hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn ung hest! Råd??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn ung hest! Råd??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  00:20:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 3 år gammel Araber hingst som er litt tynn, skulle ønske jeg fikk han litt opp i vekt..
Han får masse høy (av god kvalitet) hver dag, så mye han bare orker!
han får også 3 liter oppdrett kraftfor, 2 l havre og 2 l bygg pr dag + vitaminer.
Han er begynt å bli sånn passe kraftforlei nå så jeg kan ikke akkurat skru opp mengdene.
må vel legg til at han er en sunn og frisk, har fått ormekurer og skjekket tennen. Så det er ingenting galt med helsa hans.

Må jeg bare leve med å ha en mager hest, pga. rase og alder, til han blir eldre?
Eller finnes det noen gode råd om oppfeiting av hester som har vanskelig med å legge på seg?

ALLE råd tas imot med stor takk!

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/05/2006 :  00:33:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Han får alt for mye kraftfor! Med en slik kraftformengde vil du ødelegge tarmfloraen hans, slik at det høyet han får ikke blir fordøyd skikkelig, og da hjelper det ikke hva du stapper i han. Dropp havren og byggen, fortsett med tre liter oppdrett, del det opp så mye som mulig. Fri tilgang på godt høy er bra, ha gjerne også betfor i oppdretten, det tilsetter fiber og smaker godt, de fleste hester elsker det. Olje er et bra alternativ til kraftfor, det har mye energi på lite volum og egner seg fint til å få hester til å legge på seg, gi 2-3 dl for dagen. Blander du dette i betfor vil han nok spise det om han ellers synes det er ekkelt å få olje på tørt kraftfor.

Godt grovfor skal være nok til å få en hest til å legge på seg, for mye kraftfor ødelegger bare for grovforet. Så ved å gi mye kraftfor ødelegger du egentlig bare for deg selv..

Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  11:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svaret!!!!

Jeg gav han ikke havre og bygg til å begynne med, han la ikke på seg da heller.
Derfor tenkte jeg at tilegg måtte jo kunne hjelpe på..
Men dersom dette ødelegger opptaket av grovforet så slutter jeg med det ØYEBLIKKELIG!

Heldigvis så er beite sesongen her strax, håper det vil hjelpe på..
Bete-for høres kjempe bra ut, men har aldri sett det engang!
Bor i "gokk" , toppen av Norge..
Her oppe har jeg ikke hørt om noen som selge det!

Noen andre???

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:30:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
FK selger betfor, og hvis din lokale FK butikk ikke gjør det, kan du jo spørre om de ikke kan bestille til deg...er jo verdt et forsøk
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  21:19:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvorfor gir du ikke oppdrett fra felleskjøpet?

hesten til venninna mi var tynn den og og hu gav nesten det samme som deg og når hu gikk over fikk hun en rund og go unghest

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/05/2006 :  21:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor gir du ikke oppdrett fra felleskjøpet?

hesten til venninna mi var tynn den og og hu gav nesten det samme som deg og når hu gikk over fikk hun en rund og go unghest

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Hesten får jo 3 liter oppdrett..

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  21:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Høres ut som han bør legge på seg, ja, og hva er det en hest trenger som inneholder fett og gjøre-hest-tykkere-midler?
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  00:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vær forsiktig med formye proteiner til unghest. Hesten din får store mengder med proteiner. Både fra oppdrett, bygg og høyet. Godt høy er bra men da bør han få minfdre kraftfor. En unghest kan godt få 2 eller 3 slått av høy dersom han får fri tilgang og resten av forplanen er balansert. Jeg er ikke overbesvist om at oppdrett er et godt nok for till dyr i vekst heller ikke til drektige/diende hopper. Etter mye reasearch og leting gikk jeg over til youngstock fra Spillers til åringen min og resultatene kom allerede etter en uke. La på seg, ble rund, jevn og fin med ekstremt blank pels.... Han får det han vil av høy men jeg blander høyet med to forskjellige sorter av ulik kvalitet. Han får også godt med betfor og dersom en velger for fra en litt dyrere leverandør, som eks Spillers så kan en godt supplere relativt mye med betfor rett og slett av økonomiske fordeler.... Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt et par telefoner, lett litt å nett og undersøkt litt. Spillers har vertfall et fantastisk fiberfor som skal hjelpe hester med vektproblemer, da som bygger overlinje... Slike mengder som du forer med av ulike slag så er jeg nesten sikker på at du vil spare penger på å kjøpe ett balansert fullfor....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/05/2006 00:31:53 Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  10:17:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange fine svar!
har Spillers en nett side? det kan da ikke skade å prøve å bytte for-type! Det er kun FK som selger for til hester i mitt "nær"område. Men min lokale butikk selger ikke betfor, skal mase litt å prøve å få de til å ta det inn.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  13:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Legger ved en adresse, det er til hun som sitter på ekspert panelet i hestemarked. Ta en prat med hun og hun vil hjelpe deg videre med kontaktperson i ditt område. Du får sikkert til en ordning med leveranse, de yter god service. Elles ville jeg sett på Eggermann eller Havens... Eggermann er et meget bra for.

http://www.hestemarked.no/panel.asp?hvem=8

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  13:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
soyaolje:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:02:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
havens er veldig godt for!

de har mye for som til mange typer hester som brukes forskjellig!

send meg en mail til ondkrabbe@msn.com så sender jeg nr til hun som selger det og vet hvor de som selger det nær deg er

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  14:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spillers side er Spillers.no ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 16/05/2006 14:18:45 Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  08:23:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Hadde samme problemet! Gav 1 ltr betfor (målt i ublandet form) og 2 dl sojaolje pr dag, det gjorde underverket! I tillegg til 3 ltr oppdrett og 2 ltr havre, byttet ut oppdrett med energi når hesten var 3 år!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  09:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes enkelte gir ALTFOR mye kraftfòr! Lær dere litt om foring av hest og hvordan fordøyelsessystemet fungerer før dere putter i dem ting og tang...Det er faktisk ikke vanskeligere enn å søke litt på nettet...blir så frustrert av de som bare kjører på med kraftfòr uten å tenke på hva det gjør med hesten! grr...uvitenhet er det verste som fins...

godt vi har slike forum som dette der folk kan spørre hvis de lurer på noe....
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  22:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes enkelte gir ALTFOR mye kraftfòr! Lær dere litt om foring av hest og hvordan fordøyelsessystemet fungerer før dere putter i dem ting og tang...

Det er nøyaktig derfor jeg spør om råd her!
Syntes liksom ikke at jeg bare kunne øke og øke på kraftforet..
En Araber er ikke så stor så jeg følte at det blei helt galt å gi så mye kraftfor!

(Har hatt flere unghester tidligere, men har heldigvis sluppet å feite de opp.)

Det var faktisk en dyrlege som mente at jeg burde øke mengdene til Araberen.
Etter hennes utsagn måtte jeg bare spørre folk her..

Jeg har nå kuttet ned på oppdretten til 1,5 liter pr dag. Og gir han epler, gulrøtter og annet frukt&grønt i tilegg. Samt Soyaolje.
De dagene han trenes får han nå 0,5 liter havre i tilegg.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.