hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gir opp..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Gir opp..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/05/2006 :  03:42:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel egentlig ikke så mange råd å gi, siden jeg har vært velsignet med snille og medgjørlige hester i alle år.

En 4-åring er jo bare barnet, og treningen bør være tilpasset en hest i "slyngelalderen".

Liker hun å rides på tur? Da kan du utnytte dette ved å legge inn stopper, rygginger, vendinger, tempovekslinger osv osv. på dise turene. Bare fanatasien setter grenser.

En del unge hester får aversjon mot ridebaner, for der er det IKKE noe moro, altså! Bare jobbing og krav.

Prøv med variasjon, så hesten ikke "vet" hva som kommer for hver gang, og kan pønske ut metoder å "slippe unna" på. Husk å rose veldig når hun er flink - men la henne også få kontant og øyeblikkelig beskjed når hun er "trollat". I det øyeblikk hun er snill igjen, vanker det ros.

Bruk gjerne "gulrot-trikset", som jeg ofte gjorde. En lomme full av små gulrotbiter - som BARE ble utdelt når det var fortjent - sammen med belønnende stemmebruk.

Men - som sagt - har aldri hatt en "problemhest", så jeg vet vel ikke hva jeg snakker om...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  09:24:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg fikk Tigergutt da han var 4 år gammel, og det er den værste alderen.. Brukte to år på å krangle med han, men jeg ga meg ikke enda jeg bare var 10år.. Men fikk masse hjelp av mamma og søsteren min ellers hadde jeg aldri klart det. I dag sitter jeg jo her med en ponni jeg kan bruke til nesten allt!! Vi har enda våre fighter men sånn er det ha en egenrådig rase. De har et klokt hode og de vet hva de vil, så det må man bare respektere og lure de litt...

Alle sier jeg bør begynne med ditten og datten med Tigergutt, men jeg har prøvd det meste, og den sære jævelen dør heller enn å gi seg. Har sett han sloss. Han gir seg den dagen, men kommer sterkere tilbake i morgen med nye teknikker... Står sikkert hele natta og tenker og funderer på hva han skal gjøre neste dag for å klare det han vil oppnå. Så vi har møtt hverandre på halveien, og han vet hva jeg finner meg i og ikke.

Ikke gi opp, du har den værste trass alderen nå, og desverre kan den vare et helt år eller to, men Norlandshesten lever lenge så kanskje du har 30 flotte år og 2 jævelige... Så da er det vel værst og kjempe seg igjennom de to?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 16/05/2006 :  09:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Been there, done that..Å jeg holder på enda..
Hesten min er 13 år, han er godt innridd, men alikevel må jeg streve som en hest?? hver gang vi skal prøve på noe som ligner dressur. Han setter seg i mot, svinger rompa inn,ut , opp, ned..skuldre og hals i alle retninger. Bukker og hopper, skal bare spise, bukker igjen, skyver ut ditt og datt. Kort sagt, han gjør det stikk motsatte av det jeg ber om, og topper det hele med å gå enda saktere enn sakte om det er mulig. Han er den fødte frekking, det hjelper ikke hva jeg gjør!! Sånn er han den ene dagen, eller halvtimen for den saks skyld, før han plutselig kan samarbeide 150 %. Gudene hvet hvorfor, det er nok bare slik han er..Jeg får også lyst å grine mange ganger, å annonsere han til hbo 75 øre..men slik er hesten min. Jeg velger å jobbe iherdig vidre, for jeg er jo glad i han uansett, å kan aldri i livet se for meg at andre hadde frivellig valgt å bli gammel 30 år før tiden med denne hesten.. Stå på alikevel du, det går nok bra!!
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 16/05/2006 :  09:46:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Uff av meg.....ja du kan føle at du har lyst til å grine i vinkel når du bare opplever nedturer. Men det gir seg. Det er jo en egenrådig rase og det er en grunn til at den har overlevd div. ting og tang og er en ekte rase enda. Så finn ut heller hva hun liker og utnytt det med å snike inn litt andre ting som ikke funker så bra på banen....dette kommer seg!!
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  01:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips: Sjekk om hesten kan ha vondt i ryggen.
Skrev tidligere i kveld - eh natt - et innlegg om å sjekke for vonde steder på hesten (en som var halt). Tror det var et sted på "Hest og Helse". Finn det, og les der.
Kanskje det er noe hun prøver å fortelle deg, men ikke klarer på andre måter enn å motsette seg dine "krav".
Lykke til!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  11:26:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hadde jeg ment alt jeg sa, skal jeg nå love deg at alle hestene mine hadde vært slaktet nå ;).. Spesielt Spot som var et ormeyngel fra dag en, jeg eide han jo fra han var 6 mnd.. Og det å styre opp med en ponni av DEN rasen, som samtidig var VELDIG hingst og UNG, det var mer enn nok til perioder. Men årene gikk, jeg fortsatte å fortsatte. Lærte meg nye metoder i mellomtiden. Først de 2 siste årene ca, (Han er 9 år nå), har han virkelig blitt slik "jeg ville". Nå er unghest faktene ute av det blå..

Så husk at hun fortsatt er ung, og har nok mye "trassalder" i seg enda.. Gi det litt tid, for alle del; ikke slakt, det er HELT normalt for unghester å oppføre seg slik i den alderen..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  11:57:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
SOm pappa hele tiden sier: Det er flere nedturer enn oppturer, men oppturene er veldig store!! Det var en periode jeg også hadde lyst til og sette meg ned og grine fordi hesten min var så hissig, men jeg lærte meg og godta at det er sånn hun er og nå går det mye bedre=)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også følt mange ganger at jeg bare vil gi opp hele hesten og sette meg ned og grine. Noen ganger er hun så jæ... sta, vrang og stri at du vil ikke tro det. Men når alt ser svart ut og ingen ting fungerer så vil det til slutt komme et lysglimt. Bare ikke gi opp, og ikke selg henne(da har du tapt som pappa sier når jeg bare vil gi opp ting). Det kan henne hun trenger litt lettere arbeid. Gjør noe gøy med henne som både vil glede deg og henne slik at du ser de gode sidene av hesten din og ikke bare alle feilene og manglene.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  20:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke slakt henne! Ridning er ikke alt, men lykke til, dette klarer du!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/05/2006 :  20:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jess, da er jeg tilbake. Med en dag med mye fyll og fest

Takk for alle svar, forresten.

Og ja, det var godt å komme bort - fra alt!

Kom faktisk inn fra min aller beste ridetur nå - på Rosita x 1000.
Startet hele økta med frisk galopp på lange tøyler i skogen. Rosita slo ikke opp eller noe, som var litt rart.
Så gikk vi inn på "rideenga", der vi red litt rundt, stillet og voltet litt rundt. Sjenklene gikk som en drøm. Stilte Rosita noen skritt før vi gikk inn på større volter - alt bare funka helt 100%.
Hun skummet i kjeften og begynnte å krumme nakken på riktig måte.
Prøvde galoppfatninger også. Hjelp, riktig galopp og det var ikke mer enn et press på de riktige stedene så fatta hun. Alt var i et flyt. Ikke noen bukkesprang og hopp - som jeg nesten alltid får når hun galopperer. Hun galopperte også rolig, ikke full fres. Nesten så jeg trodde hun krummet nakken og galopperte på stedet med skikkelig spenst - men tror jeg bare drømte.
Avsluttet med skritt i skogen.

Jeg er så glad nå. For første gang har jeg samme hest, som jeg kjenner fra bakken - som på ryggen. utrolig godt å ha den trofaste, rolige og sammarbeidvillige hesten når jeg sitter oppå også.

Håper Rosita lærte på "heisaturen" forrigårds.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  20:59:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så braaa, Kristine! Håper det går enda bedre med dere etterhvert :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  22:27:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg noe om situasjonen, men hvorfor blir hun ridd som en "normal" ridehest om hun egentlig skal være selskapshest?
Er jo ikke rart at hun er vanskelig til tider om hun har problemer med bena sine? Hester gjør ikke ting uten grunn, 90% av tiden er det pga smerter.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/05/2006 :  23:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet ikke jeg noe om situasjonen, men hvorfor blir hun ridd som en "normal" ridehest om hun egentlig skal være selskapshest?
Er jo ikke rart at hun er vanskelig til tider om hun har problemer med bena sine? Hester gjør ikke ting uten grunn, 90% av tiden er det pga smerter.

Opprinnelig postet av Bea

"Normal" ridehest innen dressur ja kanskje. Styrker beina hennes ved at hun setter dem bedre under seg.
Ellers går hun mest turer i skogen, som kosehest.
Men såfremt jeg kjenner at beina er OK, så kan hun brukes så og si "normalt".

Redigert av - Bustetrollet den 17/05/2006 23:49:20 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.