hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fullblodshestens fart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Galopp
 Fullblodshestens fart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

viblaa

Skrevet - 20/05/2006 :  13:23:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Dette er kanskje ein rar ting å lure på, men gjør no eingong det

For korleis er utviklinga når det gjeld farten til fullblodshesten? (km/t historisk sett)
Spring dei fortare no enn før?

Min sambuar, som studerar biologi, meiner dei spring seinare og seinare. Syns jo det er litt rart, og dersom det er rett; kva kan vere grunnen til dette? Eg kan veldig lite om galoppsport, men ville jo anta at dei raskaste var dei som vart avla vidare på, og at ein utvikling då ville ha ein stigande kurve, ikkje synkande.

Vibeke

CamillaB

Skrevet - 22/05/2006 :  16:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei,

Må innrømme at jeg rett og slett ikke har tenkt på det du spør om. Men jeg vil anta at du, og ikke samboern, har rett. Som i de fleste idretter blir utøverne bedre og bedre. I galoppen kan det være f.eks. en blanding av opdrett og bedre baneforhold som gjør at hestene løper fortere.

Hvorvidt galopphester løper forterer eller saktere på en gitt distanse kommer ann på mange faktorer (alder, vekt, baneforhold, taktiske forhold i løpet - bare for å nevne noen). Det som hvertfall er helt sikkert er at banerekordene på de forskjellige distansene blir brutt med jevne mellomrom (skal sjekke for moro skyld hvor lenge den eldste har stått).

Så dette tyder på at de løper raskere og raskere.

Noen andre som vet mer om dette?????

C
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  18:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Saktere og saktere går det nok ikke men utviklinga ser ut til å ha flatet litt ut på 1900 tallet.

Ta Kentucky Derby f.eks. Da løpet gikk første gang i 1875 var vinnertiden 02.37 og banen var ifølge noteringer god.
Vinnertiden i 1950 var 02.01 (også her god bane). Vinnertidene fra 1950 og frem til i dag har ligget ganske jevnt i "leia" 02.00 -02.05. Bestenotering er etter det jeg kan se fra 1973 (1.59.24) da legendariske Secretariat vant løpet.

Fullblodshesten i dag ser en smule ulik ut fra mange av sine artsfrender på f.eks 1800 tallet og sånn rent ekesteriørmessig er det kanskje ikke så mye og hente for å foredle egenskaper som skal gi en raskest mulig hest. Sjekk f.eks ut bilder av forfedrene til nevnte Secretariat:

http://www.pedigreequery.com/photos/secretariat

Som Camilla nevner er det mange ting som påvirker farta, men saktere går det nok IKKE .
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 23/05/2006 :  08:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Hei, og takk for fine svar!

Saktare og saktare var nok kanskje dårleg ordlegging, men dykk sjøna nå kva eg meinte visst...:) Interessant at det har flata ut, og sikkert mange ulike faktorar som spelar inn på det. (penger, teknologisk utviklling, avlsmatriale osv)
Har no prata med min kjære igjen, og då kom han på at det handla om eit særskild løp, kan jo då tenkast at det er Kentucky Derby eller liknande. Grunnen skulle visst vera for mykje innavl?

Redigert fordi eg fann svar på mitt eige spørsmnål:
Det var Kentucky derby det var snakk om, og "kentucky derby winner speeds have not improved significantly since 1950. What might explain this lack of change in winning speeds?" svar "Thoroughbred racehorses are all descendants of a small initial number of individuals, and selection of speed has accomplished all it can with this limited amount of genetic variability. As proof, the winning times in major races ceased to improve decades ago"

Redigert av - viblaa den 23/05/2006 16:42:53 Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  17:10:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
bare meg, eller var de "gamle" hestene på linken til Opal mer salrygget enn hester nå til dags?? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  22:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm....Si det!
Går ut fra at mange av de "tykke" hestene er avbildet mens de var avlshester og begynte å bli "mett av dage"...

Når det gjelder tegninger/malerier håper jeg det er litt "kunstnerisk frihet" ute å går for der var det mye "rart"....*grøss*
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.