hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av pisk på utstilling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Bruk av pisk på utstilling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Nå er det snart bare 2 dager igjen til jeg skal på unghestskue med hoppa mi,og nå er jeg litt usikker på hva som er lov.

Det står i reglene at det er tradisjon for å vise noen hester med pisk,men har jeg lov når jeg viser ung hoppe?
Shetlandsponni på 3 år.
Mye bedre for henne å få hjelp bakfra..

Og hvilken side skal vende mot dommeren ved oppstilling,når hun har man på begge sider av halsen?

Føler meg litt dum som spør om dette,men føler meg tryggere når jeg veit hva jeg har anledning til,storskjelven begynner å komme..

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:24:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har da stilt unghest (under 3 år) bare 3 ganger, en av dem hingst, og alle gangene har jeg brukt lang dressurpisk. Er godt å ha, særlig fordi det er et hjelpemiddel til å få hesten til å stå pent.

Hvilken side er jeg pittelitt usikker på. Da jeg stilte hingsten hadde han man på begge sider. Fikk da henvisning fra dommer til å stå med venstre side mot dommeren (var der han hadde 'minst' man, men vet ikke om det er riktig). Det var trekantmønstring, der dommerne stod på utsiden av trekanten, og jeg stilte meg opp inn mot trekanten, på sporet. Siden vendingene skulle skje mot høyre, så kunne jeg bare sette igang med mønstringen uten å tenke på å snu, siden han stod der han gjorde :).

Hvilken side synes du selv at halsen og overlinjen vises best? Om dommeren mener at det er 'feil' side, så vil de nok sikkert bemerke dette. Ellers er det sikkert noen som vet mer om det :)

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 22/05/2006 21:26:13 Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  22:20:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Det er ingen reglar som seier at du ikkje har lov å ha med pisk. Her har nokre med pisk på følskule, ei tryggheit for nokre, "skam" for andre.
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  22:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser helt riktig ut, det her.
En dressurpisk anbefales. Regner med at den lille damen er vant til den fra før.
(Har du funnet mønstringsporgrammet som står på NHS's sider? - Det er veldig greit.)

Lykke til!!!!!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  23:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk!!
Nå er det i hvertfall klart at vi trener med pisk også i morgen,veldig greit å kunne drive henne bakfra og å kunne flytte på henne uten å styre for mye med hodet (bittet er ikke helt akseptert,liten hjelp i det).

Har studert side opp og side ned når det gjelder mønstring,så nå får det gå som det går. Er fornøyd hvis hun klarer å holde seg nogenlunde rolig.

Var ute og flyttet dem av gresset nå,og det ser jammen ut til at frøkna er skikkelig brunstig.. Dette blir spennende!

Mari: Skulle ønske jeg hadde deg i nærheten jeg,hadde nok fått fram det beste i dyret! Jeg gruuuuer meg..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  03:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke gruuu deg! Se på dette som en hyggelig erfaring!

Dommerne er hyggelige og forståelsesfulle, gir deg råd og veiledning.

Ja, du trenger bare å si tl dem at du er "grønning" og at du gjerne vil ha råd og hjelp til mønstringen.

Dommerne SER hesten, uansett hva du og gampen gjør!!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  03:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke gruuu deg! Se på dette som en hyggelig erfaring!

Dommerne er hyggelige og forståelsesfulle, gir deg råd og veiledning.

Ja, du trenger bare å si tl dem at du er "grønning" og at du gjerne vil ha råd og hjelp til mønstringen.

Dommerne SER hesten, uansett hva du og gampen gjør!!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  07:27:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mari: Skulle ønske jeg hadde deg i nærheten jeg,hadde nok fått fram det beste i dyret! Jeg gruuuuer meg..

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Neida, neida, dette greie du knallbra selv!! Du får gi oss referat!

Lykke til!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 23/05/2006 :  16:14:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du på unghestskua på Momarken? Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  18:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for oppmuntrende ord!

Bente: Jepp,det skal jeg! Har du unghest du skal vise?

Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 23/05/2006 :  18:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, skal vise åringen min. Usj, som jeg gruer meg. Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Lykke til begge to
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:08:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
På frieserkåringen har vi heldigvis folk til å løpe med hesten og vise den best mulig frem.. Dette er proffe folk!! Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  21:40:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helle: Takk!

Marianne: Er noen som har det fint! En annen stakkar må skjelve i buksene pga. et lite unghestskue..

Bente: Godt å høre at det ikke bare er jeg som synes det er litt fælt,men det går nok fint. Tror vi skal stille i samme ring,så da får jeg nok sett på dere. Jeg er sist,og den eneste med bitteliten flekkehest (muligens ganske høyt over bakken og).
Lykke til!

Redigert av - Kine og Tassen den 23/05/2006 21:42:14 Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 23/05/2006 :  22:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he godt å høre. Min kommer nok sikkert også til å være høyt over bakken er jeg redd. Vi skal i samme ring ja, og heldigvis skal jeg inn tidlig. bli fort ferdig, og bare nyte resten av dagen å titte på de andre.
Vi sees nok ja.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  00:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dagen er overstått,og det gikk kjempefint.

Vi var de siste,og det begynte å regne skikkelig da vi skulle inn i ringen.
Hun var helt aleine med dommere,meg og familien,så det ble naturlig nok litt roping etter andre hester. Ellers gikk det supert,brukte hverken pisk eller nesereim. Tok kun et lite sprett da vi skulle stille opp første gangen,ellers ikke noe tull.

I tillegg fikk hun bare 8-tall,bortsett fra en 7er pga. travet (var litt spent,og jeg løp alt for sakte,steglengden ble noe kort).
Sløyfe og 1.kvalitet,gode kritikker og flink ponni gjorde dagen flott,til tross for lang ventetid under kvalitetsbedømmelse i haglevær.

Stolt av frøkna mi,og enda mer sikker på at hun er noe å avle på.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.