hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt anbefalning til hest som drar fælt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt anbefalning til hest som drar fælt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  14:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen min har pr dags dato ett tre delt bitt.
dette fungerer svært fint på han, helt til vi skal galloppere. Da er han nesten umulig å stoppe uansett hva. Da blir han skikkelig hard i munnen.
Vet dere om en type bitt som ikke er altfor hardt, men som kanskje kan gi litt bedre kontroll?

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  15:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Akuratt slik er hesten jeg rir også. Rir også på tredelt. Har desverre ingen tips..
~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  16:00:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hesten min var litt fæl til og dra i bittet før, men ikke slik at jeg ikke kunne holde ham. Men nok til at det var plagsomt og ubehageligt, og det jeg da gjorde var og skifte over til D-ringsbitt (3-delt).
Vet ikke om det kan funke for deg, men det er det eneste tipset jeg har.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  16:03:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
eller trene lydighet?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  16:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
prøvd å trent lydighet.. fungerer en stund, så vips er vi tilbake der vi var. Uansett hva jeg prøver så er han nærmest ustoppelig i galloppen, som igjen ender med at det ikke frister no særlig å galloppere til tider..
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  17:00:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
D-ringbitt skal visstnok fungere for hester som drar.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  19:15:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
prøvd å trent lydighet.. fungerer en stund, så vips er vi tilbake der vi var. Uansett hva jeg prøver så er han nærmest ustoppelig i galloppen, som igjen ender med at det ikke frister no særlig å galloppere til tider..

Opprinnelig postet av Angela^

uff,da:(
så kjipt...hmm,prøvd bittløst hodelag av noe slag?

det er jo drøssevis av kjempesterke bitt..men man bør jo helst ikke måtte ty til sånt da:/

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  08:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er tennene hans? Kan jo hende han rett og slett biter over bittet, eller legger tungen over. D-ringbitt hørtes lurt ut. Bruker du neserem? Hvis ikke kan det være lurt å prøve det også om han gaper fælt. Skulle det være at han legger tungen over bittet vil det hjelpe på det også. Gå for all del ikke over til skarpere bitt før du har prøvd alt annet.. Da vil han bare bli hardere i munnen. Håper du finner en god løsning. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  09:59:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et d-ring-bitt blir jo ikke veldig mye sterkere, annet enn at det blir ørlite grann vektstangseffekt med et sånt..

Om det er heeeelt håpløst, går det an å prøve et gummipelham, stang. Det blir de mildeste av pelhamene.. Mange som setter på pessoa på sterke hester, men eet pelham har jeg erfaring med at er bedre (og mildere), der har du vektstang og kjetting (såklart setter du på "gummi" på den....)

Det er jo ikke noe vits å la hesten få lov til å stikke bare fordi man ikke skal ta et sterkere bitt. Til slutt vil den jo bli helt håpløs.... Virker som hesten din har fått det som den vil mht. galoppen for lenge..

Hvordan er den å ri på når du rir "dressur" på bane i galoppen??

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 12/05/2006 :  13:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har bare hatt hesten i 2 mnd snart, og vi har forsøkt å jobbe med dette siden dengang, men virker litt som om han var litt "bortskjemt" med en del ting da jeg fikk han.
De gangene jeg har ridd dressur med han ( må kjøre for å komme til ridebane så blir ikke altfor ofte) så samler han seg fint og er rolig og avbalansert og fin å holde igjen, det er kun da vi er på tur.. virker som om han tenker" weehaa endelig er jeg friiiiiiii".. hehe... så for min del lar jeg han ikke få lov å stikke.. det blir heller til at vi dr..er i hele galloppen til tider..
Han har munnen pent lukket uansett da vi rir, inntil galloppen setter i gang som sagt.
Har satt nesereim på nå, men skulle helst likt at han slapp det da siden han er så rolig uansett ellers. t.o.m på bane som nevnt over. men det er på tur han blir en ekte "villmann"

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  13:44:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Angela^

Jo, men trening av hest tar tid, og noen ganger opp til flere år, her er det kun tålmodighet og konsekvent trening som skal til, ingen bitt løser slike problemer (de bare skjuler dem i en periode). Gjør noe med årsaken til problemet (hvorfor drar hesten?), istedet for symptomene (legge på en sterkere bitt). Og det er ikke sikkert hesten har lært selv om den gjør det riktig en, to, tre eller ti ganger...

Men; Sjekk tennene ihvertfall, det kan være tannspisser der som plager den også

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 12/05/2006 :  15:33:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
tennene er sjekket. de ble også raspet i slutten av mars. Så var ikke noe der som var problemet, så vi får prøve å finne på noe smart på turen. øve litt på galopp så trav osv.. hjalp da i går da jeg gjorde det. så får håpe det går bedre etterhvert..

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  17:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
D-ringsbitt med kobberruller kan også hjelpe til hester som "låser" seg litt... Det er jo ikke så sterkt, bare at rullene gjør det vanskeligere for hesten å bite seg fast i bittet å løpe... :)
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  22:01:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes dette med å i"kke sette på sterkere bitt, for da blir hesten bare sterkere i munnen"-greiene er bra, men noen ganger må man bare... Synes denne hesten er et sånt tilfelle etter hva som står her.. KAn jo bli farlig tilslutt... Dessuten får hesten også hard munn om man har et "mildt" bitt man sitter og drar i hele tiden...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  23:05:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
har du noen gang prøvd å jage mer på hesten? (vet at dette ikke høres noe bra ut men det hjelper) jag på hesten din så han springer å springer innover til han ikke klarer mer.. da lærer han at man heller kan ta det roligere..

på hesten jeg rir (som liker veldig godt å springe mye) bruker jeg MYE halvparader og det med å starte i skritt.. gå, halvparade til holdt og sjenkel til skritt lenge.. skritt til trav og halvparade til skritt igjen.. husk å ta med tøylene og slak igjen.. ta litt hardere for hver gang du tar helt til han stopper, og ettergift.. med den erfaring jeg har så er det mest hester som blir drad for mye i bittet som tar opp hode og kjemper imot..

dette med halvparader funker på hesten jeg rir.. men må si at det er noe jeg har jobbet lenge med, og han er ikke helt perfekt ennu:p

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  12:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)

Vil gi samme rådene som samor har skrevet...

Ang bitt.. har du prøvd å bytte til mildere? Hesten din høres veldig ut som svarten var før(enda kan være til sine tider:p er vel noe med alle;)) og han blir bare snillere og enkere jo mildere bitt han får.. verdt å prøve vel?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.