hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - foring før og under stevner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 foring før og under stevner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ann-elen

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  11:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
forer dere noe annerledes før et stevne eller under enn til vanlig?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  12:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nei, faste foringsrutiner fungerer alltid best, blir bare tull hvis det skal forandres pga stevne o.l.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  12:14:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis starttiden utgjør at du kan følge normale fôringsrutiner ville jeg forsøkt å gjøre det. Om du f.eks. starter veldig tidlig, ville jeg vurdere å kun fôre med grovfôr på morgenen, og heller gi kraftfôr etterpå.

Det er faktisk gjort forsøk som tyder på at hester yter best dersom de ikke får kraftfôr før etter konkurranse (forsøkene er gjort innen trav mener jeg det var), men jeg har ikke studert disse forskningsresultatene. Og de jeg kjenner følger normale treningsrutiner. Dessuten konkurrerer ikke jeg innen utholdenhet heller, men vet forsåvidt ikke om disse forskningsresultatene påvirker utholdenhet eller prestasjon i annen grad. Kanskje noen kjenner til forsking på dette området?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
franskmennene(innen travsport) gir hestene sine det siste kraftförmåltidet morgenen dagen før de skal starte, etter det får de bare grovför..dette hørte jeg senest i stad av en på stallen=P
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  22:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ønskelige hadde vært om jeg kunne gi hesten et mer energirikt for sånn at energien i dette ekstraforet kom "ut" den dagen stevnet var (rir feltritt..). Men foreløpig rir jeg bare lave klasser, dette ville først vært aktuelt når man rir CNC-klasser og terrenget var på en annen dag enn sprange/dressuren.

Nå forer jeg bare som vanlig, å gi hesten større mengder mat bare fordi den skal gå stevner vil bare gjøre dem "stressa" i magen ettersom det blir endring i forplanen.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  08:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Starter sprang. Gir hesten min litt høy og normalt med kraftfor. Funker fint det :D Så får hun det hun ikke fikk til frokost til lunch ;)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 13/06/2006 :  00:00:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Fore med kraftformengder slår svært uheldig ut i konkuranse sammenheng. Hestens blodsukker stiger, akkurat som når vi mennesker spiser sjokolade. Men akkurat som hos mennesker så faller blodsukkeret raskt etterpå, og da faller det til under der det var opprinnelig. Derfor har det en dårlig hensikt.
"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  21:57:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Fôrskifter skal skje over tid, og det er derfor ikke lurt og skifte fôr rett før et stevne. For hvis det viser seg og ha en annen effekt enn man ønsker, er det for sent og bytte tilbake hvis man ikke har gjort det en stund i forveien.

For å få hesten til å yte maks er det viktig at man gir hesten så riktig mengde kraftfôr i forhold til mosjon som mulig. Elektrolytter er også viktig at hesten får slik at dens prestasjonsevne hele tiden holdes ved like.

Det finnes også noen slags tilskudd man kan gi hesteni forbindelse med kåringer, skuer, stevner eller bare ved hard trening hvor man vil at hesten yter maks.
De tilskuddene jeg tenker på og kan mest om, kommer fra Blue Hors Plejeserien..
Blue Hors Kreatin - Fungerer som viktig energireserve i musklene. Utsetter prosessen hvor musklene syrer til. Finnes naturlig i musklene, men ofte ikke nok til å forhindre at hesten "går død" under krevende konkurranse.
Blue Hors Re-Cover - Hurtig gjenopptag av energi og vitalitet etter anstrengelse. Ideel etter konkurranse, reise, foling eller hard trening. Inneholder isotoniske konsetrasjoner av essensielle næringsstoffer til kompensasjon for elektrolyt tap etter svette og anstrengelse. Gis direkte i munnen, umiddelbart etter svette/anstrengelse(ligner på markur bare det smaker godt) Husk fri tilgang på vann!!!
Blue Hors Elektrolyt Turbo - Elektrolytter med vitaminer til prestasjonshester. (Energi Booster) Inneholder foruten salter til gjenopprettelse av veskebalansen, høye verdier av antioxidanter, som er fordelsaktie og gi i forbindelse med hard trening, konkurranser og transport. Rekker til 2-3stevner!!
Blue Hors Hyben-C - Ved stress, hard trening, transport
Blue Hors Garlic Powder - Spesielt laget til prestasjonshester

Samtidig kan man gi B-vitaminer hvis hesten virker litt slapp, stress, pelsskifte, fôrskifter.

Jeg skriver ikke dette for å reklamere for Blue Hors, det klarer de fint selv, men jeg har selv prøvd det meste ut på min egen hest og det fungerer. Er spesielt fornøyd med Re-Cover og Kreatin!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  23:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kraftfor senest 5 timer før, Høy senest 2 timer før......
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.