så å gå tilbake til det opprinnelige. Ett eller annet i alle fall for å få tilbake føligheten i munnen. Hvile av metodene som er best vet jeg ikke, det ville jeg jo i så fall satt meg grundig inn i i forkant før jeg foretok meg noe.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at man bør skifte er trykkpunkter. Om man bruker det samme bittet hele tiden så kan hesten få trykkskader fordi trykket er på samme plass hele tiden. Det blir derfor anbefalt å skifte mellom tredelt, udelt og bittløst (Såfremt at hesten fungerer bra på disse). Jeg bruker et tredelt fullsjekk når jeg longerer, parstengene holder bittet stabilt og hun henger ikke i tøylen som hun kan gjøre med det udelte.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  15:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Grunnen til at man bør skifte er trykkpunkter. Om man bruker det samme bittet hele tiden så kan hesten få trykkskader fordi trykket er på samme plass hele tiden. Det blir derfor anbefalt å skifte mellom tredelt, udelt og bittløst (Såfremt at hesten fungerer bra på disse). Jeg bruker et tredelt fullsjekk når jeg longerer, parstengene holder bittet stabilt og hun henger ikke i tøylen som hun kan gjøre med det udelte.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Ja, men da fikk vi jo et fornuftig svar på det. Tusen takk
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.