hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mere utegang begrenser hyperaktivitet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Mere utegang begrenser hyperaktivitet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lopke

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  10:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1691/

Mere foldtid begrænser hyperaktivitet

Jo mere en hest er på fold, desto roligere optræder den, når den er ude. Det viser et videnskabeligt studie udført af forskere fra det biologiske institut ved Smith College i Northampton, Massachusetts.

Forskerholdet ville undersøge, om den tid hesten tilbringer i stalden, har indflydelse på dens adfærd på fold. Derfor blev to grupper heste lukket på fold i henholdsvis to timer og 12 timer om ugen, samtidig med at deres aktivitetsniveau blev observeret. Når hestene ikke var på fold, stod de opstaldet i boks.

De heste som kom mindst på fold, brugte mest tid på at udvise hyperaktiv adfærd såsom bukspring, galoperen og traven rundt, når de endelig kom ud. De brugte heller ikke så meget tid på at græsse som den gruppe, der var ude 12 timer om ugen. Jo mere tid på folden hestene havde, desto roligere var de mens de gik ude. Det har fået forskerne til at konkludere, at deres undersøgelse bekræfter tidligere studier, som også har vist, at mindre foldtid giver flere halsbrækkende badutspring.

Kilde: A note on the relationship between time spent in turnout and behaviour during turnout in horses (Equus caballus) Layne Chaya, Elizabeth Cowan and Betty McGuire.

Noe å tenke over??

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/05/2006 :  10:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
AMEN! definitivt roligere med mye utegang! (men jeg vil ikke ha utegang hele året da, på vinteren er det nok med 2-6 timer til dagen avhengig av været)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  10:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hesten får jo beveget seg mye mer, og det er jo begrenset av plass i en boks til å bevege jeg. Så jeg er helt enig ;)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  18:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
trengte ikke noe undersøkelse for å skjønne dette.. der jeg jobber har vi hestene ute hele året.. sommer og vinter..(og de stortrives) mange "problemhester" som kommer dit, blir mye bedre bare av å gå ute sammen med en flokk til en hver tid..
Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

JeanetteMari

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:47:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJeanetteMari  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJeanetteMari  Svar med kopi av melding
Hesten min står inne om natta hele året. Han står ute fra ca klokka 9 om morran til 10 på kvelden. Litt kortere om vinteren når det blir tidlig mørkt(mørkredd...)..
Jeg tror ikke at alle hester passer til å gå på utegang.. Prøvde det med min, men han synes det ble kaldt og guffent og hoppet over og løp til stallen.. men det varierer nok masse fra hest til hest..
det var ihvertfall min mening,hehe:)

*Jeanette & Siborino*
www.weeitsme.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  01:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt kortere om vinteren når det blir tidlig mørkt(mørkredd...)..
Opprinnelig postet av sibbolover

Deg eller hesten som er mørkeredd??
Hestens syn er nesten like bra om det er natt eller dag.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  10:38:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nei, sier du det? Miss Viola går ute døgnet rundt, og jeg synes jammen meg at hun er like hyper uansett jeg :P Men jeg skjønner jo selvsagt dette. Tør ikke tenke på hvordan den energibomba hadde vært om hun bare fikk stå ute noen timer om dagen :O
www.hestene.no Gå til toppen av siden

JeanetteMari

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  11:59:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJeanetteMari  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJeanetteMari  Svar med kopi av melding
Hesten er mørkredd..
Kan godt være de ser like godt, men når det er mørkt så skvetter han for ingenting, og om han står på jordet og det feks blåser litt i noe han ike helt vet hva erså stikker han..

*Jeanette & Siborino*
www.weeitsme.piczo.com
Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 25/05/2006 :  01:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette bør ingen glemme! ikke glem en hest sine forfedre, har en hest fått valgt selv så har han ville gått ute hele tiden på et stort "sommer" beitre året rund,men selfølgelig er d jo ikke alle raser såm kan stå ute året runt i f.eks finnmark,hvær rase er mygd opp fra hvilken klima di oprinnelig kåmmer fra. ps: viste dere at alle hester har kløustrofobi?? så bruk av spilt er iallefall dyreplageri i mine øyne! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.