hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unghest som fyller i beina...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Unghest som fyller i beina...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  09:24:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Startet opp med Champion Oppdrett igjen på 3 åringen min. Noen få dager, og hasene hovnet opp igjen. Ellers spiser hun høy, müsli fra Norgesfor, Green Power og Soyaolje + vitaminer og salt. Har nå fjernet Oppdrett fra forplanen (hun fikk bare 1 liter) - hevelsen forsvant etter få dager.

Det har jo vært diskutert hvorvidt Müsli er egnet som eneste "kraftfor" til en unghest. Men hva skal man forsøke da? Hun har tålt pelletsfôr tidligere, men har reagert negativt ved bruk av bygg.

Hesten har vi slitt med å få "feit" hele livet - og hun har nå lagt på seg til å se "normal" ut. Ribbeina synes fortsatt, men generellt er hun ganske rund i kroppen i forhold til tidligere. Bekymrer meg mest for at hun ikke skal få nok "byggestoff" + være i passelig hold i tilegg til vekst og lett trening.

Pr i dag får hun fri tilgang på høy (spiser omkring 12-13 kg pr døgn), 1,5 kg Müsli, 0,5 kg Green Power og 2 dl Soyaolje. I tilegg får hun altså 30 g Multivitamin og ca 30 g salt. Skulle gjerne ha puttet i henne mere Green Power - men hun synes ikke det er så skrekklig godt akkurat.

Det er jo en del hester som reagerer negativt på pelletert fôr. Hva er det vanlig at slik "allergi" gir utslag i?

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/10/2003 :  12:04:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Allergi for pelletert fôr:

Kan ikke hjelpe deg med hva du skal gi unghesten, har selv et føll som jeg ikke har bestemt meg for hva skal spise ennå

Men ang allergi; min hest er allergisk for melassen i pelletrert fôr. Hun kan dermed ikke spise noe som kommer i pelletsform eller er tilsatt melasse, ikke betfôr, müsli osv. Vi oppdaget allergien egentlig ved en tilfeldighet som utviklet seg til å bli rimelig akutt. Hun hadde ikke fått stort mye kraftfôr det første året vi hadde henne. Fôrte på havre og høy stort sett, men gav en halv liter løpshest til middag for å få dekket noe av vitaminbehovet. Ut på høsten andre året vi hadde henne begynte hun å tape hold, og vi bestemte oss for å gi bygg og kraftfôr og heller trappe ned på havren. Vi økte fôret gradvis, og da hun var oppe i 1 liter kraft og 1 liter bygg for dagen, begynte hun å få løs mage. Vi hadde akkurat byttet høy, så vi tenkte at dette måtte skyldes høyet (var veldig kraftig høy). Snakket med veterinær, og vi ble enig om å gi henne youghurt og bytte ut en del av høyet med halm. Hesten ble IKKE bedre, og på slutten av uken med kraftôr sto hesten med krum rygg og "sprutebeæsja" i veggen. Jeg ble lettere stresset, fikk fatt i veterinæren i en fei og fikk tatt masse blodprøver. Utslag på melasse - og kan ikke spise pellets. Alt gikk greit en stund, før vi begynte å gi 50 gr Jermin sammen med havre og kli for å få dekket vitaminbehovet. Nok en gang, dårlig i magen. Veterinæren mente at dette måtte være allergi for høy, da det var alt for lite Jermin til å kunne gi utslag. Heh! Begynte å fôre på silo, hesten var fremdeles dårlig - dessuten gravde hun ned silofôret i boksen "liker ikke dette drittet". Fjernet til slutt Jerminen, og hesten ble bra! Til opplysning er det 2% (eller noe sånt) melasse i Jermin, og teoretisk sett så burde hun ikke reagere på dette. Diagnosen hennes den gang var Colitis (kronisk tykktarmsbetennelse), og vi måtte få ny bakteriekultur tilført magen hennes før hun ble bra. Enden på visen er at i forsikringspapirerne har vi nå fått beskjed om at de ikke dekker dette dersom hun skulle få det igjen! (Vi hadde henne bare på fôr den gang hun ble syk)

En annen hest på stallen er også allergisk for melassen i pellets, men han reagerer annerledes. Han spyr! Jo, han spyr selv om det ikke er mulig. Han sto på beitet en dag og noen forbipasserende gjorde oss oppmerksomme på at "den brune ponnien holder på å dø". Da sto han på beitet og "spydde" store mengder blankt/grønt slim iblandet halvfordøyd mat ut nese og munn. Det var sikkert et sted mellom 5-10 liter som kom ut hver gang. Hesten ble kjørt i hu og hast til veterinær, og vi trodde alle at "det var det". Men nei - pelletsallergi (melassen der også)! For ham slår det seg i halsen og ned i lungene. Han får mange små pussfylte blærer i halsen som tilsist eksploderer og presser seg ut nese og munn....

Ble kanskje litt skrekkpropaganda dette, men dette er slik pelletsalleergi har artet seg hos de hestene jeg "kjenner"....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2003 :  23:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei vixi!

De for-allergi tilfellene jeg har sett, har fått reaksjoner som "byller" spredd på kroppen, samt hevelser i alle 4 beina fra kodene og opp mot hasene.Noen har vært mer hovne i bakbeina enn forbeina og det er visst pga. dårligere blodsirkulasjon.(hjertet er jo lengre frem).

Jeg hadde en unghest en gang som fikk hevelser i hasene, men det var løse beinbiter og hesten måtte opereres.Hevelsene var i perioder større, for så og være "mindre aktive".Men operasjonen gikk greit og denne hesten fungerer som normalt.

Hadde også en annen unghest som hovnet voldsomt opp i begge bakbeina, noen påsto det skyldtes at jeg foret med byggpellets, men det viste seg å være en vekstfase...Som vet. sa , kunne hun like gjerne hatt hovne forbein , men det er så nærme hjertet at blodsirkulasjonen fixa det, derfor så du det bare på bakbeina..

Vet også noen hester kan vise sterk allergi ovenfor proteiner,men da er det kanskje litt "rare" symptomer din hest viser.Som regel får visst disse hestene eksemlignende utslett og kan også få hovne bein.(ikke bare hasene).

Kanskje du kan prøve oppdrettsforet til Spillers??
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 04/10/2003 :  10:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare erfart en hest med forallergi, det var en varmblods som hovnet veldig opp i hals og under kjeven. Ikke som en stor hevelse, men store klumper rundt omkring. Det var vistnok silo denne hesten reagerte på. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  12:08:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hadde vet til henne i fjor høst p.g.a. hasene og muligheten for løse beinbiter. Han sa vi skulle avvente en periode ang. rtg, og se hvordan hevelsene utartet seg. Han mente det var vekst, og at de ville forsvinne. Og det gjorde de jo også.

Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke det er allergi mot pellets. Hun fikk Champion Komplett tidligere i høst, og reagerte ikke negativt da. Så da kan jeg bare tenke meg tre muligheter;

1. Protein (hun ligger på et inntak ca 200 g over behov) og med en pluss på 1,3 FE.

2. Vekst, hun har vokst en god del de siste ukene.

3. Løse beinbiter

Håper selvsagt på 1 eller 2... ser jo tydelig hvordan hevelsen forandrer seg i forhold til foring. Utslagene har kommet ved bruk av bygg i større mengder enn 1 liter, og nå altså ved Champion Oppdrett.

Både moren og søsteren hennes har vist reaksjoner ved å få kuler, hevelser etc. andre steder på kroppen. Men det har vært i forbindelse med beite.

Skal prøve å la henne gå på dagens foring en stund, og se hva som skjer. Uansett skal hun nå røntges før jul, så da ser vi jo om det kan skyldes beinbiter.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/10/2003 :  01:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen,vixi!

Får håpe at det ikke er beinbiter da, den "moroa" kosta meg i overkant av 10.000kr i operasjon..Den hoppa ble operert som åring, tok det etter beite og så solgte jeg henne, og nå er hun vel snart 5 år og blir trent mot dressur og alt fungerer greit.Hun var full av beinbiter i begge hasene.(Arvet fra faren..,noe jeg var klar over da 2 avkom tidligere også måtte opereres.)Alle avkommene var store i hasene allerede som føll, så jeg visste hva som kom..

Ang.evt.allergi, er det jo mange som får en reaksjon på fiskemelet som er i pelletsen.En Fullblodshoppe jeg hadde fikk byller av dette, men ingen hovne bein..?

Noen oppdrettere jeg kjenner måtte slutte å gi avlshoppa byggpellets da bakbeina hovna opp hver gang, men på avkommet som jeg hadde funka det bra, så dette er veldig fra hest til hest tror jeg..

Men er det ikke biter, ville jeg tatt en blodprøve av hesten.Det har netopp kommet en allergitest til hest som sjekker "alt",t.o.m.luftallergi,og hele testen koster ca.2000kr.Da får du et klart svar på evt.mangler osv. Lise S.(vet.på webben her) vet alt om denne nye testen og kan sikkert evt.hjelpe deg hvis du ikke finner ut av dette med foringa/allergi osv.
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  17:00:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at hesten din hovner opp i beina av champion oppdrett er fordi fôret er beregnet til drektige hopper og unghester og har dermed for høyt vitaminnivå for hesten din. Du kan "spe det ut" ved å bytte ut en del av oppdretten med havre eller bygg. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  00:06:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Kine...

Er det ikke en unghest når den er 3 år da????????
Min er 3.5 og får 4 liter oppdrett og det funker helt topp, ingen hovne bein og er rund og fin i kroppen, det eneste hun får i tilegg er høy.

Ble faktisk ANNBEFALT og fortsette med kun Oppdrett frem til våren 04, pga .at Protein-innholdet i høyet er dårligere om vinteren...

Hestene vokser jo lenge enda så jeg kan da ikke skjønne at Oppdrett blir feil å gi......?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.