hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Natural catmanship"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 "Natural catmanship"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  09:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, eh... jeg kjeder meg litt om dagen. Så fikk jeg den gale ideen g trene NH med katta mi. Det funka dårlig siden de ikke har samme "språk" som hester.

Så det jeg lurte på var, noen som kan lære meg å komunisere med katten min? Få den til å stole på meg?

Eh... ja..

lino

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  10:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Katter er ikke flokkdyr, så de har ikke ønske eller behov for å se deg som en leder.
Men så lenge katten kommer hjem til deg hver kveld, stoler den nok på deg, at du har satt frem mat og vann som venter på den, og at det er trygt å være hos deg.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  10:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det går ann å lære katter ting å, katta hjemme hos mamma og pappa er med på å åpne kjølskapdøra når han skal ha mat ;)
Dette er bare et eksempel, men synes kattene er mer selskapsdyr og personlige enn folk skal ha dem til -> ikke ment mot deg Lino for er enig i det du sier ang at katter er selvstendige individer..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  10:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Katten min VIL ikke lære noe som helst . Han er så teit! Neida Bare jeg som skulle ønske han var en hest....

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:10:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hva med klikkertrening? Det funker jo på alle dyr.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2006 :  12:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller kjøpe seg skippskatt..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:41:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skogskatten til bestemor er utrolig lærevillig. Vi bruker smågodt som premie, og han kan nå ligg, bli der og kom. I tillegg kan han hoppe opp og gå ned. Men han adlyder bare når han vil det selv da.. :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/05/2006 :  13:52:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Å trene en katt med mat, eller også klikkertrening, tror jeg kan funke bra.
Katter er ikke interessert i å glede deg som leder, som nevnt over. Så det skal mye til for at de gjør noe uten at de motiveres av mat.
men de er jo msarte dyr, så de sjønner nok hva du vil frem til når du skal trene dem,om de gidder er en annen sak:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  15:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hvorfor kjpe skipskatt? De er da akkurat som nadre katter, bortsett fra at de har en defekt. En defekt som kan bli skadelig for dyret, og hemmer dyret i bla jakt.
Det er som mennesker har en ekstra tå, en defekt, som absolutt ikke bør avles på.
En skipskatt er altså en katt som er handikappet enkelt og greit.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2006 :  16:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor kjpe skipskatt? De er da akkurat som nadre katter, bortsett fra at de har en defekt. En defekt som kan bli skadelig for dyret, og hemmer dyret i bla jakt.
Det er som mennesker har en ekstra tå, en defekt, som absolutt ikke bør avles på.

Opprinnelig postet av Bea

Yeah right. Ser det

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:07:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde med mat som belønning (leverpostei som han er veldig glad i)
Han gadd litt i starten, men klarte det ikke helt og hvis han ikke forsto bare gikk han. Han var ikke så opptatt av maten. Får prøve noe annet som belønning så han ikke bare mister fokus og stikker.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  17:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Yeah right. Ser det

Opprinnelig postet av X-tine

Hæ ? Hva er det du mener du ser?

Det er en grunn til at katter med ekstra tær ikke kan stilles ut. Det _er_ en genetisk defekt.

Jeg ser uansett ikke poenget med å dra inn katter med defekter i denne diskusjonen, siden det ikke har noe med saken å gjøre. Antallet tær påvirker ikke hvilke treningsmetoder som fungerer.

Tror nok positivt forsterkninger fungerer bedre på ikke-flokkdyr som katter enn negativ forsterkning. Så jeg ville prøvd klikkertrening !
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2006 :  18:40:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Yeah right. Ser det

Opprinnelig postet av X-tine

Hæ ? Hva er det du mener du ser?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Jeg ser på min egen katt.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og din egen katt har annet kroppspråk og instinkter enn andre katter?

Hvordan kan du se at katten din "ikke" har en genfeil som gjør at den får ekstra tær? Er du genforsker?

En treningsmetode som ikke fungerer på katter, den fungerer ikke på katter. Enten de har defekter eller ikke. Vanskelig å akseptere kanskje, men fakta er at en "skipskatt" er en ellers helt ordinær katt bortsett fra disse defektene på beina.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2006 :  18:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og din egen katt har annet kroppspråk og instinkter enn andre katter?

Hvordan kan du se at katten din "ikke" har en genfeil som gjør at den får ekstra tær? Er du genforsker?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Nei, den har samme kroppspråk og instinkter som "normale" katter.

Den har en genfeil og jeg er ingen forsker.

Men, skippskattene er "såppas sprengt i hodene sine" at de er mer lærevillige. Med dens streke personlighet er de mer "folketam" og liker og være tilstede der det skjer ting. Det er nok ingen andre enn de som har og kjenner skipskattene som vet hvordan den oppfører seg. Hvis jeg tar feil der, så er det noe med slaget her i fylket som er "sprengt"!

Hilsen Kristine, som har(og vet av) skippskatt som ruller, gir labb, sitter og ligger på komando.

Redigert av - Bustetrollet den 14/05/2006 18:56:38 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skipskatter som du kaller de, kan oppstå blant flere raser og huskatter. Jeg tviler på at denne defekten fører til en annen lærevillighet enn normale katter.
Skipskatt er ingen rase. Det er kun en betegnelse på katter med ekstra tær. Mao; "Skipskatter" kan komme i like mange adferdsvarianter som normale katter.

De "skipskattene" jeg har møtt har vært helt vanlige katter, rent adferdsmessig. Ingen av de har vært "sprengt i hodet"

Alle katter kan rulle, gi labb og gjøre andre triks. Så lenge man finner ut hva som motiverer de er det fult mulig.

At du kjenner et par "skipskatter" som kan ditten og datten er ikke automatisk ensbetydende med at denne defekten gir større lærevillighet. Man kan ikke påstå noe slikt basert på kun noen få enkelttilfeller.

Redigert av - Skogstroll den 14/05/2006 19:02:54 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.