hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur i sprang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Dressur i sprang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  01:39:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hva er det med spranryttere og dressur? De fnyser av ordet, jeg var på stevne idag, og ser for n`te gang en gjeng på oppvarmingsbanen som sitter med pleham bitt el med en hest som nesten biter seg selv i bringen? har de overhodet lært hva loddplan er? Er spranghester og rytter overordnet å kunne ri på bakken og hestens fysikk og skjelett?
Vet de hvordan hesten hestens skjellett ser ut når de rir hesten med nesa inntil bringen?

Hva har skjedd med pen ridning i sprang?
Er det om å gjøre komme seg over hindrene fortest mulig så lenge man ikke river?

Dressur er kjedelig hører man ofte, når jeg ser på sprang blir jeg direkte kvalm, det man ser er en gjeng hester med en haug lærreimer som holder ditten og datten på plass, man kan jo lure på hva som er galt , om man er avhengig av lærreimer og sterke bitt forå kontrollere hesten i en sprangbane.
Mye er direkte stygt.

Det ser man ser er ofte er harde hender, riv og røsking, stygg sporebruk.
Som en eldre dame ofte sier på sprangstevner ( hun er har vært mange år i gamet) er vi på sykkelstevne eller i et stevne i ridning, med levende individer?

Kan se ut som et sykkelstevne sånnn som de sitter sykler med tøylene, kakker med søorene og hender så harde som det skulle vært et metallestykke de har mellom bena.

lino

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  10:11:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
De som rir styggest på stallen vår er dressurryttere.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  10:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg så en ordentlig flott sprangekvipasje en gang, fyren red på vanlig trinsebitt, hesten hadde mye fremdrift, men når han satt litt i salen og ledet litt med tøylen så sakket hesten på farten og det så virkelig harmonisk ut!
altså, det må ha vært en ordentlig grunnridd hest i dressur, det er så mye stygg ridning i sprang, er helt enig med deg!
jeg skjønner ikke hva små damer skal med hete hingster som de må ha alt mulig ekstrautstyr på for å kontrollere, vinne er en ting, men det er jo noe som heter å vinne med stil;):p
uff blei rotete dette her:P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  10:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Nei det er mye stygg ridning. Har en dressurtime og en sprangtime i uka. Liker ikke dressur, men det må til. Rir ganske fort selv ,men ponnien min trenger litt fart får å komme over. Sist stevne jeg red (på sandnes og jæren) red jeg nåk ganske stygt, ellers syns jeg ikke at jeg rir så utrolig stygt.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 14/05/2006 :  10:53:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel derfor Feil og Stil har begynt å bli mer brukt. Der kan rytterene selv få høre hva som er galt, og prøve å forbedre det.
Men dressurtimer har alle godt av, at hesten ikke er myk/ikke er god å ri i dressur, er ikke noe unntak.

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:05:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Er mye gode ekvipasjer også, for all del. :)
Er nok mye stygt i alle grener.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:16:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er like mye stygt i alle grener. Sprangryttere kan dog til tider være litt flinkere til å vise det. Men ellers tror jeg nok det foregår ufattelig mye hjemme på dressur/trav/ovalbanen som vi ikke ser .. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:28:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig glad i sprang, men synes også at dressur er både morsomt og viktig! At hesten er myk, lydhør og smidig er jo en fordel uansett hvilken gren man vil satse på. Men er enig i at mange sprangryttere rir stygt :| Alskens hjelpemidler blir brukt for å kontrollere hesten, uansett hva "feilen" er. Pleier ofte å se på sprangstevner, og det er sannelig litt av hvert! Desverre er det ofte de som sitter med pisken på som vinner... alt for ære og berømmelse! Sukk.

Men så skal det også være sagt at det er mange gode sprangryttere der ute, som behandler hesten med respekt og kjærlighet :) Det er herlig å se en flink ekvipasje fullføre en god runde på sprangbanen!

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  14:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Enig med Linda B:)

Ikke bare er det viktig for hesten sin del at den arbeider riktig, men en hest som går pent og setter bakbena under seg vil også kunne hoppe 10-20 cm. høyere. Og det bør vel være et mål for de fleste sprangryttere?
Gå til toppen av siden

Hestegalehelene

Skrevet - 14/05/2006 :  15:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes ikke at dressur er kjedelig jeg. Det er jo bedre enn ingenting.
Vil dere heller bare sitte og se på tv f.eks?
Jeg liker også sprang bedre men det er jo viktig og faktisk kunne styre hesten riktig over hinderne!

Noen enig?

Jeg håper ikke at det snart er med dressuren

Helene Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:26:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir vel egentlig mye mer dressur/bakkearbeid en jeg hopper, selv om jeg egentil er en utpreget sprangrytter (rir felt nå da, så dressuren må jo også være på plass).
Greia er jo at for å kunne få resultater på sprangbanen må man jo ha en godt sammensatt / gjennomridd og lydig hest. Dette kommer jo mye av dressuren, hjelper ikke om hesten hopper alt man styrer på om man ikke treffer hindrene, dessuten når man kommer litt opp i klassene så blir det litt mer teknisk og da vil ikke hesten kunne hoppe bare på fart og "heisa"ridning lenger, dessuten så vil vel fort ligge igjen en drøss bommer etter deg da sprangene blir flate.
Etterhvert vil hesten også mest sannsynlig begynne å stoppe..

For all del, kan gå litt fort da jeg hopper også, men dette er noe jeg jobber med, og ser også når jeg kommer mer gjennom i dressuren så går det også gjerne mye bedre på sprangen også. For da vil hesten svare bedre for små forholdninger og når jeg rir fram.
En trener sa engang til meg hindrene er det hesten som skal hoppe - ikke du - jobben din er å ri hesten fram til hindret og tilrettelegge for en best mulig sprang.. Med andre ord, jobben våres på sprangbanen ligger mellom hindrene, komme over er det minste problemet..
For å klare dette må dressuren være på plass, så ja, dressur trengs i sprang..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  18:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men noe som er viktig å huske på; er at det faktisk er max-tid på banene, og rir man for rolig eller for store svinger så blir det overskreden max-tid og feilpoeng uansett hvor pent det ser ut!!!
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  18:40:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien min er en sprangponni og jeg må si det at det er ikke alle som rir så stygt.. Jeg rir sprang 1 dag i uka, 3-4 dressur og resten tur. For meg er dressuren utrolig viktig for å yte bra i sprangen!
Da jeg fikk ponnien min var hun ikke ridd så godt så jeg har trent masse dressur og det har gjort store fremskritt i sprangen. Svingene er blitt bedre, hun er mer samlet, hopper mer korrekt, osv. I tillegg hopper hun faktisk høyere enn før..
Vi bruker martingal i sprangen, men det er det eneste. Hun har aldri gått med annet enn mildt trinsebitt og jeg prøver så godt jeg kan å være følsom med hendene. Selvfølgelig må hun jo ha støtte på ytvendig, men jeg bruker minst mulig innvendig (tøylene).
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:49:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Liker ikke feil og stil jeg. Derfor liker jeg det ikke:
Hest 1:
En hest som hopper alt den blir styrt mot.

Hest 2:
En hest som kikker.

Hva er lettest og ri? Jeg har en hest 2. Også er det det at dommeren favoritisere noe sjukt!!

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  19:31:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
skønte ikke innlegget ditt helt jeg roxy-gullet

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  19:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
en god spranghest burde ha godt grunnlag i dressur. jeg var på et stort stevne for ikke så lenge siden, der var det 2'er klasse tror jeg.. og rytterene til disse hestene red jo innmari fort, piska i ett sett. det viktigste for de var å ri så fort og feilfritt som mulig, det var visst ikke tanke om å ri en god bane. men de fleste rytterne fallt av i for bråe svinger rett etter et hinder o.s.v,

Jeg elsker sprang selv! men rir det kun 1-2 ganger i uka og da har jeg store svinger og en god galopp. rir også dressur/bakketreing 1-2 ganger i uka, hadde jeg ikke gjort det kunne jeg bare glemt å ri sprang.. fo jeg har innridd sprangen på ponnien min selv og da må jeg ha et godt grunnlag først;) dette ble kansje litt rotete men...

Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.