hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mor dømmer datter på stevne....riktig/galt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Mor dømmer datter på stevne....riktig/galt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jeanette
» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  13:24:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejeanette  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg bare lurte på en ting, jeg har vært på stevne i helgen og datteren startet samme klasse som meg. MOREN HENNES var dommeren og datteren vant begge dager. Jeg mener jeg ble urettferdig dømt den ene dagen. Er dette virkelig lov? Hilsen en litt skuffa dressurrytter

*Dressagerider*

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  15:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå skal ikke jeg uttale meg om hva som er lov ang slektsforhold osv.
Men jeg skulle bare si at det har aldri noen særlig god effekt for noen når sånt skjer, og iallfall ikke for datteren.

Nå vet jo ikke jeg om hun var best, men dette kunne jo slått to veier, mamma dømmer dattern alt for hardt, og moren dømmer datteren for snilt.

Unnskyld at jeg ikke kan hjelpe deg, og jeg skjønner at du er skuffet.
Men husk at det ofte er vanskelig både å skaffe dommere og å skaffe stevner, så dermed kan det hende man innimellom må finne seg i slike situasjoner. Og tross alt må man gå utifra at det kun ble dømt "feil" i forhold til dattern om det ble dømt noe feil, og slik sett vil jo ditt resultat (poengmessig) være representabelt for din innsats, og dermed vet du hva du må øve på!!

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  17:13:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I følge §116 (Habilitet) i KR I bør ikke dette skje. Så da er spørsmålet om det på noen måte var mulig å unngå dette? Kunne man skaffet annen dommer?

PS: Reglementet sier at dersom det er mesteskap så skal ikke slike ting skje i det hele tatt.

Egentlig mener jeg mor/datter bør nekte å dømme/starte i en slik situasjon. Selv om reglementet sier bør ikke så ville iallfall ikke jeg som dommer dømt min egen datter (dersom jeg hadde hatt en datter.. Eller vært dressurdommer. Ingen av delene er jo tilfelle).

--
spoff

Redigert av spoff den 28/09/2003 17:40:33
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  17:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Egentlig mener jeg mor/datter bør nekte å dømme/starte i en slik situasjon. Selv om reglementet sier bør ikke så ville iallfall ikke jeg som dommer dømt min egen datter (dersom jeg hadde hatt en datter.. Eller vært dressurdommer. Ingen av delene er jo tilfelle).

Hehe, syns det var en bra hypotese *gliser*
Er enig da, men nå vet vi jo ikke hvor gammel datteren er her og heller ikke hvilken klasse osv. det er snakk om, og jeg syns også det har litt å si.
Men likevel..det bør jo ikke forekomme, det må jo finnes noen andre som kan dømme, evt et annet sted dattern kan starte!!!

Samt at man blir jo fort "hjemmeblind" og der har jo også dommeren en viktig virkning, denne kan gi ny input på hva som er galt og hva som bør jobbes med. En mamma som for alt vi vet også er trener, vil jo ikke kunne tilføre ekvipasjen noe nytt, iallfall ikke av nye synspunkter utfra at hun ikke har sett dem før.

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/09/2003 :  23:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

I dette tilfellet er moren inhabil, så dette er ikke lov.Det samme gjelder feks. om treneren din skal dømme en klasse du starter.
NO CAN DO...
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/09/2003 :  09:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Var det på Sxxxxx du startet? I tilfelle så er det ganske vanlig der, nemlig at moren dømmer datteren - som så vinner. I etterkant var det mange som ikke skjønte dømmingen.

Vedkommende som dømte var vel også stevneleder, om jeg ikke tar helt feil?

Selvsagt skal man så langt det går forsøke å unngå at slikt skjer, men det er arrangøren som henter inn dommere, og da bruker de gjerne egne folk. Dersom det er der jeg tror det var - så finnes det mange dressurdommere ikke så langt unna, som man heller burde benyttet i de klassene denne datteren red. At slikt skjer, er mest ødeleggende for den dommeren det gjelder - slike ting er som en bomerang, og en ting med bomeranger er helt sikkert - de kommer tilbake.

Nå lever vi i et langstrakt land. Selvsagt skal man forsøke å unngå at mor dømmer datter eller andre nære slektninger, eller at en trener dømmer sin egen elev/hest etc. Men tenk om jeg er dressurdommer og bor et sted langt oppe i Nordland f.eks. Og det finnes ingen andre dressurdommere på mange mils omkrets enn meg. Lenge går dette helt fint - helt til datteren min begynner å ri, og gjerne vil starte. Dersom jeg sier at jeg ikke kan dømme, setter jeg klubben min i en vanskelig situasjon. Dømmer jeg - er det garantert noen som mener det er urettferdig - iallefall om datteren min vinner. Jeg kan jo ikke nekte datteren min å ri heller. Nei - jeg ville nok dømt - men vært veldig forsiktig med å la henne vinne, resultatet hadde helt sikkert blitt at hun ble dømt litt strengere enn de andre, og så ville jeg forklart henne hvorfor. Så langt det er mulig, ville jeg forsøkt å få henne ut på andre stevner hvor hun ble dømt av andre dommere. Dersom hun også hadde vunnet her, ville det vært lettere å gi henne plassering 'hjemme'.

Hvis du synes dette som skjedde er veldig upassende, synes jeg du skal sende en klage inn til kretsen din. Det er jo kretsen som skal godkjenne proposisjonene, og det er kun NRYF (gjennom kretsen) som kan pålegge en arrangør å rette opp i slike ting. Etter hvert D-stevne (og høyere) skal det skrives en stevnerapport. På D-stevner skal det være en rytter-representant, denne skal velges av overdommer, og det skal opplyses til alle rytterne hvem vedkommende er. Det er denne personen du kan gå til med slike ting under stevnet. Dersom det ikke ble utnevnt noen rytter-representant, kan du fortelle dette når du henvender deg til kretsen. Rytter-representantens oppgave er å ivareta rytternes interesser under stevnet, og å fylle ut den delen av stevne-rapport skjemaet som har med rytterne å gjøre.

Slikt skal man egentlig gjøre med en gang, altså mens stevnet foregår. Slike ting som er nevnt her, altå innhabil dommer - kan man skjelden få gjort noe med under selve stevnet, men kommer det mange slike klager - så kan NRYF pålegge klubben å gjøre noe med det. Og om det ikke gjøres noe med - så kan det resultere i at de ikke får lov til å arrangere stevner.

Håper du ble litt klokere her. En annen ting som er litt dumt - men lite å gjøre med, er at det kun er en dommer på slike småstevner. Derfor blir behovet for en rytter-representant enda større.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

jeanette
» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  13:12:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejeanette  Svar med kopi av melding
Til Destrier. Ja det var på Sxxxxx stevnet var, og dommer var også stevneleder. Selv om dette bare var i skolehestklassen synes jeg det er feil at mor dømmer datter. Slik blir det vel også neste helg, da det er finale på høstcupen og klubbmesterskap. Ønsker ikke sende inn klage i første omgang, men det er godt å få lettet litt på trykket, så takk til alle som har sendt inn svar til meg!

*Dressagerider*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  15:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Klubbmesterskap er vel å regne som mesterskap? Selv om det er et lite mesterskap.. I mesterskap skal det ikke skje i det hele tatt.. Dersom dette er noe som plager mange så synes jeg dere bør banke i bordet her, da dere faktisk har reglement som sier at dette ikke er lov i mesterskap.

Nå vet jeg ikke 100% sikkert hvordan klubbmesterskap regnes som mesterskap, men fra tidligere år som skolerytter husker jeg at vi fulgte mesterskapsreglene under klubbmesterskapene vi hadde (f.eks. blir du ikke disket i sprang ved fall under mesterskap). Jeg mener derfor klubbmesterskap er å betrakte som mesterskap, også når det gjelder habilitet.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  18:25:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Dersom du er med på neste stevne, bør du etterlyse en rytter-representant. Og - det skal skrives stevnerapport som igjen skal sendes inn til forbundet. Dette står i KR, og er noe arrangøren er nødt til å gjøre. Foreløpig er det endel uvitenhet rundt dette med stevnerapportskjema og rytterrepresentant, slik at det er ikke alltid det blir fulgt. Om du er en konkurranserytter selv, og har lisens - har du reglementet. Sett deg ned og les hva som står om dette her, og bruk det under neste stevne.

Det er helt sikkert flere som reagerer på dette. Å få det inn gjennom et stevnerapportskjema er en veldig fin måte å gripe saken fatt på. Man slipper å ha noen personer som liksom blir 'uthengt'. Dette er som sagt den mest 'proffe' måten å gjøre det på. Du kan også ta dette opp med klubben din, så hjelper de dere videre. Om du er medlem av S* så er det av naturlige årsaker ikke så lett å gjøre det. Uansett, sørg for å ha en rytter-representant på neste stevne. Lykke til!

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.