hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprang uten beinbeskyttere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sprang uten beinbeskyttere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  12:21:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Bruker vel mer eller mindre belegg fordi hesten min er klønette, men sett mange hester som er heeelt nedleset, skal vi bare trene lett dressur type form i skritt trav så får hun gå uten, er som dere sier når hesten får gått uten så hun får mindre støtte.

Bruker vel belegg for at hesten stryker seg, hopper ikke mer pga alder og dårlige bein, men liker å ri uten oxo, lære henne til å løfte bein om hun slår dom borti bommer ved bakkarbeid, på tur kan jeg ri uten for da får a den friheten en hest skal ha på rue, 0 hjelpetøyler noe jeg mer eller mindre har sluttet å ri med, og lange tøyler så hun får strekt på seg og bare koset seg uten mye ekstra...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  13:29:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg rir aldri uten beskyttere. Kenzo kan sikkert fint gå uten, noe han må gjøre på dressurstevner, men da varmer jeg opp med hvite bandasjer, og setter på beskyttere etter at jeg har ridd program.

Jeg er hysterisk.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

HampusGoldstar

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  19:36:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHampusGoldstar  Svar med kopi av melding
Jeg bruker beinbeskyttere uansett hvor/hva jeg rir.

Så lenge hesten har det bra, har jeg det bra! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/05/2006 :  10:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får vel pepper nå, men det virker på meg som om det er mye hysteri ute og går blandt hesteeiere.

Jeg mener at det beste er å ha på minst mulig på hestebena. Minst mulig dill og dall gir best blodsirkulasjon. Jeg har aldri brukt bandasjer eller belegg av noe slag. Har hesten vært uehledig og fått et lite rift her eller der, så leges det fort av seg selv ved å rense med f eks pyrisept og frisk luft.
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  11:14:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt det på kaldblodsen min noen ganger når vi skal prøve å hoppe litt høyt, nå har ikke han gått mye sprang. Men jeg tar meg selv i å kjøpe matchende bandasjer fordi jeg vil ha det på. Sikkert tullete men noen ganger er det litt gøy å være fjong. Men jeg bruker som regel ikke,f ordi jeg har vært på tur med mange venninder som må stoppe midt i turen for å knyte opp disse bandasjene, da bruker jeg heller enkle senebeskyttere eller stryksokker om det er nødvendig. Men hester trengte jo ikke dette når de løp fritt. hm
sooove ja takk Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 09/05/2006 :  20:10:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Belegg er et "must" i spesielt sprang.
Hvis en vanlig hest hopper et hinder på ca 1 meter blir det forbeinet den lander på belastet med 1 tonn! Da er det viktig med støtte så ikke senene blir så utsatt og det minster slitasjen på beina. Det er en god grunn til at det er hardt bakpå sprangbeinbeskytterne på forbeina!
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  20:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare et spørsmål: hjelper virkelig belegg mot den høye belastningen i landingen i sprang??
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  21:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis en vanlig hest hopper et hinder på ca 1 meter blir det forbeinet den lander på belastet med 1 tonn! Da er det viktig med støtte så ikke senene blir så utsatt og det minster slitasjen på beina. Det er en god grunn til at det er hardt bakpå sprangbeinbeskytterne på forbeina!

Opprinnelig postet av meg_selv2

jamen tror du da virkelig at litt plastikk belegg kan stoppe disse kreftene? Du sier det jo nesten selv..
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 09/05/2006 :  21:19:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

jamen tror du da virkelig at litt plastikk belegg kan stoppe disse kreftene? Du sier det jo nesten selv..

Opprinnelig postet av Lopke

Det kommer nok veldig mye ann på kvaliteten på beleggene. Lærbelegg er supre (men dyyre!), eskadron sine er i HARD plast og er gode, mens det finnes billige utgaver som ikke hjelper mye..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  21:57:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
så da mener du om man bruker lærbelegg eller av plast så er det med til å dempe trykket på ett tonn når hesten lander??

tviler..
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  07:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det støtter opp senene, og beina blir ikke så belastet som de gjør uten. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  08:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he.. du burde lese den artikkelen som tidligere beskrevet. Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  09:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener at det støtter opp senene, og beina blir ikke så belastet som de gjør uten.

så vis du slår hjul uten støtte bandasje så får du mere belastning enn med? du tar jo ikke av kg på hesten ved og sette på beskyttere så de lander jo forsatt med 1tonn

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  14:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, men når det ene frambeinet blir belastet med 1 tonn, da sliter det ikke like mye på senene som hvis man ikke har.

Har dere noen gang sett noen proffe hoppe uten belegg? Det er faktisk en god grunn til at de finnes.

Og selvom det kanskje er skrevet en artikkel om dette, så er det akkurat det samme som dette med vann i kraftforet. Jeg har lest mange artikler om det der det er forskjellige meninger med gode argumenter.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  15:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
proffe ryttere blir ofte sponset.. de får utstyr kastet i nakken og skal bruke det.

Men kan du forklare utsagnet ditt?
"når det ene frambeinet blir belastet med 1 tonn, da sliter det ikke like mye på senene som hvis man ikke har"

hvorfor ikke? senene ligger jo inni beinet..

At gamacher gir en beskyttelse på ben om de berører bommen i hoppet, det kan vi bli enige om, men ikke at det skal beskytte mot trykket på 1 tonn..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.