hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tvangsinnleggelse av gravide.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Tvangsinnleggelse av gravide.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  09:07:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I fare for å få mange på nakken nå, så er jeg rimelig sjokkert over at dette faktisk er lovelig i Norge.

Ut over dette har et foster i Norge ingen rettigheter, i likhet med de aller fleste andre land. Dersom et foster har rettigheter, så tillegger myndighetene at et foster er en person på lik linje med et voksent menneske.

I 1996 var det faktisk en slik sak oppe i Canada, hvor det ikke ble gitt gjennomslag til å gjøre noe slikt, og det ene argumentet til juryen er at dersom en slik lov kommer i land, er du farlig nær å bryte rettighetene til kvinnen som bærer barnet.

Nei, det er ikke bra å ruse seg når man er gravid. Det er ikke bra å røyke heller,og å spise reker kan være farlig. Kjører du bil uten bilbelte, dreper du potensielt både deg og fosteret. Ingen tvangsinnlegger deg for de sistnevnte situasjoner, selv om det kan gjøre deg til like stor drapsmann eller "fosterskader" som den førstnevnte. Tenk etter, dersom myndighetene mener at det er grunn for å tvangsinnlegge folk, hvor skummelt samfunnet etterhvert kan bli ..

(Eks: Gravid dame tar seg et rekesmørbrød. Blir tauet inn av sosialmyndighetene for å potensielt skade fosteret).

For øvrig ble barnet i den Canadiske rettsaken født helt uten skader eller abstinenser.

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  10:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
hm..jeg tror jeg er uenig med det. det er lettere å la vær å spise rekesmørbrød enn å la vær å ruse seg.. det er da ikke negativt på noen måte å bli avruset?
...:: ::.. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  10:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke negativt å bli avruset. Jeg mener det er negativt fordi det er en paragraf som kun retter seg mot gravide, ergo; man har en paragraf i loven som går mot alt annet. Hvor i loven står det at et foster har samme rettigheter som en voksen?

Dersom en gruppe skal tvangsavruses, så mener jeg alle skal det.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  11:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes dette er helt riktig. Barnet kan bli født med store skader, og om staten tenker litt egoistisk, så er det bedre at de bruker noen kroner på å få moren fri fra stoff mens hun er gravid, enn at de skal få kjempestore utgifter på både mor og barn i mange mange år etterpå. Jeg er faktisk så kynisk at jeg mener skikkelig narkomane og skulle blitt tvangsabortert jeg. Dette hadde blitt en lov det var umulig å gjennomføre, men hadde jeg bestemt..... (noe jeg heldigvis ikke gjør)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  11:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
er ikke enig Formosissima. Et barn har da krav på å vokse opp uten rus om det er mulig. Derfor har vi også barnevern. Når du har sett barn av narkomane født med abstinenser tror jeg du får et litt annet syn på saken. Når du ser skadevirkningene med heroin og graviditet. Og det livet moren må leve for å skaffe 2000 kr om dagen med et barn i magen. Synes det er en bra lov som beskytter de små selvom de voksne er på kjøret.

At alle narkomane burde blitt tvangsavrusa er en annen sak, som jeg delvis støtter.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  11:41:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lopke: Ja, et barn har krav på det. Et foster har ikke. Det er ingen rettigheter forbundet med det å være foster, blant annet fordi du ikke er en autonom person (anbefaler lesestoff som Hursthouse, Singer m.fl.). Barnevernet griper ikke inn ovenfor fostre.

Jeg har faktisk sett - og vokst opp med et barn av en narkoman, født med abstinenser. Så jeg har ikke noe annet syn på saken, og vil ikke få det heller.

Men nå lurer jeg litt Lopke, hvorfor støtter du bare -delvis- tvangsavrusing av andre, mens du støtter tvang ovenfor gravide? Det er berørte i alle situasjoner.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  11:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, støtter tvangsavrusning av gravide fordi man da har en sjanse å redde barnet. Mora hopper sikkert på kjøret igjen, men man har spart kanskje ett liv. Om dette barnet detter uti, vil det berlaste staten for millioner fremover.

Å tvangsavruse narkomane kan kanskje hjelpe noen ganger, jeg vet 100% at du ikke kan holde en narkoman/alkoholiker vekk fra rusen etterpå om de ikke selv er motivert for avrusning. Ergo blir det penger ut av vinduet.

Er også enig med Torhild at det beste var tvangsabort til alle narkomane. eller påtvunget p-sprøyte eller implantat.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  12:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, det er ikke negativt å bli avruset. Jeg mener det er negativt fordi det er en paragraf som kun retter seg mot gravide, ergo; man har en paragraf i loven som går mot alt annet. Hvor i loven står det at et foster har samme rettigheter som en voksen?

Dersom en gruppe skal tvangsavruses, så mener jeg alle skal det.

Opprinnelig postet av Formosissima

§ 6-2. Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke.

Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder.

§ 6-2a. Tilbakeholdelse av gravide rusmiddelmisbrukere

Det kan vedtas at en gravid rusmiddelmisbruker uten eget samtykke skal tas inn på institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, og holdes tilbake der i hele svangerskapet dersom misbruket er av en slik art at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig. Fylkesnemnda skal samtidig ta stilling til om det skal være adgang til å ta urinprøver av den gravide under institusjonsoppholdet.

§ 6-3. Tilbakehold i institusjon på grunnlag av eget samtykke.

Når en rusmiddelmisbruker på grunnlag av eget samtykke blir tatt inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, kan institusjonen sette som vilkår at misbrukeren kan holdes tilbake i opptil tre uker regnet fra inntaket.

Ved opphold i en institusjon med sikte på behandling eller opplæring i minst tre måneder kan det også settes som vilkår at misbrukeren kan holdes tilbake i opptil tre uker etter at samtykket uttrykkelig er trukket tilbake. Tilbakehold kan bare skje opptil tre ganger for hvert opphold. Dersom misbrukeren rømmer, men blir brakt tilbake innen tre uker, regnes utgangspunktet for tilbakeholdsfristen fra det tidspunkt misbrukeren er brakt tilbake til institusjonen.

som dere kan se eksisterer loven om tvangsinnleggelse om du er til fare for deg selv eller andre. Gravide heroinister er særlig det. Men problemet med narkomane m/u. barn er manglende behandlingstilbud, køer, byråkrati, flukt og fengselsopphold, sykdom, OD, osv osv..
Og man kan ikke behandle en person som ikke vil behandles.. veien til plata er kort.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  12:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten tanke; Etter 12 u har man ikke lov å ta abort. Fosteret blir da regnet som et individ. Et individ har rettigheter. Hvorfor utsette fosteret for den påkjenningen det er å bli avhengig av narkotika
for så etterpå å fjerne det fra moren når man blir mer og mer fokusert på forebygging og at det er den eneste varige løsning?
Oppbyggningen av kroppen (celledeling/den rent fysiske prosessen) er utrolig avansert og kompleks og mye kan gå galt selv med friske og gode vekstforhold, hvor utsatt er ikke da et foster for skader om moren bruker narkotika, pluss påkjenninger som abstinens og avhengighet?
Jeg så også en positiv effekt i art du viser til!
Om (bare) halvparten av mødrene blir fratatt barna etter svangerskapet vil det faktisk si at 50% av dem klarer seg, noe som er bra!
De hadde garantert ikke klart det uten tvang...
Jeg synes dette er en bra lov og å blande inn rekesmørbrød! er tull i en så alvorlig debatt...
Som med de fleste problemer; overgrep, rus, adferdsvansker, oppvekstvilkår, skoleproblem osv er problemet at man venter for lenge med å gripe inn og på feil plass.
Man må ta overgriperen og ikke offeret, være seg foreldre eller miljø.
Jeg tror på forebygging som varig løsning. Klarer ikke den gravide/foreldrene å ta det ansvaret de har pålagt seg selv må de ha hjelp.
Samme med den 11 årige jenta som ble gravid, det skulle vært grepet inn overfor foreldrene hennes for lenge siden....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  12:56:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lopke: Ja, det var jo denne loven jeg refererte til i innlegget mitt ... ! Men det står fortsatt ingenting der om rettigheter til et foster ;-)

Harneshaug: Det er lov til å ta abort etter uke 12. Men da av særskilte medisinske grunner. Uke 12 er grensen for selvbestemt abort. Hva er det du mener gjør et 12 uker gammelt foster til et individ? Hvilke egenskaper har det etter 12 uker, som det ikke har i 11. uke?

Jeg er ikke i mot tvangsinnleggelse på generell basis, dvs. det skal i såfall gjelde for alle, og ikke ene og alene gravide. Jeg mener at de ved å bruke tvang kun mot gravide, bryter ved diverse rettigheter man har som menneske. Bl.a. retten til å bestemme over egen kropp. Det er mer enn kun gravide som skader berørte parter ved narkotikamisbruk.

Jeg synes ikke nødvendigvis denne loven er bra, og jeg blander inn reker så mye jeg vil, faktisk ;-) Reker kan også være skadelig for fosteret. Skal vi arrestere folk som spiser det? Hva med de som tar seg et glass vin? En røyk? Goshj, de skader en potensiell person. (Nei, jeg mener ikke det er riktig å røyke/drikke under graviditet, men for å illustrere).

Det er slettes ikke alle situasjoner hvor barnet er ønsket heller.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  12:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men nå var ikke dette ment som en debatt om abort, fostres eventuelle rettigheter, rekesmørbrød vs. sniffing, men angående en lov om tvang. Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 15/05/2006 :  13:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Moren er ikke selv i en situasjon der hun er istand til å si at hun vil inn og avruses. Derfor er det andre som gripe inn og se til at det skjer når det er flere liv med i bildet som står i fare for å bli narkomane.

Det skulle vært mye omgjort i ruspolitikken i Norge... Veldig lite jeg støtter, men dette må være et av di tiltakene som faktisk er rett!
Ungen må få en sjangs til et normalt liv. Den har tross alt ikke bett om å få komme til, og hvis den skulla ha fått valgt, så hadde den nok valgt en annen mor!!!

Har vært mye i kontakt med narkomane, og di er IKKE istand til å ta seg av barnet etter fødselen heller, så skal di ha noen som helst slags mulighet til å klare seg (mor og barn) må di tvangs avruses!

Desverre er det ikke helt som Harneshaug ser det, at når det ikke blir fratatt i 50 % av tilfellene så har det gått bra....
Det er alt for mange eksempler på det der ute, at narkomane har barna sine alt for lenge og di går for lut og kaldt vann!!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  13:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
11-uke 12 uke.. hva som er barn, foster, slimklatt får være opp til den enkelte. Vi må følge loven for selvbestemt abort og den er satt til 12 uker pr. idag.

Jeg la inn paragraffene for å vise at det IKKe kun er gravide som blir tvangsinnlagt som du hevder i forrige innlegg.

Det er ikke kun medisinske grunner som tilsier abort etter 12 uke.

retten til å bestemme over egen kropp tar vel litt overhånd om det er lov å påføre et barn narkotikamissbruk. Da er det jo ikke bare snakk om en men to kropper. Vi er vel enige om at et 8 mdr gammelt ufødt barn er en kropp?

"Det er mer enn kun gravide som skader berørte parter ved narkotikamisbruk"
ja men ikke fysisk som gir fysiske men.

Jeg kan ikke helt se ideen med å sammenligne rekesmørbrød og heroin.
Heroin er ulovlig.. reker, honning osv FRARÅDES til gravide/spedbarn. Men det er ikke noen dødssynd. et glass rødvin er heller ikke skadelig. Men må behøver ikke ta hele flaska.

men vi blir nok ikke enige.. Jeg synes det er bra med den loven da vi her snakker om to individer og ikke et. Den ene kan ikke ta vare på seg selv, når moren heller ikke gjør det må staten gripe inn.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  13:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men jeg er for bruk av tvang når det er for å forhindre skader på andre!
Narkotika er forbudt dermed bryter de loven. Andre som bryter loven må i fengsel- det er tvang... hvorfor skal gravide narkomane slippe unna?
rekesmørbrød er ikke forbudt. jeg har selv 2 barn og synes du selv bringer tema ut av fokus med å blande inn reker. Om dette ikke skulle handle om abort, skadevirkninger ol. får du holde deg unna reker da de tekninsk sett er lovlige
Det er IKKE narkotika og skadevirkningene både fysisk og psykisk er store. Barnet kan ikke velge å slippe unna, derfor må noen andre se etter dets rettigheter, og JA et foster etter 12 u bør ha rettigheter.
Narkotika er et selvfåført problem i henhold til sykdom og derfor skiller jeg de av.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.