hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å "lese" unghesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Å "lese" unghesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg ny hest for ca 1 1/2 måned siden, og det ble en ung hoppe på 4 (fyller 5 år snart). Jeg som ikke skulle ha unghest...!

Det jeg lurer på er hvordan dere "leser" unghester? Med det mener jeg hvordan dere tolker forandringer i oppførsel, først og fremst når man rir. Når vet man feks at hesten er i vekst? Når vet man når unghesten er "frekk", eller bare våken, eller at den er øm i kroppen? Eller om det feiler den noe? osv osv.

Jeg føler at det er noe nytt som skjer hver dag, og det er vanskelig å vite hvordan hun egentlig har det! Man blir jo selvsagt kjent med hesten etter hvert, men det hadde vært gøy å høre andres erfaringer og tanker.

Hesten min hadde litt reisesyke etter at hun kom til Norge, så de første dagene var hun veldig rolig. Men så reagerte hun på reisen + nytt for osv, og fikk en liten kolikk. Nok for henne, for hun steilet å greier i boksen, og jeg skjønte ingenting!
Etter det oppførte hun seg som en drøm- ikke å holde på med, for hun var tydeligvis ikke oppdratt, men å ri på henne var en utrolig opplevelse! Skulle ikke tro hun var så ung. Så begynte hun å bli i form, og begynte å teste med ut ved å sprake bakut i galoppen. Etter det har hun hatt noen påfunn nå og da (som å bli sint på rask, plutselig se spøkelser, noe som forkommer ofte for unghester!). Så ble hun helt merkelig, og jeg skjønte ingenting. Til slutt ringte jeg dyrlegen, og det viste seg at skoen hadde trykt seg inn i hoven! Var ikke så alvorlig, men det kan forklare hvorfor hun har vært litt merkelig i det siste. Red henne på lørdag, og da var hun fin igjen. Nå er hun også rimelig trygg og snill å holde på med

Ble litt langt dette nå, men jeg føler at selv om jeg faktisk fant ut hva som var galt, så vil det sikkert komme situasjoner igjen senere der det ikke er noe direkte galt med henne, men at oppførselen skyldes vekst eller andre ting som ikke kan "oppdages".
Var vel litt denne typen forvirring som var en av grunnene til at jeg egentlig ikke ville kjøpe meg en så ung hest, hehe

Hege

ked

Skrevet - 16/05/2006 :  22:22:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei er ikke bare med de unge.. Da den forige hesten min måtte slaktes pga skade, hadde jeg ikke penger til å kjøpe en fix ferdig en, og endte som deg opp med en baby på 4 år... Gå inn på vip'en min og les hvordan det var når han "sa ifra" om for mye i hodet, eller hva man skal kalle det.... Gøy er det uansett, bare man får riktig og mye hjelp og ikke er redd for å spørre.........

Lykke til videre
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.