hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Staller i Oslo
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Staller i Oslo
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

eligj

Skrevet - 04/10/2003 :  13:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke muligheter har man for oppstalling (av privathest) i Oslo? Hvilke erfaringer har dere med disse stedene?

Ting som betyr noe for meg er:

- Ridehus! Til nød utebane som er brukbare så godt som hele året.

- Gode utemuligheter. Det vil si relativt store, gode beiter, helst ikke små sandpaddocker, og at hestene får gå uten noen timer hver dag (minst 4-5 timer).

- Treningsmuligheter. At ikke ridehuset er opptatt med rideskole hele kvelden. Det må gjerne være organisert dressurtrening der.

- Beliggenhet. Ikke mer enn ca. 30 min med bil fra sentrum. Gjerne vest for Oslo.

- Godt sosialt miljø.

- At foring, utslipp og gjerne møkking (ikke et must, men deilig å slippe ;) ) er med i prisen.

Ok, mulig jeg er kravstor. Men jeg har brukt mye tid og energi på dårlig oppstalling før, og gidder ikke bruke energi på det i fremtiden.

Oslojente

Skrevet - 04/10/2003 :  14:22:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ELLINGSRUD:
det ligger nord/øst i oslo.Der har man ridehus,kafe og ok staller.Det er også mange muligheter når det gjelder utebaner og tur,turmulighetene er faktisk noe av det beste jeg vet om.Det som er dårlig der er paddocker og beiter,de er elendige.Det er ikke rideskole der,så ridehuset er kun for privathester.Det er ganske mange bokser der,noen av de veldig lave under taket.En annen ulempe er at man kun kan bruke instruktører tilknyttet stedet,ikke egen trener.Tror prisen ligger på ca 4500,-pr mnd + at man har muligheten for å betale ekstra for møkking
TVEITA:
20x40 utebane,ikke noe spesielt dressurmiljø,16 bokser,fine turmuligheter og fine beite muligheter og paddocker,hestene kan stå ute hele dagen.De har søknad inne nå mht ridehus,men det er usikkert.Tror prisen ligger på ca 3500,-men den vil sikkert øke hvis det kommer ridehus.
FOSSUM:
Ligger på Stovner.Ridehus og utebane,men ridehuset er ofte opptatt pga at det er rideskole der.Noen paddocker men ikke så mange.Ligger rett ved skogen,men der er det rideforbud,så man må krysse trondheimsveien med mye trafikk for å komme til Lillomarka.Aner ikke hva prisen ligger på
NORTVEDT:
Ligger midt inne på Grorud/Kalbakken.OK stall,noen paddocker,ridebane men ikke ridehus.Aner ikke hva prisen ligger på
LOFTSRD:
Gode turmuligheter,ridehus og fine utemuligheter men ridehuset er stort sett opptatt pga rideskole.De driver og bygger opp et dressurmijø nå.Man binder seg til å bruke stedets instruktører,og kan ikke ha med egen trener.
BYGDØY:
Ridehus,fine staller,fantastiske utemuligheter.Det er også turmuligheter der,men de er begrenset så det er ingen stall for turryttere,men ok til skritteturer o.l.Kan bruke egen trener.Kr 8000,-pr mnd
Ellers har man et sted i Sørkedalen som jeg vet lite om bortsett fra at det også er rideskole.På ekeberg tror jeg de har sluttet med privathester.

Utenfor Oslo har man jo både Tanum og Østern som er bra.Der er det både ridehus utebaner,og alle fasiliteter.Der er det også fint dressurmiljø.Og det ligger et sted rett ved Åråsen stadion ved lillestrøm som ikke jeg husker hva heter.Der har de ridehus,utebane og feltrittbane,jeg vet lite om turmulighetene der men de er sikkert ok.Man har også lommedalen som har både ridehus og utebane,men stedet vet jeg lite om.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  15:19:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ellingsrud har forresten lang venteliste (snakket med en bekjent der, og han antok venteliste på 1-1.5 år nå). Og hvis man først får plass, er det ofte løsninger med midlertidig plass osv. Det er ikke alltid like praktisk. Veldig greit å ha stallplass hvis man først skal ha hest. Men ellers er jo treningsmulighetene der bra. Både turterreng rett utenfor døra, og ridehus, bra baner og instruksjon (de har jo veldig mange instruktører som er innom, eller som har hest der selv). Koster 4500kr/mnd, eller 4000kr/mnd hvis du kjøper deg inn i sameiet (da må du ha fast stallplass, og å kjøpe seg inn i sameier koster 15000kr, men du får disse pengene tilbake etter at du flytter. Igrunn en veldig god avkastning på å spare 15000kr dersom du har disse pengene å legge til siden..).

Tveita vet jeg lite om, men liker generelt ikke turmulighetene der jeg iallfall. eligj kjenner nok bedre til stedet enn meg

Øvre Fossum gård/Stovner. Her har jeg ridd i mange år. Tror stedet har blitt endel bedre etter at de har fått ny dagligleder. Men det er rideskole, og det er generelt uaktuelt. Særlig når uteridebanen ikke er brukbar store deler av året. Om sommern støver det ofte så mye at den ikke kan brukes pga klager fra naboene. Mulig de forsøker å vanne nå, kjenner lite til rutinene nå som de har fått ny dagligleder. Alt har iallfall blitt bedre på hestens premisser, så kanskje de vanner for sommerbruk nå.

Nordtvet, 3100kr/mnd. Fått bra utebane nå, men ikke bra turmuligheter (mye trafikkert vei før en når skogen, men ok når du først når skogen). Men ellers veldig fint. eligj kjenner nok også veldig godt til dette så mer trenger en vel ikke å si. Har rideskole, men går på separat bane, så det er ikke til hindring. Utegang er bra, men det blir litt smått med gresspaddocker sent på sommern.

Loftsrud kjenner jeg ikke til, og ikke Bygdøy heller.

Wærhaug ligger på Skedsmokorset (drives av Vigdis Wærhaug). De har to utebaner, ridehus (20x40), endel stallplasser (ikke sikkert, men rundt 40?), fine paddocker, fine beitemuligheter om sommern og flotte turmuligheter. Ikke rideskole. Fast instruktør i sprang og dressur hver uke.

Nordre Hauger ligger på Lørenskog (drives av Cecilie Kilde). De har omtrent samme fasiliteter som Wærhaug. Ridehus, ridebane, endel bokser, flotte turmuligheter og store beiteområder. Hvordan det er med instruksjon vet jeg ikke, men tror det er bra. Endel dressur- og sprangryttere som står der, så de har nok noe. Cecilie Kilde instruerer kanskje også selv? Ellers er det mulig å ri gjennom skogen til Ellingsrud, men tar ca 45min tror jeg (men til gjengjeld bare skog).

Jølsen gård. Ligger utenfor Lillestrøm på veien mot Fettsund. En stund siden jeg har vært der, men en veldig flott stall. Ikke ridehus, utebane, veldig koselig stall, bra med utegang (paddocker og beiter), bra turmuligheter. Et veldig blandet miljø med tanke på ridegren bakgrunn. De har endel kurs i ulike grener. Da hadde engang planer om ridehus, men tror de ikke har fått. Vet ikke hvordan planen ligger ann.

Sørum fritidsgård: Rideskole, ridehus (20x40), stor utebane, feltrittsbane, gode turmuligheter. Men igjen.. Rideskole som bruker ridehuset mye. Er mulighet for å ri etter rideskolen, rundt 21tida. Blir veldig mange på liten plass..

Ellers har man Nittedal, og Sørkedalen. Nittedal har Rotnes, men det er f.eks. ikke ridehus der. Men ellers bra. Tror utebanen er brukbar så og si hele året, og den er flombelyst. I Sørkedalen har man Ringerike gård med ridehus. Staller i nærheten som en kan ri til Ringerike fra. Og ikke rideskole.. Også flere staller der med og uten ridehus, med og uten rideskole. Egentlig ikke så veldig kjent der..

--
spoff

Redigert av - spoff den 19/11/2003 15:53:49 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/10/2003 :  15:49:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fall andre enn meg er interessert, kan jeg jo si noe om et par steder jeg har vært.

Nordtvet synes jeg er bra, bortsett fra at de mangler ridehus, og at paddockene er små. Det er imidlertid en bra utenbane, og jeg håper den vil vise seg god til vinteren. Det er dessuten planer om ridehus. Man bør ha en trafikk- og tursikker hest for å stå der.

Tveita har en utebane som ikke er særlig bra i vinterhalvåret. Ok turmuligheter, skogen om sommeren og Østensjøvannet om vinteren. Utslippsmulighetene var ikke særlig bra da jeg var der for noen år siden. Hestene kom ut fordi folk frivillig forbarmet seg over dem, og ikke fordi noen hadde ansvar for det. Gjerdene var dårlige, og jeg har flere ganger hentet løse hester på gressplener i områdene rundt, og på barne og ungdomsskolen like ved siden av. Trenere må man ordne med selv.

Ringerike gård i sørkedalen er veldig bra, men man bør ha bil da det er et stykke å gå fra bussen. Dessuten tror jeg den går relativt sjelden. Veldig bra ridehus, veldig bra utemuligheter, utslipp og foring innkludert, møkking mandag til torsdag. Tror de har trenere som kommer til stallen, men litt usikker på hvem det er og hva de driver med. Hjemmeside: www.ridesenter.com.

Ekeberg har ikke privat oppstalling, kun for ansatte ved rideskolen.

Ellers er det en del staller i Maridalen, men der er det dårlige treningsmuligheter.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  01:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
i tilleg til Ringerike har man elveli hestesportsenter.. nybygd ridehus- 60 x 28 en sprangbane 1 utebane rundpaddok, feltrittsbane og galloppbane.. mye utegang og bare 5-10 min fra bussen 8god oppvarming for ryttern) ellers har både brenna og nordbye oppstalling og utebaner..

dette var da staller i sørkedalen

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  11:15:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er det rideskole på Elveli? Hva er prisen? Har de fast trener i dressur (en eller flere, hvem?)? Hva slags type miljø er det der (tenker da i retning ridegrensmiljø)? De andre Sørkedalsstallene?

--
spoff
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  12:53:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
elveli hadde rideskole, men så vidt jeg vet har de det ikke nå lenger...

Det er mye sprang og feltrittshester, er vel også en del som driver med dressur (tror jeg)
vet ikke noe om de har fast trener, men anbefaler deg å ringe dem. da kan du jo få svar på alle spørsmål.. Gjelder også de andre stallene
kjenner ikke så godt til storheststallene, da jeg selv holder til på Lillemorstallen og med islandshest. Desverre er det litt dårlig komunikasjon mellom de små islendingenes ryttere og de store hesten/ponniene. Men Elveli er vel det stedet som har rykte for seg fo å ha best miljø. ellers tror jeg norbye har gasnke bar miljø.
Ringerike og brenna har bar miljø, hvis du blir med i gjengen. Litt opp og ned hvor lett det er.

Brenna:22 13 86 50
Elveli:22 49 91 10
Nordbye:22 49 91 27
Ringerike:22 49 31 44

Lykke til i jakten på stallplass...

Sørkedalen er et fantastiks sted, så lenge turene er uorganisert har vi lov til å ri hvor vi vil :)

Gå til toppen av siden

plutoloop

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2004 :  22:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, dere har glemt Tangen gård! Det er en super stall i Sørkedalen som er kjempekoselig. De har ikke ridehus, men en stor, opplyst ridebane som er brukbar hele året, og kjempebra turmuligheter. Gå inn på www.home.no/tangengaard for mer info. Der er det KJEMPEBRA miljø, og du får virkelig mye for pengene!
"Ikke en time i livet er bortkastet dersom den brukes på hesteryggen" - Winston Churchill Gå til toppen av siden

plutoloop

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  14:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen. Elveli har rideskole nå. Men de har delt opp ridehuset, sånn at privatrytterne får den største delen. Vil bare si at det er den beste stallen, med hestebutikk, kiosk og greier. Kjempebra, med ridehus, to utebaner, feltrittsbane, galoppspor osv osv.
"Ikke en time i livet er bortkastet dersom den brukes på hesteryggen" - Winston Churchill Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.