hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som har stått i 6 mnd som nå skal trenes opp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hest som har stått i 6 mnd som nå skal trenes opp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  22:11:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lånt en hest som bare har gått på beite siden nov. 05. Ikke pga skade, men fordi ingen hadde tid til å ri på ham. Hvor lang tid synes dere jeg skal bruke på å ri han opp igjen?? Altså hvor lenge bør jeg skritte før jeg kan trave, trave for jeg kan galoppere??

Red han for første gang igår, skritta han i ca 20 min med noen 100m trav.

Noen synspunkter?? Er litt usikker her

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Opal

» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  23:28:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom hesten ikke har vært syk og etter det du sier har vært ute og i "naturlig" bevegelse ser jeg ingen grunn til at man skal begynne treningen som om hesten hadde "hengt i lufta" uten å bevege en muskel i 5 måneder. Synes man kan både trave og galoppere fra dag 1 av opptreningen. Tidsmessig er det vanskelig å mene noe om hvor lang tid en "full recovery" vil ta, avhenger av hvilken form hesten var i de den ble "parkert", type hest, type opptrening (tur, bane osv...). Uansett bør du nok beregne minst 3 mnd før hesten er der den var. Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  23:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester kan fortere trenes opp en det en person har kunnet viss han/hun har sittet i sofan så lenge... men jeg anbefaler deg å kjenne litt på hesten, hester er forskjelige... min har ikke blitt brukt på en stund, men jeg presser ham ikke mer en han selv klarer å yte...
har tatt vanlige fine skogs turer for å få opp kondisen og etter en uke med bare skritt og trav, startet vi forsiktig med galopp... han virker piggere en meg :) men ta deg tid til å kjenne hesten i va den klarer, blir den fort annpustn, tar du det mer med ro... å øker litt etter litt..
skritt i bratte oppåver bakker og neover bakker(men ikke for lang).. dette hjelper godt på muskler og kondis. øk til lengere bakker etter vært...

Bra du tenker at hesten har stått så lenge, så dah skjønner du sikkert mer va jeg mener.. :) Lykke til!!

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  08:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Tenkte litt av det samme selv, ville bare ha en bekreftelse påat jeg ikke var helt på jordet. HEhehehe..

Red hesten i 10mnd før han ble stående, så kjenner han ganske godt. Og nå er han suuuperhappy for å bli brukt igjen!! Kuli!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.