hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester bæsjer på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hester bæsjer på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  10:37:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Apropos lett å hoppe av.. Joda. Det er det. Men jeg fikk meg en smell når jeg noen kilometer borti gokk ikke kom meg opp på hesten igjen, og hesten i tillegg plantet en kraftig hov med brodder på på foten min. Det var "koslig".

(Til historien hører det med at vi gikk hjem. Først når hesten hang over gjerdet til beitet, så fikk jeg gå på igjen)
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  17:58:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Fjerner stort sett bestandig møkka etter hesten min når jeg er på tur.Rir jeg i skogen lar jeg den ligge...Rir jeg en fyrrig hest lar jeg det ligge,men drar tilbake uten hest og fjerner det...
Ser så grisete ut med all møkka på veier og gangstier.
Hestemøkk er veldig farlig.Tenker da på stivkrampe

Forresten synes jeg det er mye verre å tråkke i hundemøkk enn hestemøkk.Hundeeiere er ikke så flinke de heller

Belinda

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:08:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg går av og skuffler møkka ut i kanten (som oftest). Her i bygda har jeg inntrykk av at spesielt noen hundeeierende girer seg opp på grunn av hestepærene etter veien. De mener at alle hundeeiere tar med seg hundens bæsj. Men hvorfor ser da ulike plasser rundt her ut som minefelt med hundebæsj?

Ute i skog og mark, og på mindre brukte veier lar jg møkka ligge. Jeg har ikke hørt noen klage på det - enda.

For noen år siden hadde de til og med et innlegg i Sogn Avis kort sagt om hvor grusomt de hadde det på grunn av hestebærene som kunne fnnes rundt om kring. Det var da rundt 3-4 hester i hele bygda, så hvor alvorlig "problemet" var kan gjerne diskuteres.
Det artige var at de fikk en kommentar tilnærmet lik denne: "Nå nå aurlendingene slutte og klage! Ta hestepærene inn i hagen, det er kjempefin gjødsel."

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:55:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
for det første er det faktisk ikke lov og ri på gang og sykkelveg.
å for det andre så gjør det ingen ting for meg om det ligger hestebæsj i vegen,men så er det ganske mange andre som ikke synes det er så kult å få sånt på barnevognhjul,pensko o.s.v.
og av hensyn til andre mennesker,så hopper jeg av med glede og fjerner dritten etter oss...

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  23:32:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener bare det er riktig av oss å fjerne møkka etter hestene våre som ligger langs veien. Hunde eier gjør det jo. Eller de fleste da. Blir ganske my møkk etter en hest. Bare tenk på hvordan veiene i Åneby ville sett ut om ingen hadde fjernet møkka. Det hadde ikke sett ut Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  23:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en bitte liten betraktning om hestebæsj:
Når hesten legger igjen en liten haug, er jeg helt enig i at rytteren bør stige av og sparke den til siden. Det er "god hesteskikk".

Men det man også kan se, er at hestebæsj er meget populært blant fugler, som finner mat i dette, og da er haugen borte i løpet av kort tid.

Det kan man IKKE si om hundedritt....

Nå er de aller fleste ryttere gangføre, og kan stige av og sparke vekk møkka, og det synes jeg dere skal fortsette med, og alle ryttere oppfordres til å gjøre dette. Da har vi spart oss en del "sure kommentarer" i utgangspunktet. Fuglene og gnagerne sørger for at det forsvinner ganske raskt - i naturens gang.

Selv har jeg et problem med dette, da jeg ikke kan gå uten støtte, og hvis jeg først har kommet meg opp på hesten, så kan jeg ikke gå av før jeg er tilbake i stallen, hvor mine stokker og rullestol venter. Hvis da damen legger igjen et visittkort, må jeg enten la det ligge, hvis det ikke i umiddelbar nærhet er folk jeg kan be om å sparke (skyve med en stor stein el.l.) møkka til side.

Endel folk er jo hysteriske når det gjelder hestemøkk - som bare lukter godt - men de illeluktene rukene etter dere egne hunder bryr de seg ikke dusta om....

Har av og til hatt lyst til å ha med et par lapper i lomma, med påskriften (og et pent bilde av en blomst): "Gratis rosegjødsel her!" og plassere dem oppå hestegjødselen....
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:52:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
No sparkar eg alltid vekk møkka.

Hadde heit travar før som ikkje kunne stå i ro i 5 sekund om eg steig av på tur, så kom meg rett og slett ikkje på hesten igjen om eg hoppa av. Prøvde det er par gonger, og det endte med at eg måtte leie hesten heim. Så om ho gjorde fra seg på tur, så kjørte eg tilbake når eg var ferdig i stallen og sparka det vekk.

Rir ein vallak innimellom som går ut i grøfta når han må på do. På ein tur i vinter ein gong kava han seg faktisk oppi brøytekanten og bæsja..flink hest! Svært praktisk.. Nokon som veit korleis ein kan lære hestane dette?

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  10:38:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Hopper og av når hestene går på do på tur :)
Er så heldig at bare en av de går på do på tur.
Men er det noen som har noe svar på hvorfor noen aldri går på do på tur?
Andre hesten min går når han er på do, kan løpe også... Snodige greier!
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  10:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å for det andre så gjør det ingen ting for meg om det ligger hestebæsj i vegen,men så er det ganske mange andre som ikke synes det er så kult å få sånt på barnevognhjul,pensko o.s.v.
og av hensyn til andre mennesker,så hopper jeg av med glede og fjerner dritten etter oss...

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Ang lov å ri på gang vei!

Hos oss er det sånn at det er lov når det er over 70 sone!
Kan være forskjellig fra plass til plass... Folk vil jo ikke at vi skal bli påkjørt heller :)
Gå til toppen av siden

AnetteogGodi

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:55:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnetteogGodi  Svar med kopi av melding
Hopper alltid av på tur og sparker møkka ut i grøfta bort fra gangfeltet, er ikke så veldig fint med heste møkk over gang veien. Egentlig skal man ikke ri på gangveien så det skulle bare mangle at vi fjerner etter oss! det er nå min mening da!
Det fins ingen dypere hemmelighet enn den mellom rytter og hans hest.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  00:39:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Ang lov å ri på gang vei!

Hos oss er det sånn at det er lov når det er over 70 sone!
Kan være forskjellig fra plass til plass... Folk vil jo ikke at vi skal bli påkjørt heller :)

Opprinnelig postet av bhomme

jepp,du må søke til komunen eller hvordan det foregår.det hadde de gjort der hesten min sto i stavanger.å vi fikk lov,fordi det omtrent ikkevar rideveier der..men hva med kjøring på gangveier egentlig?hva gjør man da?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:07:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg hopper av og sparker det ut i grøften hvis det er på asfaltvei. I skogen får det ligge.

Gå til toppen av siden

+Maiken+

Skrevet - 06/06/2006 :  21:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg går alltid av hesten og sparker møkken ut i grøften når hesten jeg rir bæsjer på veiene, jeg gjør det når det skjer i skogen også. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  21:40:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som nevnt før,så er det fullt mulig å lære hesten opp til å trekke ut i grøften selv når den har behov for å gjøre fra seg
De fleste som har hatt hesten en stund vil kunne kjenne når den begynner "å trykke",og da styrer man hesten ut i grøften.
Er man konsekvent med dette,går det ikke lang tid før hesten selv trekker ut,og dermed slipper man å gå av selv *s*

Ellers er det en selvfølge at man fjerner møkken som havner på "feil" plass...med mindre det er tungtveiende årsaker til at man ikke kan gå av(som T.Boysen poengterer)...
Det finnes mange nok som irriterer seg over ryttere og deres hester...vi trenger ikke akkurat gjøre det lettere for dem å finne ting å irritere seg over...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  16:51:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Dette har jeg egentlig aldri tenkt over. Alltid ridd videre jeg. Mulig det er fordi vi bor så øde fra før. Var en gang at jeg var å fjerna møkka fra veien. Må vel skjerpe meg litt jeg òg
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.