hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fôring/ fôrplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 fôring/ fôrplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  11:24:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg har en tinker ponni. han er 9 år og veier ca 400 kg (420 kg) og han er 142 cm i mankehøyde. jeg trenger hjelp for å sette opp en riktig fôr plan til han. han blir brukt så å si hver dag..... - en dag fri da... han blir brukt på tur.... turene varierer fra 1-2 timer..... han er ikke så sjukk, men ikke så tynn heller...... jeg lurer derfor på om det er noen som er flinke til dette, som kunne hjelpe meg til å sette opp en perfekt fôrplan, som er best for hesten..... og er det noe mer man bør vite om fôring?? håper på svar mange klemmer fra Marthe & Gipsy<3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  12:16:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Om hesten din generellt sett er frisk vil jeg annbefale deg å ringe og få tilsendt en foringsbrosjyre fra Felleskjøpet. Der står masse bra (-: Der kan du se hvilket for og hvor mye du skal fore med alt etter ditt bruk. Det finnes så mange sorter og spesialfor å velge i, men om hesten er frisk og skal brukes til tur kommer du langt med FK sine produkter som jeg synes er bra og billig.
Om jeg skulle hatt denne hesten til mitt bruk, rir på turer fra 2-3t 5 dager i uka ville jeg sagt ca;
(husk at jeg har IKKE sett eller kjenner hesten så du må tilpasse! men mine er også kaldblods)

- fri tilgang på grovfor
- Morgen 1l CH Energi
- Kvelds 1l CH betfor blandet med 5l vann og så kan du blande oppi 1l Energi

I tillegg må han selvfølgelig ha tilgang på rent vann og saltstein.

Om hesten blir mer eller mindre brukt kan du vareiere på kraftformengden/ evt gi litt olje.
Går ut fra at om hesten din hverken er tykk eller tynn er den passe (-;
Er det spesielle tiskudd du ser den trenger etterhvert er det veldig greit å blande de i kveldsen.
Det er så utrolig mye spesialfor man kan få kjøpt så det blir opp til deg hvor mye penger du vil bruke men dette burde holde i massevis.
Mine turer går i fjellet med en del tung klatring og jeg trener også en del distanse, bare på hobby da opp mot 4 mil, i de harde treningsperioder gir jeg litt olje og havre i tillegg, men mindre om lite trening.
Husk også om hesten skal gå på beite på kraftig gras må du minske litt på kraft.
Prøv deg frem og se, lykke til (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/05/2006 :  17:50:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Til en hest som ikke brukes mer enn dette holder det med grovfor. Gi fri tilgang, og vitaminer utenom, fk multitilskudd til hest f.eks. Hvis han mister vekt kan du gi litt kraftfor, men det er strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.