hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sal str
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sal str
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

evot

» VIP

Skrevet - 03/10/2003 :  12:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som kan fortelle hvordan en sal skal måles? Bom og sete?!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  20:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å tilpasse/måle en sal er ganske vanskelig. For å være helt ærlig kan jeg ikke dette selv skikkelig en gang.. Jeg vil anbefale seg å kjøpe heftet "Saltilpasning" som er utgitt i hestehåndbokserien til Landbruksforlaget. Koster rundt 70kr. Kan kjøpes på web eller i en litt større bokhandel. I den boka kan du iallfall få et innblikk i hva som kreves for å finne rett sal til rett hest (samt rytter). Om du er den perfekte saltipasser etter å ha lest heftet er du neppe, men du kan nok plukke opp endel nyttige tips.

Skal du kjøpe sal til hesten din ville jeg uannsett latt kjøpe gå via en som kom og tilpasset salen. Så er du sikker på at du kjøper rett sal. Salen er det viktigste utstyret som også er vanskeligst å tilpasse.

Det er vanlig å måle salen i bom som er bomvidde, samt setestørrelse (som avgjøres av rytterns rumpe). I tillegg er saler av ulike merker og modeller forskjellige med hensyn på mankehøyde osv. Derfor er det ikke bare å vite bomvidde og setestørrelse å kjøpe sal utifra det. Har hesten høy manke må du f.eks. ha sal hvor "kanalen" er høy, oh særlig forran og under forvisslen hvor manken hever seg ekstra.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/10/2003 :  20:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tenkte bare jeg skulle legge til at setestørrelse måles i tommer, og jeg tror man regner 16,5-17" som "vanlig" setestr for damer.

Guro

Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  19:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er så omfattende at jeg 'tørr' ikke begi meg ut på en forklaring en gang, både fordi jeg selv ikke føler meg god nok og fordi det er så lett å 'glemme' viktige ting...

Det jeg ville si egentlig var bare det at man skal være klar over at bomstr i en sal sier oss egentlig ingenting (!). En bomstr måles fra start til slutt på bommen, og den varierer hvor langt ned på sidene i salen den går fra merke til merke. Dvs at f.eks en Stubben 29 kan passe like godt som en Passier 27 (Vilkårlige tall/merker dette her altså!!)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/10/2003 :  21:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skal ha en rimelig liten rumpe for å få den ned i en 16.5". Voksne må vanligvis ha 17.5-18.

Forøvrig er dette med saltilpasning diskutert en del ganger før her på hestemarked. Let litt rundt om kring, så burde du finne en del diskusjoner hvor både størrelser og tilpasning blir beskrevet. Du kan jo feks. se på denne:

http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=63

Redigert av eligj den 11/10/2003 21:23:15
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  21:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

jeg skal til å kjøpe ny sal til hesten jeg har på fôr, da den hun har er for liten... derfor lånte jeg et blad på skolen (går på landbruksskole med hest) om saltilpasning. der sto det dette:

bomvidde: se for deg bredden i hestens bryst og forestill deg et punkt omtrent 6" (15cm) nedenfor manken. der finner du bredden som anslår bomvidden.

sete: salens lengde måles normalt fra senter av salstiften til senter av baksvisselen. hvis du trenger en 17", men denne er for lang til hestens rygg, må du spørre salmakeren om en 16,5" med rettskåren forsvissel. denne vil gi rytteren mer rom i setet.

ellers må du sjekke om salen er symmetrisk /helt lik på begge sider av kanalen), og at kanalen er stor nok til å romme 3 fingrer hele veien, men den må heller ikke være for bred.

mankemål: still opp hesten på et jevnt underlag. bruk en fleksibel kurvelinjal (kan også bruke ståltråd), som du får kjøpt i gode tegneutstyrsforretninger. stå på hestens venstre side og legg midten av kurvelinjalen over toppen av manken. føl deg frem rundt kulderen og press kurvelinjalen inntil hesten, bak skulderbladet. be noen om å holde på toppen av linjalen mens du går rundt til den andre siden av hesten og gjentar prosedyren der. løft linjalen forsiktig av, legg den på et stykke papir og tegn av langs undersiden. senere kan du lage en pappmal av papirmalen.

å bruke mankemålet: sett salen på en krakk med forsvisselen stikkende ut over kanten på krakken og hold pappmalen opptil. hvis den passer skal pappmalen sitte godt inne i salen, med tre fingres klaring til forsvisselen. det bredeste delen av malen må også ha god plass inne i salen.

kjenn etter, når salen er på plass og gjorden er strammet, om du har god plass til å dra fingrene dine ned langs siden fra manken. det skal ikke være noen hindringer. så kan du plassere hånden, med håndflaten ned, under svettekappen og opp under stigbøylelåsen. dra hånden rolig bakover under salen (du skal ha salputene hvilende oppå fingrene dine og undersiden av fingrene skal berøre hestens rygg). du skal kjenne et jevnt trykk hele veien uten noen hindringer.

alt er hentet fra heftet/bladet (vet ikke helt hva jeg skal kalle det...) "saltilpasning" av Kay Humphries.

jeg har lært mye av det bladet, og skulle gjærne skrevet av alt som står, men det har jeg ikke tid til nå... kjøp det selv, det er veldig lurt å ha i bakhånd.

håper det var til hjelp

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/10/2003 :  17:17:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kristy
Jeg skjønte det du har skrevet utenom dette med å måle bomvidden!?!?
Kunne du forklare litt nøyere!?!?
Altså, jeg stiller meg ca 15 cm foran hesten og ser på den, men hva ser jeg etter, hvordan vet jeg hvor bredt det jeg ser på er etc.?

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2003 :  17:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruk tommestokk! først så måler du 15cm nedenfor manken på hesten. så kan du legge noe der eller gjøre noe annet som gjør at du finner det igjen uten å lete. så legger du tommestokken foran brystet til hesten, stiller den så den liksom ligger på den plassen du har merket, og der finner du bomvidden. ellers så kan du gjøre som meg: om det er andre hester på stallen så kan du finne en annen sal som passer, funne det punktet på salen og måle der... jeg fant ut at hesten min måtte ha 30 i bomvidde, noe jeg egentlig visste fra før

jeg anbefaler det heftet, det var utrolig lærerikt.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.