hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Passaktig skritt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Passaktig skritt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  12:08:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hesten min har tendenser til passaktig skritt. Det kommer ikke av min ridning, han er slik da han blir leid ut/inn også. Det er heller ikke mye, men jeg savner den gode sterke skrittakten, og dette slår også negativt ut på dressurstevner.

Jeg har bare hørt at det hjelper å skritte mye på tur og få strekke seg ordentlig ut med store skritt, eller gjerne i litt ulendt terreng, slik at hesten må tråkke ordentlig for ikke å snuble. Nå har det seg slik at det ikke finnes noe ulendt terreng rundt her, så jeg lurer på om noen har noen andre måter for å klare å få en bedre skrittakt. Jeg vet at det går an, for jeg har sett hester med totalt passaktig skritt som har blitt kjempebra!

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  12:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg virkelig har slitt med på hesten min, tror faktisk noen av de grå hårene mine har kommet pga det også
Skrittet hans på banen og på tur tidligere hadde helt klart blitt underkjent i konkurransesammenheng men vi har klart å rette på det.
Det jeg har gjort for å bli kvitt dette er:

Ikke jobbe ham på tøylen i skritt, hverken på tur eller bane hvis jeg har merket passtendensene.

Sideførende øvelser i skritt.

Bakker både opp og ned hvor han må jobbe og ikke "løpe".

Få ham til å slappe av og senke hodet, tror forøvrig jeg aldri har sett en hest med senket hode gå pass.

Tålmodighet er viktigst av alt, det er så lett å ødelegge skrittet på en hest, men det er så vanskelig og tidkrevende å få det bra igjen.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  12:38:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Når jeg sier at det er passaktig, betyr ikke det at det er helt pass. Men jeg savner den gode, sterke skrittakten. På stevner får jeg 4,5 og 6 på skrittøvelser, mest 5 og 6, men av og til 4, spesielt på øket skritt, for da blir det verst.

Å joda, han går med "senket hode", det er ikke noe problem. Og så må det sies at skrittet hans var slik da jeg kjøpte han, så det er ikke noe jeg har ødelagt! Men jeg kan jo trøste meg med at hesten som har blitt regnet som en av verdens beste dressurhester også hadde passaktig skritt

Men er det noen flere kloke hoder her som har noen tips?

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 22/05/2006 23:27:26 Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  11:28:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ibbus har drømmeskritt og får aldri under 7 på skritt. Leste i det nye Ridehesten faktisk at et godt skritt ser ujevnt ut, fordi hesten gynger, eller hvordan jeg skal forklare det. Kan prøve å kopiere det som sto i bladet når jeg kommer hjem ;)

Ellers er det veldig viktig å ri hesten frem i skritt. La den strekke på seg og ri godt frem. Det verste er å ri hesten for kort og ¨knipete¨, for da blir bare passen uthevet. Synd dere ikke har mulighet til å ri på tur, for det hjelper mye ;-)
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  13:01:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Vi fikk forresten 7 på mellomskritt i LA da, så det er nok ikke ille Det hadde jeg helt glemt!

Men det er i øket skritt problemet kommer.. Og da går han jo hvertfall ikke kort og knipete. Men jeg tror jeg skal begynne med litt bakketrening, gå opp og ned den bakken ved hagene bak ridehuset (som sikkert er bare 20 meter lang..) 10 ganger en gang i uka! Så får vi se om det hjelper!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  20:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min varmblodstraver har fått 6 og 7 på mellom skritt tidligere.
Nå har vi faktisk fått 8 da:)
Han har jo anlegg for passaktig skritt,men så lenge han slapper av å senker hode så går han fint.
Tror han har forbedret seg fordi vi har jobbet masse løsgjørende/styrkende øvelser som bl.versader.Slikt at han blir sterker og kan tråkke bedre under seg.

Eva og Oregon Adel
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  20:32:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten må nok løsgjøres godt og slappe av for at den skal gå rent. Versader og andre løsgjørende øvelser er fint. Pass på å ikke samle hesten for mye sammen før den er klar for det, og den bør lære seg å strekke seg godt ned og fram. Sitsen er viktig da en anspent sits fort vil gjøre takten mer passaktig. Pass på å gynge med bevegelsen, og "tenk firtakt med setet". Husk å puste. ;) Selv om du ikke har ødelagt skrittet, så er det absolutt mulig å finne tilbake til en god firtakt med ridning. Øv deg på å hele tiden kjenne/høre takten.

Synd du har lite tilgang på ulendt terreng. Hva med å legge ut noen bommer han kan skritte over? Eller sett ut kjegler eller andre ting han må skritte over eller gå rundt. Da må han konsentrere seg litt mer om hvor han setter bena sine. Klatring er veldig fint, så om du har tilgang på en liten bakke er det bedre enn ingenting.

Kjenner du forresten forskjell på begynnelsen av en rideøkt, og når du er på slutten? Hvis han går fint når du skritter ut etter endt økt, ros masse for det!

Ellers så er det jo selvsagt noen hester som har sterkt anlegg for pass, og noen er vanskeligere enn andre. Bonfire er jo et godt eksempel på det, og jeg vil jo ikke kalle den hesten anspent akkurat. Men ikke gi opp, det er absolutt mulig!
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  22:26:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Han er ikke anspent, heller er det ingen forskjell fra før økten til etter. Jeg tror han bare er sånn, litt vanskelig å forklare Derfor lurer jeg på om dere vet hva jeg kan gjøre, av øvelser og sånn! Det har ingenting med ridingen å gjøre, beriderne i Danmark red han ikke akkurat dårlig, og han hadde sånn skritt da også. Han har det til og med da han ikke blir ridd.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.