hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skl vende hoppa mi til å gå barfot, noen tips???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Skl vende hoppa mi til å gå barfot, noen tips???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Gomp1

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  19:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig dette er oppe fr afør, men spør likevel... Har ei traver hoppe på helför nå... hu går ikke løp mer, så planen er å la hu gå barfot ut sommeren... det gikk veldig fint de første ukene, men nå har hu dessverre for meg blitt sårbent Hu har egentlig veldig fine høver... og hu ømmer seg bare når hu kommer på spisse steiner, eller vansklig og hradt underlag... Er det noen som har noen tips til åssen jeg kan få bedre høver?? Som å smøre på noe??? eller noe sånt??? kanskje litt teit å spørre om ,en er verdt et forsøk

Mocca21

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  00:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har godt barfot om sommeren, men på vinteren har han selfølgelig sko... men tilbake til saken, hver gang vinter skoene kommer av går det bra en uke eller to, men så begyner de små spisse harde steinene å gjør ont... dette har godt over etter en liten periode... prøv å la henne innbille seg at det er mykere en plass.. som min han går konstant i kanten, uansett om det er flere steiner der.. snål gubbe! :) ( vi er ikke noe hindring i trafikken akkurat..) ;)

hmmm, lurer egentli hvorfor hester blir slik, med det samme vi er inn på temaet... for skoene ligger jo helt i ytter kant av hoven, og hoven blir løftett noen millimeter høyere over bakken..
Er de så sår bare utved kanten under der skoen ligger? eller er det kråken som blir sårbar?
*hmmm, lure lure*

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  00:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
La hun gå på underlag uten steiner ol til hun ikke er sårbeint lengre.
Hoven trenger tid på å vokse ut på ny og vennes til å gå barfot.
Og ikke bruk hun på underlag som sliter mye på hoven.
Tålmodighet er vel det beste å ha;)
Men det er jo ikke alle hester som passer til å gå barfot heller,spørs jo litt på hovkvaliteten

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  09:43:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dessuten er boots en fin ting Går hesten på beite nå? I så fall kan det være at den er lettere forfangen. Mange hester som blir sårbeinte på på sommerbeite er faktisk forfangene, selv om de ikke står og lener seg på bakbeina (da har det nemmelig kommet langt. Mange symptomer før det). Kjenn på innsiden av frambeina, rett nedenfor kneet. Dersom du kan finne tydelig/kraftig puls er det fare på ferde. Har hesten fått flatere såler? Er det seperasjoner mellom hovvegg og såle? Er strålen flussete? Flyter hovveggen utover enten framme eller på sidene? Det er mange ting som spiller inn. Jeg ville fått en hovtrimmer som har greie på barfot til å se på hesten om mulig. Hvis du skal ri, bør du i hvertfall ha boots. Kjøper du noen nå, har du dem i mange år. Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  20:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipsene, blitt en del spm her ser jeg skla prøve å svare på de fleste:

1. Jepp, hun går på beite nå, men oppe i skauen, men det er ganske blødt der, hun slippes ut på jordet 1. Juni tror jeg.

2. Jeg gidder ikke kjøpe Boots eller noe utstyr til denne hesten siden jeg bare skal ha hu i ca 2mnd til, så ser jeg hu aldri mer igjen dessverre

3. Tror NEPPE hu er forfangen men hu kommer nesten rett fra banen, ca 1/2 år tid siden gikk hu løp osv... Travere er jo ikke verdens beste hester å plutselig sette som barfot hest Høvene hennes ser heelt greie, ut de fliser seg ikke opp eller noe sånt

4. Jeg får prøve å la henne gå litt til som barfot hest, rir hu litt i skritt på banen som dt er så blødt, så får jeg etterhvert begynne å løpe litt med hu der inne, før jeg prøver meg på en liten skogstur så får jeg se åsen dt går, blir hu sårbent etter 1tur, får jeg bare sette på hu sko, sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  21:53:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei
Hvis det er veldig bløtt der hun går på "fritiden sin" kan det føre til at hun synst det er ekkelt å gå på grus. Hoven blir mykere av å være oppbløtt, og steinene blir vondere å tråkke på. Det er også lett at det blir sopp og guffe i strålen når hesten er mye våt på beina, og da blir den sårbeint. Når du renser høvene med hovkrok, er det lett å skrape av hvit/grå masse av strålene? Og er midtstrålefuren veldig dyp og smal?
For å få hesten til å fungere på grovt underlag, så er det lurt at den oppholder seg mest mulig tørt underlag. Om det er steiner og grus på beitet er det bra! Det er vanskelig å få det til å fungere 100% når den går på mykt beite det aller meste av døgnet. Noen hester fungerer knallbra barfot uasnsett virker det som, mens andre er avhengige av boots selv på veier uten mye skarpe steiner.
Forfangenhet tror jeg det er mange flere enn vi tror som sliter med innimellom. De færreste blir så dårlige at det blir oppdaget, men som Frøya skriver, så kan sårbeinthet, flatere såler osv komme av lett forfangenget. Eller forstadier til forfangenhet om man vil... Mange mener at årsaken til de vannrette rendene som finnes på de fleste høver, og som vanligvis kommer pga av forskifte, er snev av forfangenhet. Ei varmblodshoppe på skogsbeite er nok ikke i den gruppen som er mest utsatt, men hvis du ser tegnene som Frøya beskriver, så er det best å være obs på det.
En god løsning for å få brukt hesten så mye man vil er boots. Men skjønner at du ikke vil investere i det siden du ikke skal ha hesten så lenge...
Du må nesten velge selv om du vil ha henne barbeint og ri på underlag som hun tåler, eller evt. sko. Det er opp til hver enkelt hva man synst det er mest prakk med Det er sunt for hesten å få gå barbeint, men hvis du ikke synst hun fungerer godt nok uten sko og ikke har mulighet til å ri bare på underlag hun takler barbeint, så er det kanskje best å sko henne for å få brukt hesten der du ønsker?
(hva er det jeg sier! Er jo barfottilhenger jo!)

Redigert av - Asbjørg den 15/05/2006 05:43:20 Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 19/05/2006 :  20:35:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
hei susanne ;)

lei henne eller skritt henne p åasfalt, er det eneste som får hoven til å bli hard nok til å ikke bli sårbeint, og nå som de går på så bløtt underlag som de gjør, er det viktig at de får gå på asfalt ;) siren har samme problemet ;)

hold deg unna grusveier når hun er sår forresten ;)
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  20:46:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Anbefaler deg i å kjøpe deg boots vis du ikke skor henne opp, i lengden sparer du pengene inn igjen, du trenger jo ikke å bruke bootsen helle tiden, bare når det trengs. Hkjøper du boots til alle hestebena så sparer du det inn igjen på 3 skoinger ca, kommer jo an på hvor mye du betaler. Men bena til hesten får det mye bedre, men fungere det ikke så er det jo ikke annen utvei en å sko henne opp. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.