hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Snur seg rundt og biter i salen:(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Snur seg rundt og biter i salen:(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 20/05/2006 :  23:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begynner å bli temmelig frustrert nå. Kaldblodshoppa mi er begynt å kaste hodet bakover mot salgjorten og biter etter foten min.
Har hatt hesten i snart et halvt år, og hun holdt litt på med det samme i starten, men gav seg etter at jeg fikk kjøpt ny tilpasset sal til henne.
Nå har hun begynt igjen. Det er tydelig at det er noe som plager henne, men jeg finner ikke ut hva det er.. Hun fikk raspet tennen i høst, hadde ny sjekk på dem i desember og dei var heilt fine. Skal raspe henne igjen nå i neste uke, i tilfelle det kan være det som er problemet. Hun liker ikke å få på hodelaget, rister på hodet og jeg skal helst ikke få stramme hakerema. Hun gaper ikke, men bruker neserema på henne helt slakt.
Hun er frisk og fin, og har ingen uvaner ellers når jeg håndterer henne.
Prøvde å ri henne med en annen sal i dag, som lå som støpt på henne, men det hadde ikke noe å si.
Hun går helt fint første del av turen, men dersom jeg rir langt, og veldig ofte når hun blir svett så begynner hun med å kaste hodet bakover mot gjorten og biter etter salen. Hun blir også ganske stri og vil helst løpe. Hun blir rett og slett sint.. Dette blir uttrolig frustrerende for dei siste turene vi har hatt så har det gått kjempe-fint første stykke. Hun galloperer og traver fint og kontrollert, og virker fornøyd, men siste halvdel så er hun stressa og sint, og viss vi løper så er hun vanskelig å stoppe.. Ender opp med at jeg må leie henne hjem. Går da kjempe-fint og rolig igjenn.
Blir så lei meg for jeg trodde jeg hadde funnet en løsning på problemet når jeg fikk ny sal, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Hun har svettet veldig dei siste turene vi har vært på, og hun mister en del vinterpels, så jeg har en liten teori om at gjorten kan lugge litt. Blir en del hår rundt gjorten når hun er svett. Skal prøve å ri henne på tur i morgen uten sal, og se om hun fungerer bedre da...
Ble langt og sytete dette her, men er så fortvilende og vite at det er noe som plager hesten, og så klarer jeg ikke å gjøre noe med det. Viss noen har noen råd og tips til meg så tar jeg i mot med åpne armer...

oleo

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  00:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det høres ut som en god ide å prøve å ri uten salen på for å se om hun reagerer da. For meg høres det ut som det er gjorden. Hva slags gjord har du?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 21/05/2006 :  00:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt en ergonomisk-formet sympatex-gjort m/strikk i ene enden.. Helt ordinær gjort! Hun har ikke regert på denne tidligere Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  13:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, neimen ikke lett å si. Men det er klart at når hun røyter og når hun da blir litt svett så vil jeg jo tro at dersom det pakker seg litt med pels under så kan det røske litt i pelsen ellers...at det kan bli liggende å irritere eller gnisse. MIn hoppe blir irritert av ull, eks på den gamle hacamoren min så er det ull under nesestykket, når hun da blir litt svett eller varm blir hun helt vill av irritasjon på den neseremmen. Tror det stikker og klør. Og dersom hesten din har opplevd dette noen ganger så vil hun fort huske dette og dermed er alle saler vonde... Kanskje du kan ha strammet for hardt? Jeg er ikke glad i gjord med strikk men dersom jeg har brukt det så strammer jeg bevisst på motsatt side av strikken...og gjerne litt færre hull en hva man antar nødvendig. Jeg vet ikke jeg, du har jo utelukket skader, sal og tenner så da vet jeg ikke annet enn at du bør prøve å skifte gjord bare for å utelukke ytterligere kilder til det tydelige ubehaget hun viser......

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 21/05/2006 :  17:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdatering: Var på lang tur med henne i dag barbak, og hun gikk som en prest.. Kastet ikke på hodet en gang. Så kanskje løsningen for meg er å ri barbak eller gå til innkjøp av bomløs sal Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  18:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan jo ikke ri uten sal resten av tiden.. prøv å bytte gjort først, så prøver du med å låne deg en sal som passer viss ikke det med gjorten fungerer.. man må jo kunne finne ut av probleme, det kan jo vær noe feil med utstyre.. (mest sannsynelig da)
men uansett hva det er håper jeg dere finner ut av det.. lykke til! :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 21/05/2006 :  20:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar forresten

Nei jeg kan jo ikke ri uten sal for all fremtid. Har vært på nabostallen i dag og fått lånt med meg en del saler, men det er ingen av disse som ligger noe bra Passer greit over manken, men stikker opp bak. Uansett om salen er svai i bommen eller rett, så ligger den ikke nedpå ryggen med putene bak.
Har prøvd å "trykke" henne over ryggen med fingrene, men hun reagerer ikke på det i det hele..
Prøver å vri hodet for å finne ut av dette her nå, tenk om hun bare kunne snakke
Lurer litt på om problemet kan være at hun ikke har nok muskler i ryggen... Så det blir vondt i lengden å ha salen på. Men jeg kan for lite om dette til å finne ut av det selv. Har veldig lyst å få tak i en bomløs sal og se hva hun syns om den...
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/05/2006 :  23:39:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hva hvis du rir korte turer?
Er det kun på hjemveien hun reagerer sånn?

Mulig hun er sliten og vil ha vekk salen av den grunn... Men siden det gikk så fint uten sal skulle man jo tro det var noe med den..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 22/05/2006 :  00:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva hvis du rir korte turer?
Er det kun på hjemveien hun reagerer sånn?

Mulig hun er sliten og vil ha vekk salen av den grunn... Men siden det gikk så fint uten sal skulle man jo tro det var noe med den..

Opprinnelig postet av carambee

Går som oftest fint på korte turer..
Det har heller ikke noe å si om det er på vei ut eller på hjemveien.
Red henne ganske langt barbak i dag, men hun stresset ikke litt en gang. Gikk godt på frem med ørene fremover.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  10:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hva med å få en salmaker til å tilpasse salen din helt til hesten? Selv om den passet perfekt for 4-5 måneder siden, kan hesten din ha forandret seg mye på denne tiden, noe som resulterer i at salen ikke passer lenger..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 01/06/2006 :  22:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde en bomløs barefoot cheyenne-sal på hesten i dag.. Og hun oppførte seg verre en noen gang Begynte allerede etter 10min på tur å bite etter salen/gjorten. Prøvde å gå litt til for å se om hun sluttet, men hun ble bare mer og mer febrilsk. Hoppet av og løsnet på salen, og fortsatte og gå, men hun stresset bare mer og mer... Kastet hodet bakover, selv når jeg ikke satt i salen og salen var løsnet. Med en gang vi kom hjem og fikk av salen så var det greit igjen....

Orker snart ikke mer Er ikke gøy å ha hest lenger, finner ikke ut hva som er problemet. Ser ingen anen utvei enn å ta røntgen av henne, problemet er bare det at jeg aner ikke hva som skal røntges, hun har jo ikke vondt ellers
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  22:33:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Huff, så frustrerende! Har du hatt en skikkelig sjekk på hesten? Ville gjerne latt en massør gått over henne i tilfelle spenninger og slikt. Har du utelukket at det er salgjordten som er problemet? Om du tar på henne i dette området, hvordan reagerer hun?

Husk at de er gjerne litt overfølsomme i forbindelse med røyting og slikt. Håper det ordner seg! Lykke til
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 01/06/2006 :  23:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, så frustrerende! Har du hatt en skikkelig sjekk på hesten? Ville gjerne latt en massør gått over henne i tilfelle spenninger og slikt. Har du utelukket at det er salgjordten som er problemet? Om du tar på henne i dette området, hvordan reagerer hun?

Husk at de er gjerne litt overfølsomme i forbindelse med røyting og slikt. Håper det ordner seg! Lykke til

Opprinnelig postet av inaw

Har hatt dyrlege til å kikke på henne, men han er ikke spesialist på hest, så han kan ikke så mye. Har prøvd forskjellige salgjorter uten at det har noe å si, hun reagerer også viss jeg bruker longeringsgjort på henne, så det er mulig det er gjorten, men hun ømmer ingen steder. Hun går også veldig fint viss jeg rir barbak..
Hadde jeg hatt massør tilgjengelig så hadde jeg prøvd det for lengst, men problemet er det at jeg bor på bygda og her har vi ingenting slikt. Skal ringe bergen travpark i morgen og få time til henne på klinikken der, så får jeg hvertfall vite om det er noe som er galt... Er ikke kjekt å se at det er noe som plager henne, men jeg finner ikke ut hva.
Lurer også på om jeg burde la henne stå, eller om jeg kan ri henne uten sal... Frustrert
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  08:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Når jeg leser innleggene dine, tebjo, så er det som jeg leserom hesten min.. Han var helt prikk lik som du skriver, i fjor sommer.
Etter og ha ridd en liten stund begynte han og bite seg i den ene siden, stresset mer og mer og la over i trav til tider. Virket som om han prøvde og løpe vekk fra noe.
Først trodde jeg også at det var foten min han bet etter, men det var gjordten.
Til slutt ble han rasende.. Så det var ganske ekkelt og sitte på ham..

Jeg tenkte også at det kunne være salen, så jeg gikk til anskaffelse av en Big Horn arabian light westernsal (som jeg hadde ønsket meg over lang tid), men da ble han enda værre.. Har ikke sett han så sinna noen gang jeg..
Så og ri ham hjem igjen var uaktuelt, hoppet av og leide ham hjem.

Fikk massør til ham og hun løste opp noen spenninger han hadde, da spesielt i rygg og nakke. Men hun kommenterte gjordten jeg hadde, at der var strikk på den. Hun fortalte at noen hester reagerer på strikken, at den kan irriterer dem.
Jeg skiftet til helt vanlig bomullsgjordt og han sluttet med bitingen og sinnet hans forsvant
(Det skal også sies at jeg hadde mye kontakt med veterinær og også vet.til undersøkelse av hesten min, uten at han fant noe galt med ham. Frisk som en fisk..)

Dette ble et langt innlegg, og jeg aner ikke om det var til hjelp for deg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 03/06/2006 :  00:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du sier det bente_og_etanec så har jeg faktisk skiftet til gjort med strikk for ikke så mange månedene siden. Men red henne i går med barefoot cheyenne-sal og med en dressur-gjort i lær. Og hun reagerte verre en noen gang.

Hadde dyrlege til henne i dag. Tok bøyeprøver av bena, og (så godt det lot seg gjøre) av skulderen som hun knekker litt i, men det var ikke utslag i det hele. Sprang så fint att.
Han prøvde også å finne noen ømme punkt i skulder, men hun reagerer ikke i det hele. Er også helt fin i ryggen.
Han fant en liten klump/bul(ser ut som et stikk) i huden, rett bak skulderen, som han mente kanskje kunne være bremslarve. Hun har hatt den et par dager, og hun liker ikke at jeg klemmer på den.
Har aldri opplevd at hesten har hatt bremslarve før, så jeg vet ikke hvordan det ser ut eller hvordan hesten reagerer på det, men håper jo nesten det er det så jeg hadde funnet ut noe
Dyrlegen tok også blodprøver av henne og da skulle han vist se om det var parasitter hun hadde, og han sjekker også om hun kan ha noen betennelser i kroppen. Så da er det bare til å vente på telefon...

Er vist en dyretolk som bor et lite stykke unna oss.. Kanskje det er et alternativ
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  00:39:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er vist en dyretolk som bor et lite stykke unna oss.. Kanskje det er et alternativ

Opprinnelig postet av tebj0

Ja hvorfor ikke?? Det skader ikke noen og prøve hvertfall, så kan du jo se hva som kommer ut av det. Enten stemmer det eller ikke.
Men når en er fortvilet og føler en ikke kommer noen vei, bare stanger hodet i veggen, så syntes jeg at en skal prøve det en kommer på.
Har selv hatt tolk og funnet ut av fortvilte situasjoner med hestene mine, så mener "go for it"

Har du prøvd din vanlige sal og med gjordt uten strikk?

Får virkelig håpe at veterinæren finner ut av noe, slik at du kan få komme tilbake til det normale igjen.. Det er en vond situasjon du er kommet opp i.. Føler virkelig med deg, spesielt siden jeg har vært der selv...

Edit - Var der forresten strikk i dressurgjordten?
Jeg hadde en dressurgjordt med strikk, men selv om ikke strikken kom i nærheten til huden av hesten min (strikken lå liksom på undersiden av gjordten), reagerte han kraftig på den.. Så det endte med at jeg byttet den inn i en uten strikk i det heletatt.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 03/06/2006 00:42:13 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.