hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hmm noe jeg lurer på!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hmm noe jeg lurer på!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

alexax

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  15:06:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
hei hei!
en hest jeg kanskje skal ha på for til vinteren,har veldig hard galopp.det er nesten helt umulig og sitte ned i galoppen.når man ber om galopp braser hun av gårde i full galopp og det er vanskelig og holde henne igjen!
hva skal jeg gjøre?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  15:28:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva slags hest er det? Kan høres litt ut som en kaldblodshest, og de har ofte en noe "firkantet" galopp. Er det at på til en eks-traver eller avlet til å bli traver så er ofte galoppen også ikke så godt utviklet. Mange kaldblodser kan få en grei galopp med endel trening, men har den ikke muskler vil den lett løpe fort istedet. Noe som igrunn er generelt for de fleste hester uten velsatte muskler.

Du burde snakke med noen som kan se på hesten og som har litt erfaring. Finne ut hvorfor hesten er sånn. Du kan alltid bedre galoppen, men er det f.eks. en eks-traver så kan dette ofte være en vanskelig jobb. Noen eks-travere lar seg få en grei galopp, men på veldig mange av dem er dette også en "håpløs" jobb. Er hesten i den siste kategorien tror jeg jeg ville valgt en annen hest, dersom galopp er en gangart du vil ri endel i (f.eks. trene dressur, eller hoppe. Man kan hoppe i trav, men det er ingen hemmelighet at sprangen blir enklere med en skikkelig galopp). Ellers er forbedring til galopparbeide tatt opp i en annen debatt her. Se: "HJELP: Galopp problemer".

--
spoff
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  20:48:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Hesten er fjording!!! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  00:00:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
At hesten raser avgårde i galopp kan blant annet tyde på at den ikke er sterk nok til å bære seg.
Det er tungt for hesten å galoppere samlet.
Eneste mulighet da er å bygge muskler. Du kan jo også, om du har mulighet for det. Sitte og gjøre mange fatninger, og korte av med en gang du får svar (kun få galoppsprang). Husk å rose masse om galoppen fattes rett og når hun sakker av. Pass da på at du holder igjen med sete og oversjenkel og tøylen kommer til sist.
Få gjerne hjelp til dette, en instruktør, eller hestekyndig venn kan hjelpe deg, og komme med kommentarer om hva du kan gjøre, og hvordan du kan gjøre det du gjør bedre. (ofte er det lettere å se fra bakken enn for den som sitter oppå(iallfall for oss som ikke har lassevis med erfaring:)))

Et annet element kan være at ingen noengang har lært denne hesten annet enn å stikke avgårde når det er galopp, kanskje har all galopp foregått i høyt tempo på tur eller noe i den duren.
Da kan det jo være en start å longere henne, og der be om galopp, her også avbryter du fort. Lange økter galopp er det liten vits i sånn i starten:)

Dessuten er en del fjordinger (de som er avlet på den gamle "tunge" linjen) fra naturen utstyrt med en forholdsvis korte bein osv. og ingen utpreget ridehest galopp, dette kan jo også ha noe å si for hvordan du oppfatter galoppen hennes, om du selv er vant med å ri større ridehester:)

Håper det var litt til hjelp:)

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  14:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet akkurat hvordan du har det, fjordingen jeg hadde i fjor var akkurat slik. når hun ikke hadde blitt trent på en stund så hadde hun en forferdelig gallopp. det gikk rett og slett ikke an å sitte ned, og det gikk i hundreoghelvete hele vegen. nå er hun mye bedre. den raske galloppen går det fremdeles ikke an å sitte i, det er bare slik hun er, men nå har hun fått nok muskler til å holde en rolig og avbalansert gallopp da jeg fikk henne så tenkte jeg ikke mer over det, sto i salen hver gang vi gallopperte, og var fornøyd med det. hun var jo den første hesten "min" etter noen måneder (hun hadde stått hele sommeren, kanskje lengre, før jeg fikk henne) så begynte hun å roe seg ned i galloppen, og det gikk an å sitte ned. det var etter mye løping bak en annen fjording, som ikke akkurat har den raskeste galloppen. det anbefaler jeg! det er kanskje ikke så morsomt i begynnelsen å trave, galloppere 2 steg, å så trav igjen, men det bærer frukter hun trenger ikke stå så lenge før hun faller tilbake til den fæle galloppen, men til gjengjeld så trenger hun ikke trenes så lenge heller før hun roer seg igjen. hun har ikka en utpreget behagelig gallopp, og ikke særlig elegant heller, men den er ikke så ille lenger det var faktisk ei som sa at galloppen hennes var morsom

bare tren med henne, gjerne bak noen som ikke har så mye fart i seg. hun blir nok bedre etter en stund skal du se...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  18:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten din veldig hissig eller stressa? Har selv en kaldblodshoppe som var spent som en fjær hele tia og fløy av gårde i full, firtaktig galopp ved hvert minste lille signal som kunne misstolkes som et galoppsignal da jeg kjøpte ho for to år siden. Ho har nå verdens beste kortegalopp og er helt avspent. Det jeg har gjort med ho er å skritte på masse lange turer i skogen på løse tøyler for at ho skulle slappe av. Har merka meg me mi hoppe at det er veldig viktig å roe helt ned mellom hver gang ho får gjøre noe annet enn å skritte. Og da er det også kjempeviktig at også rytteren er 100% avslappa. Med kaldblodser er det ofte også sånn at det er bedre og slakke litt ut på tøylan, men likevel ha stødig og jevn kontakt, og heller ri hesten mer "med setet" hvis du skjønner hva jeg mener.. Kansje det gjelder din fjording også? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  02:16:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hesten må nok styrkes opp.Det er lett å tro at hesten er sprek/stressa når den løper slik den gjør, men i realiteten gjør den det for å komme unna for det er ubehaglig, og den MERKER den ikke er sterk og balansert nok.

Noen hester reagerer ved å bli usikre,stressa og vil "løpe unna", andre kan kaste seg ut til siden og vekk, eller noen ser plutselig mange skumle ting utenfor banen, og hopper til, da de vet rytteren må fatte galopp på nytt og da har hesten skjønt at her slapp jeg unna noen sekunder...

Alt dette skyldes som regel for dårlig kondisjon i forhold til hva som kreves.En Fjording er som nevnt litt kortbeint, og noen har også veldig bred og kort hals, og da er det ennå mer vansklig å holde balansen.

Et tips jeg vil gi deg om hesten går greit i longering, og du vet hvordan du skal longere, er å trene overganger uten rytter på ryggen.
Da slipper hesten å måtte balansere deg også, trolig har den mer enn nok med seg selv, for dette er tungt på et bøyd spor.

Begynn forsiktig med kun noen fatninger av gangen, og sørg for å ha travet litt først.La hesten galoppere noen få runder for å komme igang, og så prøver du å fatte ny, la den gå en runde,så ny fatning osv.Til slutt bør den klare 2 fatninger på en storvolte.

Grunnen til at du ikke skal la den galoppere runde på runde uten overgng til trav, er at det er i selve fatningen hesten korter seg inn og må sette innunder seg bakparten, og det er der du bygger på den styrken.Det eneste du oppnår ved å la den galoppere rundt og rundt, er at den blir lang i kroppen og "legger" seg innover i svingene og blir stiv/spent og det blir lite kontrollert trening.

Den dagen hesten går rolig i galoppen på storvolta, kan du begynne å sitte i salen igjen i galopp.Da er det nok mer behaglig for begge!
Bare husk å ikke overdriv longeringsarbeide, ville max ha gjort det 3 ganger i uka i 30 min.av gangen.Du kan jo varme opp og skritte ut på tur.Avslutt gjerne med stretching.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  16:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Kan hende at hesten har vansker med kort galopp og suser heller avsted i full galopp? Prøv å ri henne på bane i galopp, og prøv å få henne i en rooooolig galopp, ved å ta små forholdninger og klemme litt med låra hvis du skjønner =) Lykke til

-sPikE-
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.