hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mitt syn på sprang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Mitt syn på sprang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Flokus

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, nå skal jeg prøve å gjøre dette innlegget så kort som mulig.

Jeg legger ofte merke til at det er rytteren som får mest oppmerksomhet av folk (nå ser jeg bort fra hestepassere) og ikke hesten, når ekvipasjen har gjennomført en strålende runde. Er det ikke hesten som hopper og får ryttern til å fyke i været og motta all applausen? Jeg vet godt at det er ryttern til hesten som har trent hesten, men hesten hadde aldri klart å hoppe så høyt uten at hesten er den han er, vel?

Noen som kan si meg litt om hvordan dette virker? Det er vel veldig likt i alle andre grener, men nå er det vel hesten som fortjener mest av rosingen, for i f.eks. dressur er det jo ryttern som har lært hesten alt den kan, og SELVOM spranghester kan mye dressur, er de på lang avstand fra dressurhester?

Dette ble et veldig vanskelig leselig innlegg med en del roting. Gi beskjed om det er noe du ikke forstår ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:06:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Begge fortjener det, vel? Begge jobber. Ihvertfall min hest må man jobbe mye med for å få over hinderet!

Og jeg blir skikkelig stolt av han når vi klarer det

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, begge fortjener det jo ;-).. Men i en artikkel jeg leste på Hest.no var det kun nevnt hesten EN gang og ryttern ble omtalt som super, flink og bra og navnet ble nevnt flere ganger..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  20:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Om du tror det er mindre arbeid å få en hest til å bli en god spranghest enn å bli en god dressurhest, tar du feil.
Vi holder på å utdanne en hest nå, og selv synes jeg sprangdelen er vanskeligere enn dressurdelen. Selvsagt kan hun hoppe, men det hun må lære er jo tilpasse stegene mellom hindrene, å satse på riktig tid, hoppe langt og høyt nok samtidig som hun ikke hopper for langt og høyt, hoppe rett på hinderet osv..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  20:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det er jo rytteren som forteller hesten hva den skal gjøre, hvor store avstander det er, hvor mange galloppslag mellom det og det hinderet, hvilke svinger man skal ta i omhopping osv. Det nytter ikke å ta en kanongod hest inn på banen med en "nybegynner", hesten vet jo ikke hvordan banen er osv, den hører på rytteren. Så blir det riv/stopp osv, er det veldig ofte rytterens feil. Ta meg i sist stevne, jeg red godt frem hele grunnomgangen og omhoppingen, men plutselig tenkte jeg på det nest siste hinderet at dette steget blir for langt, tok en halvparade, og kom i bunn av hinderet, noe som endte med riv. Hadde jeg heller trykt på, så hadde ikke hesten revet. Men hesten hørte på meg, og jeg tok avgjørelsen, og derfor blir skylden min....
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:40:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Uten en god rytter får man ikke en god hest. Greit nok at hesten gjennomførte supert, men den forstår ikke det som står i en artikkel likevel. Det kreves veldig mye for å utdanne en hest til å gå sprang, jeg trodde det var bare barnemat, men jeg tok skammelig feil. Det er noe av det mest slitsomme jeg noensinne har gjort.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  21:17:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Tror en spranghest får like mye ros som en dressurhest.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  23:12:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
har lagt merke til dette jeg å! i det meste ryttersport igrunn, ikke bare sprang. krever jo sammarbeid for de fleste for å komme seg gjennom ei sprangbane, dressurprogram, feltbane...osv.
har også lagt merke til mye i sprangmiljøet, at folk skylder ofte på hestene sine når noe går galt.(yngre ryttere for det meste) det synes jeg er feil...

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  23:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg vet heldigvis forskjellen på når det er min feil og når hesten min er en bitch. Jeg vil påstå at 99% av gangene vi ikke kommer oss over et hinder er det min feil.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  00:38:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Syns både hesten og rytteren bør få ros eg.Det er jo samarbeid,det er vel halve poenget.At rytteren og hesten jobber ilag.
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  10:51:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet heldigvis forskjellen på når det er min feil og når hesten min er en bitch. Jeg vil påstå at 99% av gangene vi ikke kommer oss over et hinder er det min feil.

samme her...
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 14/05/2006 :  11:19:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det tar lange tider før en rytter kan se på seg selv som en god sprangrytter. Mange misforstår og tror det er hesten som er flink, men rytteren er ikke. Hesten bærer oss riktignok over, men rytteren har mye arbeid med å plassere hesten hvor han/hun vil ha den, ta fornuftige svinger, regulere tempo, varme opp hesten nok osv osv, og samtidig holde hodet kaldt. Det med at de nevner rytteren mange ganger, har kanskje også noe med at de rir 2-3 forskjelige hester. Og en del folk som leser nyheter og slikt, er kanskje ikke veldig interessert i å vite hesten sitt navn..:Men både hest og rytter har begge to mye arbeid.
- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  14:32:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Noen ganger er det hesten som fortjener all applausen, andre ganger rytteren.

Som oftest en kombinasjon av de to. Og mange hester setter da like stor pris på applaus som det rytteren gjør?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  15:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger er det rytter som gjør hele jobben, andre ganger hesten:) Min forrige hest bar meg som regel rundt hele sprangbanen, da jeg hadde store stevne nerver, men på trening var det jeg som red! Min nye hest står også på for meg. Disse hestene fortjener all ros og skryt de kan få, men selvsagt vil jo jeg også ha litt. Det er viktig for ryttere å få høre når de gjør det bra.
Hege Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  10:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
min forige hest ordnet alt selv nesten. jeg måtte bare ri han til han så hinderet, passe på att ikke tempoet kom i 250 kilometer i timen, å sjekke at han hadde rett galopp;)Han var 15 år og en kjempe rutinert sprang ponni...på den ponnien jeg har nå må jeg mere ri... Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  15:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Det er jo viktig å klappe og rose hesten etter en god runde;) trur ikke hesten skjønner heelt det der med klapping asso...de fleste hester får vel masse ros og namme etter en vellykket runde;)
Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.